Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 211843
تعداد مشاهدات : 675

شبى است آكنده از سلامت و خير و رحمت شب قدر و شب سلامت و رحمت شب قدر و شب خيرات و بركات الهى سلام ملائکه به مومنان در شب قدر شب قدر و شب سراسر نور و رحمت و سلامت و سعادت

شبى است آكنده از سلامت و خير و رحمت شب قدر و شب سلامت و رحمت شب قدر و شب خيرات و بركات الهى سلام ملائکه به مومنان در شب قدر شب قدر و شب سراسر نور و رحمت و سلامت و سعادت

شبى است آكنده از سلامت و خير و رحمت شب قدر و شب سلامت و رحمت شب قدر و شب خيرات و بركات الهى سلام ملائکه به مومنان در شب قدر شب قدر و شب سراسر نور و رحمت و سلامت و سعادت سلام فرشته ها به مومنان طواف ملائکه ها در شب قدر لذت سلام ملائکه ها و فرشتگان در شب قدر چگونه شب قدر برتر از هزار ماه است؟ احیاء و بیداری درشب قدر شياطين در غل و زنجير در شب قدر آيا شب قدر در مناطق مختلف، يكى است؟ شب مبارك‏

شبى است آكنده از سلامت و خير و رحمت

شب قدر و شب سلامت و رحمت

شب قدر و شب خيرات و بركات الهى

سلام ملائکه به مومنان در شب قدر

شب قدر و شب سراسر نور و رحمت و سلامت و سعادت

" شبى است آكنده از سلامت و خير و رحمت تا طلوع صبح" (سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ).

هم قرآن در آن نازل شده، هم عبادت و احياء آن معادل هزار ماه است، هم خيرات و بركات الهى در آن شب نازل مى‏شود، هم رحمت خاصش شامل حال بندگان مى‏گردد، و هم فرشتگان و روح در آن شب نازل مى‏گردند.

بنا بر اين شبى است سرتاسر سلامت، از آغاز تا پايان، حتى طبق بعضى از روايات در آن شب شيطان در زنجير است و از اين نظر نيز شبى است سالم و توأم با سلامت.

بنا بر اين اطلاق" سلام" كه به معنى سلامت است بر آن شب (به جاى اطلاق سالم) در حقيقت نوعى از تاكيد است همانگونه كه گاه مى‏گوئيم فلان كس عين عدالت است.

 

سلام فرشته ها به مومنان

بعضى نيز گفته‏اند كه اطلاق" سلام" بر آن شب به خاطر اين است كه فرشتگان پيوسته به يكديگر يا به مؤمنان سلام مى‏كنند، يا به حضور پيامبر ص و جانشين معصومش مى‏رسند و سلام عرضه مى‏دارند.

جمع ميان اين تفسيرها نيز امكان‏پذير است.

به هر حال شبى است سراسر نور و رحمت و خير و بركت و سلامت و سعادت و بى نظير از هر جهت.


 

طواف ملائکه ها در شب قدر

در حديثى آمده است كه از امام باقر سؤال شد:" آيا شما مى‏دانيد شب قدر كدام شب است؟ فرمود:

كيف لا نعرف و الملائكة تطوف بنا فيها

:" چگونه نمى‏دانيم، در حالى فرشتگان در آن شب در گرد ما دور مى‏زنند"!  [1]

 

لذت سلام ملائکه ها و فرشتگان در شب قدر

در داستان ابراهيم ع آمده است كه چند نفر از فرشتگان الهى نزد او آمدند و بشارت تولد فرزند براى او آوردند و بر او سلام كردند (هود- 69) مى‏گويند لذتى كه ابراهيم ع از سلام اين فرشتگان برد با تمام دنيا برابرى نداشت، اكنون بايد فكر كرد كه وقتى گروه گروه فرشتگان در شب قدر نازل مى‏شوند و بر مؤمنان سلام مى‏كنند چه لذت و لطف و بركتى دارد؟! وقتى ابراهيم ع را در آتش نمرودى افكندند فرشتگان آمدند و بر او سلام كردند، و آتش بر او گلستان شد، آيا آتش دوزخ به بركت سلام فرشتگان بر مؤمنان در شب قدر" برد" و" سلام" نمى‏شود؟

آرى اين نشانه عظمت امت محمد ص است كه در آنجا بر خليل ع نازل مى‏شوند و در اينجا بر اين امت اسلام [2]

 

چگونه شب قدر برتر از هزار ماه است؟

ظاهر اين است كه بهتر بودن اين شب از هزار ماه، به خاطر ارزش عبادت و احياى آن شب است، و روايات فضيلت ليلة القدر و فضيلت عبادت آن كه در كتب شيعه و اهل سنت فراوان است اين معنى را كاملا تاييد مى‏كند.

علاوه بر اين، نزول قرآن در اين شب، و نزول بركات و رحمت الهى در آن، سبب مى‏شود كه از هزار ماه برتر و بالاتر باشد.

 

احیاء و بیداری درشب قدر

در حديثى از" امام صادق" ع آمده است كه به" على بن ابى حمزه ثمالى" فرمود:" فضيلت شب قدر را در شب بيست و يكم و بيست و سوم بطلب، و در هر كدام از اين دو يكصد ركعت نماز بجاى آور، و اگر بتوانى هر دو شب را تا طلوع صبح احيا بدار و در آن شب غسل كن".

شياطين در غل و زنجير در شب قدر

" ابو حمزه" مى‏گويد: عرض كردم:" اگر نتوانم ايستاده اينهمه نماز بخوانم؟

فرمود: نشسته بخوان، عرض كردم: اگر نتوانم؟ فرمود: در بستر بخوان، و مانعى ندارد در آغاز شب خواب مختصرى بكنى و بعد مشغول عبادت شوى، درهاى آسمان در ماه رمضان گشوده است، و شياطين در غل و زنجيرند، و اعمال مؤمنين مقبول است و چه ماه خوبى است ماه رمضان"؟!  [3]

 

آيا شب قدر در مناطق مختلف، يكى است؟

مى‏دانيم آغاز ماههاى قمرى در همه بلاد يكسان نيست، و ممكن است در منطقه‏اى امروز اول ماه باشد و در منطقه ديگرى دوم ماه، بنا بر اين شب قدر نمى‏تواند يك شب معين در سال بوده باشد، چرا كه فى المثل شب بيست و سوم در مكه ممكن است شب بيست و دوم در ايران و عراق باشد، و به اين ترتيب قاعدتا هر كدام بايد براى خود شب قدرى داشته باشند، آيا اين با آنچه از آيات و روايات استفاده مى‏شود كه شب قدر يك شب معين است سازگار است؟! پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن مى‏شود و آن اينكه:

شب همان سايه نيم كره زمين است كه بر، نيم كره ديگر مى‏افتد، و مى‏دانيم اين سايه همراه گردش زمين در حركت است، و يك دوره كامل آن در بيست و چهار ساعت انجام مى‏شود، بنا بر اين ممكن است شب قدر يك دوره كامل شب به دور زمين باشد، يعنى مدت بيست و چهار ساعت تاريكى كه تمام نقاط زمين‏ را زير پوشش خود قرار مى‏دهد شب قدر است كه آغاز آن از يك نقطه شروع مى‏شود و در نقطه ديگر پايان مى‏گيرد (دقت كنيد).

خداوندا! به ما آن چنان بيدارى و آگاهى عطا كن كه از فضيلت ليلة القدر بهره كافى گيريم.

پروردگارا! چشم اميد ما به لطفت دوخته است مقدرات ما را بر وفق آن تعيين فرما.

بارالها! ما را از محرومان اين ماه قرار مده كه محروميتى از آن بالاتر نيست.[4]

 

شب مبارك‏

قرآن، در سوره دخان (44) آيه 3، همين شب [قدر] را شبى مبارك ذكر كرده و مى‏فرمايد: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ» (ما آن را در شبى فرخنده نازل كرديم).

کلید واژه ها

سلامت ,خير ,رحمت,شب ,قدر ,خيرات ,بركات ,سلام ,ملائکه ,مومنان ,نور ,سعادت,فرشته ,طواف ,ملائکه ,لذت ,هزار ,احیاء ,بیداری ,شياطين ,غل ,زنجير,مبارك

 



[1] - تفسير برهان" جلد 4 صفحه 488 (حديث 29).

[2] - تفسير فخر رازى" جلد 32 صفحه 36

[3] - نور الثقلين" جلد 5 صفحه 626 قسمتى حديث 58.

[4] - تفسير نمونه    ج‏27    186    

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27