Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 241606
تعداد مشاهدات : 78

وجوب بهشت با زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها

وجوب بهشت با زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها

وجوب بهشت با زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها سوال جواب جواب درست حدیث قید

وجوب بهشت با زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها

سوال:

آيا اين كه گفته شده هر كس به زيارت حضرت معصومه سلام الله علیها برود بهشت بر او واجب مى‏شود درست است‏؟

جواب:

در حديث امام صادق‏عليه السلام آمده است: هر كس حضرت معصومه‏عليها السلام را در قم زيارت كند «وَجَبَتْ لَهُ الجنّه» بهشت بر او واجب مى‏شود اين سؤال به ذهن مى‏رسد كه معنى «بهشت بر او واجب مى‏شود» چيست؟ در حالى كه ممكن است زائر گنهكار باشد.

عده‏اى اين وجوب را به معنى سزاوار بهشتى بودن تلقى كرده و مى‏گويند: اگر كسى بر اثر گناه و مسائل ديگر مانعى براى خود ايجاد نكند، با زيارت سزاوار بهشت خواهد بود.

جواب درست:

اما نظر صحيح آن است كه معنى اين حديث، همانطور كه از ظاهرش نيز برمى‏آيد آن است كه با زيارت حضرت معصومه‏عليها السلام بهشت بر شخص واجب مى‏شود و او قطعاً اهل بهشت خواهد بود. بنابراين فضيلت زيارت به اعتبار خود زيارت‏شونده(یعنی حضرت معصومه سلام الله علیها) است و اين ثواب بزرگ- با توجه به كرامات ذاتى و نفسانى حضرت معصومه‏عليها السلام و فضايل اكتسابى آن حضرت مانند جهاد و هجرت و دفاع از ولايت و مسائل ديگرى كه بر ما پوشيده است- از طرف خداوند به ايشان عنايت گرديده است.

البته بديهى است مكافات عمل در دنيا، هنگام مرگ، برزخ و مواقف قيامت دامن‏گير خطاكاران مى‏شود، امّا بالاخره زائر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بهشتى مى‏شود.

پس بنابر اين زيارت حضرت معصومه سلام الله علیها در حالى كه زائر عارف به حق حضرت باشد به منزله توبه از گناه يا مستلزم شفاعت قطعى ايشان است و شناخت حق و منزلت ايشان نيز مطالبى است كه در شأن و عظمت ذاتى و اكتسابى حضرت در اين نوشتار ذكر نموديم.

در نتيجه زائر حضرت حتماً وارد بهشت خواهد شد حتى اگر با تحمّل برخى سختى‏ها در مواقف دنيا، برزخ و قيامت جهت پاك شدن كامل باشد. [1]

حدیث قید:

البته حدیث امام رضا علیه السلام که فرموده :مَنْ زَارَهَا عَارِفَاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة.[2] کلمه  عَارِفَاً بِحَقِّهَا قید وجوب بهشت و قید شفاعت کردن آن حضرت است برای زائرش.و معنای عَارِفَاً بِحَقِّهَا این است که حق اوواجب دانستن اطاعت و پیروی از دستورات دین است .

و قیدهای دیگری برای این زیارت است از قبیل : اخلاص در زیارت ، باطل نكردن آن پس از عمل با گناهانی از قبیل غیبت و حلال بودن هزينه آن  و چیزهای دیگر.

 و لذا ثوابهاى بسيار گرانبهاى اين زيارت‏ و همچنین زیارت دیگر معصومان را از دسترس برخى از ناآشنايان با منزلت و جايگاه حقيقى امامت دور مى‏دارد.

 و نیز برای شفاعت نیز قیودی هست مثل فرمایش پيامبر خدا صلی الله علیه و آله:

وَأَمَّا شَفَاعَتِي فَهِيَ لِأَصْحَابِ الْكَبَائِرِ، مَا خَلَا أَهْلَ الشِّرْكِ وَالظُّلْمِ.[3]

شفاعت من براى مرتكبان گناه كبيره به جز شرك‏ ورزان و ستمگران است.

 

بهشت,زیارت ,معصومه,سوال,جواب,حدیث ,قید,شفاعت

 



[1] - cd پرسمان 3

[2] - بحار الأنوار، ج 102، ص 265، ح 4.

[3] - الأمالى، صدوق، ص 261؛ الخصال، ص 35.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    أَبُو جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِنَّ لِجَمِيعِ شَهْرِ رَمَضَانَ لَفَضْلًا عَلَى جَمِيعِ سَائِرِ الشُّهُورِ كَفَضْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى سَائِرِ الرُّسُل‏

    جابر مى‏گويد: حضرت ابو جعفر امام باقر (ع) مى‏فرمود: برترى جمعه‏هاى ماه رمضان بر جمعه‏هاى ديگر ماهها، مانند برترى رسول خدا (ص) بر ديگر پيامبرا

    ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص 40