Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 241605
تعداد مشاهدات : 70

موضوع ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها وصیت امام کاظم علیه السلام در مورد ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها

موضوع ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها وصیت امام کاظم علیه السلام در مورد ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها

موضوع ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها سوال: جواب وصیت امام کاظم علیه السلام در مورد ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها: خفقان شديد هارونى و ممکن نبودن ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها: کفویت در ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها:


موضوع ازدواج حضرت  معصومه سلام الله علیها

سوال:

چرا حضرت معصومه ازدواج نكردند؟ نگوئيد چون فردى كه هم شأن ايشان باشد پيدا نشد؟ چه اشكلالى داشت با فردى پائين تر از خود ازدواج مى كردند و او را به كمال مى رساندند؟

جواب:

در اين كه حضرت معصومه (س) ازدواج نكرده اتفاق نظر هست و در مورد علت عدم ازدواج ايشان نظريات مختلفى گفته شده است:

وصیت امام کاظم علیه السلام در مورد ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها:

در تاريخ يعقوبى آمده است كه حضرت موسى بن جعفر (ع) وصيت كرده بود كه دخترانش شوهر نكنند و براى همين هيچ يك از دختران آن حضرت شوهر نكردند جز يكى از دخترانش به نام ام سلمه كه در مصر به همسرى قاسم بن محمد بن جعفر بن محمد در آمد و به خاطر اين ازدواج مسايلى پيش آمده و قاسم قسم خورد كه منظور او از ازدواج با او اين بود كه به او محرم شود و او را حج ببرد. [1]

لكن اين نظريه را نمى توان به اين آسانى پذيرفت چون در اصول كافى آمده است كه حضرت امام موسى بن جعفر (ع) كار شوهر كردن و شوهر دادن دخترانش را به پسرش حضرت امام رضا واگذار كرد و فرمود: اگر على خواست آنان را شوهر مى دهد و اگر نخواست شوهر نمى دهد.

و جز پسرم على هيچ كس حق ندارد دخترانم را شوهر بدهد. نه برادران ديگرشان، نه عموهايشان و نه سلطان وقت هيچكدام حق ندارند در امر ازدواج دخترانم دخالت كنند. [2]

بر اساس اين روايت، نمى توان گفت كه امام موسى بن جعفر (ع) وصيت به عدم ازدواج كرده بلكه وصيت كرده كه امر ازدواج دخترانش به امام رضا (ع) مربوط است و ديگران حق دخالت ندارند.

خفقان شديد هارونى و ممکن نبودن ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها:

 از ديدگاه برخى، خفقان شديد هارونى باعث شد كه دختران امام موسى بن جعفر (ع) نتوانند ازدواج كنند و در عصر هارون خفقان و استبداد و ستم به جايى رسيد كه كسى جرأت نداشت به خانه امام موسى بن جعفر رفت و آمد كند. اگر كسى نتواند به خانه امام رفت و آمد داشته باشد، به طور يقين نمى تواند خيال دامادى آن حضرت را در سر بپروراند. [3] اگر بخواهيم اين مسأله را بيشتر توضيح بدهيم بايد بگوييم كه هارون مى خواست كارى كند كه نسل امام موسى بن جعفر كم گردد و يكى از راه هاى اين، جلوگيرى از ازدواج زنان و دختران اين خاندان است و بطور طبيعى اگر دختران و زنان شوهر نكنند، نسل آل على (ع) كم مى گردد و كمى اين نسل براى دستگاه خلافت بسيار مطلوب بود و علت كشتار آن همه سادات هم مى تواند همين باشد كه اين نسل بر افتد.

کفویت در ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها:

درباره كفويت گفتنى است كفو و هم شأن بودن به معناى هم درجه و همسان بودن در مقامات معنوى نيست بلكه كفو اين است كه زن و شوهر در كمالات معنوى و صفات درونى ضد هم نباشند. به عنوان مثال، هر دو مسلمان باشند، هر دو معتقد به امامت امامان معصوم باشند و هر دو انقلابى و شجاع باشند. اگر يكى مسلمان و ديگرى كافر باشد، كفو نيستند. اگر يكى به حقانيت راه امام حسين (ع) معتقد باشد و يكى نباشد، در اين صورت كفو نيستند. اگر زنى دشمن امام على (ع) باشد و مردى عاشق آن حضرت باشد در اين صورت كفو نيستند و اگر به اين صورت با هم متضاد باشند نمى توانند با هم ازدواج كنند و اگر ازدواج كنند با هم نمى سازند. پيامبر با زنان متعددى ازدواج كرد و هيچ كدام از آنها در درجات معنوى به پاى آن حضرت نمى رسيد. حضرت زينب (س) و عبدالله بن جعفر طيار با هم كفو بودند چون هر دو مسلمان، مؤمن، عاشق پيامبر، عاشق امام على (ع) و عاشق امام حسن و امام حسين (عليهما السلام) بودند و هيچ گونه تضادى بينشان نبود و اگر او با زينب كبرى كفو نبود اجازه رفتن به كربلا نمى داد و اجازه نمى داد دو پسرش در كربلا به شهادت برسند و علت ازدواج نكردن دختران حضرت امام موسى بن جعفر و به خصوص حضرت فاطمه معصومه اين بود كه جوانان و مردان آن زمان از ترس حكومت هارون نمى توانستند با امام موسى بن جعفر عليه السلام خويشاوند بشوند و از اين جهت حضرت معصومه كفو نداشت چون خانواده امام موسى بن جعفر (ع) ضد حكومت عباسى بودند و حكومت عباسى هم دشمنان خود را نابود مى كردند. به اين جهت از ترس حكومت هارون كسى نمى توانست به آنان ئزديك بشود. [4]

 کلید واژه ها:

خفقان ,هارونى ,ازدواج ,معصومه ,سوال,جواب,وصیت ,کاظم ,کفویت

 

 



[1] - ((تاريخ يعقوبى، ابن واضح يعقوبى، ترجمه محمد ابراهيم آيتى، ج 2، ص 421، س 14، مركز انتشارات علمى و فرهنگى وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالى، چاپ سوم، 1362)

[2] - (اصول كافى، عربى، چاپ آخوندى، ج اول، ص 316، حديث 15، در ضمن «الاشاره و النص على ابن الحسن الرضا (ع)

[3] - (زندگانى كريمه اهلبيت، مهدى پور، نشر حاذق، 1380، چاپ اول، ص 150)

[4] - cd   پرسمان 3


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27