RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 213661
تعداد بازدید : 636

درسی از امام صادق علیه السلام نهى از سوگند به خدا

درسی از امام صادق علیه السلام نهى از سوگند به خدا

درسی از امام صادق علیه السلام نهى از سوگند به خدا شأن نزول‏ کلام امام صادق علیه السلام حکم شرعی هدف از سوگند معما:

درسی از امام صادق علیه السلام

نهى از سوگند به خدا

وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَ تَتَّقُوا وَ تُصْلِحُوا بَيْنَ‏النَّاسِ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فى أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَليٌم»  بقره،( 2)، آيات 224- 225.

خدا را در معرض قسمهايتان قرار ندهيد تا (سوگند بى‏موردتان) مانع نيكوكارى، تقوا و آشتى دادن مردم گردد و خداوند شنوا و داناست. خداوند شما را به سوگندهاى نينديشيده‏تان مواخذه نمى‏كند، بلكه شما را بدانچه قلبهايتان كسب كرده مواخذه مى‏كند و خدا بخشنده و بردبار است.

شأن نزول‏

ميان داماد و دختر يكى از ياران پيامبر (ص) به نام عبدالله بن رواحه، اختلافى روى داد. او سوگند ياد كرد كه برای كار آنها هيچ‏گو.نه دخالتى نكند و در اين راه گامى برندارد. آيه فوق نازل شد و اين گونه سوگندها را ممنوع و بى اساس قلمداد كرد.  [1]

 

کلام امام صادق علیه السلام

امام صادق عليه‏السلام در تفسير اين آيه، تكيه كلام: «نه به خدا» و «بله به خدا»- بدون قصد قسم- را، «سوگند لغو» خوانده است.

و نيز در همان كتاب از امام باقر و امام صادق ع در تفسير همان آيه روايت آورده كه فرمودند: منظور اين است كه كسى مثلا سوگند بخورد كه ديگر با برادرش هم صحبت و هم كلام نشود، و يا كار ديگرى نظير سخن گفتن انجام ندهد و يا سوگند بخورد كه ديگر با مادرش سخن نگويد.

و در كافى از امام صادق ع روايت آورده كه در تفسير آيه نامبرده فرموده: اگر تو را خواستند تا ميان دو نفر اصلاح دهى نگو كه من قبلا سوگند خورده‏ام كه چنين كارى نكنم. [2]

 

 

 

حکم شرعی

از نظر شرعى هيچ قسمى جز سوگند به خدا تعهدآور نيست. سوگند شرعى بايد به يكى از نامهاى خاص خدا (مثل خدا و الله) و يا اسمى كه به غير خدا هم گفته مى‏شود، ولى هميشه ذات مقدس حق در نظر مى‏آيد (مانند خالق و رازق) ادا شود. احتياطاً سوگند به هر لفظى كه در آن، خدا را قصد كرده باشد، شرعى تلقى           مى‏گردد.  [3]

نظر به اهميت سوگند ممكن است آيه شريفه از بسيار سوگند خوردن به خدا نهى كرده باشد؛ « اگر( عرضه) را به معنى چيزى كه عرضه بر آن بسيار است بگيريم.» چرا كه اين كار از عظمت نام خدا در نظر انسان مى‏كاهد، و شخص،

سوگند به خدا را ساده و سبك مى‏شمارد و بتدريج از قسم دروغ پروا نمى‏كند؛ در نتيجه جامعه نيز براى چنين كسى حرمت قائل نمى‏شود و زمينه نيكى و اصلاح بين مردم از او سلب مى‏شود.   [4]

 

 

هدف از سوگند

آيه مى‏فرمايد[5]: قسمهاى شما به منظور تأكيد بر ترك خير و انجام پليديها نباشد؛ چرا كه قرآن، تعاون بر نيكى و اصلاح ميان مردم را مورد تأكيد قرار داده است [6]

معما:

آیه زیر را با دقت بخوانید و بیان کنید چه چیزی به فروش می رسد؟

خداوند در سوره آل‏عمران، آيه 77،  می فرماید؟

 «أِنَّ الَّذينَ يَشْتَروُنَ بِعَهْدِ اللَّه وَ أَيْمانِهِمْ ثَمَناً قَليلًا أُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِى‏الْاخِرَةِ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا يَنْظُرُ أِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ

كسانى كه عهد خدا و سوگند خويش را به بهايى اندك مى‏فروشند، ايشان بهره‏اى در آخرت ندارند و خداوند با آنان سخن نمى‏گويد و روز قيامت بدانها نظر (رحمت) نمى‏افكند و پاكشان نمى‏سازد و عذابى دردناك دارند.

گروهى از مردم، پيمانى را كه با خدا بسته‏اند و سوگند خود را به بهايى اندك مى‏فروشند، يعنى به قيمت خيانت به خدا (در عهدى كه با او بسته‏اند) و به قيمت خيانت به وجدان و شخصيت خود (كه سوگند، بر آن مبتنى است)، دنيا را طلب مى‏كنند.

 

جواب:

سوگند به خداوند


 

کلید واژه ها

صادق ,سوگند,کلام ,حکم ,هدف ,سوگند,معما

 



[1] - تفسير نمونه، ج 2، ص 99.

[2] - ترجمه الميزان، ذيل همين آيه

[3] - توضيح المسائل، امام خمينى( قدس سره)، مسأله 2680.

[4] - ترجمه الميزان، ذيل همين آيه.

[5] - تعاون بر نيكى: مائده( 5)، آيه 2، اصلاح بين مردم: انفال( 8)، آيه 1 و حجرات، آيات 9- 10.» و خدا راضى نيست كه نامش را وسيله‏اى قرار دهيد براى امتناع از آنچه بدان امر كرده‏است.

[6] - معارف‏قرآن(ج‏1) جمعى از نويسندگان‏ -ص     70    هدف از سوگند  

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27

لينک هاي مفيد