Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 262221
تعداد بازدید : 344

زیارت امام حسین علیه السلام و اجابت دعا و تطبیق آن به آیه 26 شوری

زیارت امام حسین علیه السلام و اجابت دعا و تطبیق آن به آیه 26 شوری

زیارت امام حسین علیه السلام و اجابت دعا و تطبیق آن به آیه 26 شوری حدیث و تفسیر آیه: تفسیر آیه شریفه از تفسیر نمونه: تفسیر آیه شریفه از تفسیر المیزان:

زیارت امام حسین علیه السلام و اجابت دعا

و تطبیق آن به آیه 26 شوری

الشورى : 26 وَ يَسْتَجيبُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ يَزيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ الْكافِرُونَ لَهُمْ عَذابٌ شَديدٌ

ترجمه آیه:

و درخواست كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، اجابت مى‏كند و از فضل و احسانش بر آنان مى‏افزايد؛ و براى كافران عذابى سخت خواهد بود

حدیث و تفسیر آیه:

عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فِي قَوْلِهِ: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏ قَالَ: «آمَنُوا بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ».[1]

بر اساس روایت زیر استجابت برای کسانی است که ایمان به امیر المومنین و امامان معصوم علیهم السلام  داشته باشد ازجمله ایمان به امام حسین علیه السلام و ارتباط با آن امام همام و زیارت آ« حضرت .

و عمل صالح در این روایت یعنی معرفت داشتن امامان معصوم علیهم السلام ازجمله معرفت نسبت به امام حسین علیه السلام که زیارت آن حضرت باید همراه با معرفت باشد .

تفسیر آیه شریفه از تفسیر نمونه:

" خداوند درخواست كسانى را كه ايمان آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند اجابت مى‏كند" (وَ يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‏).

" بلكه از فضل خود بر ايشان مى‏افزايد" و حتى مطالبى را كه درخواست نكرده‏اند به آنها مى‏بخشد (وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ‏).[2]

در اينكه چه درخواستى از مؤمنان را اجابت مى‏كند تفسيرهاى گوناگونى شده است، جمعى از مفسران آن را محدود به درخواستهاى معينى كرده‏اند، از جمله اينكه:

بعضى گفته‏اند: دعاى مؤمنان را در باره يكديگر مستجاب مى‏كند.

بعضى ديگر گفته‏اند عبادات و طاعاتشان را مى‏پذيرد.

و بعضى آن را مربوط به شفاعت آنها در مورد برادرانشان مى‏دانند.

ولى هيچگونه دليلى بر اين محدوديتها نيست، بلكه خداوند هر گونه درخواستى را مؤمنان صالح العمل داشته باشند مى‏پذيرد، و از آن بالاتر امورى را كه شايد به فكر آنها نيامده است كه از خدا درخواست كنند از فضلش به آنها مى‏بخشد، و اين نهايت لطف و مرحمت خداوند درباره مؤمنان است.

در حديثى از امام صادق ع از پيغمبر گرامى اسلام ص در تفسير وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ‏ مى‏خوانيم:

الشفاعة لمن وجبت له النار ممن احسن اليهم فى الدنيا:

" آنچه را خداوند از فضلش بر آنها مى‏افزايد شفاعت براى كسانى است كه در دنيا به آنها نيكى كرده‏اند، اما (بر اثر سوء اعمالشان) مستحق آتش دوزخ شده‏اند"[3].

اين حديث پر معنى نيز مفهومش اين نيست كه فضل اضافى خداوند منحصر به اين است بلكه بيان يكى از مصداقهاى روشن آن است.[4]

تفسیر آیه شریفه از تفسیر المیزان:

كلمه" استجابت" به معناى اجابت دعا است، و چون عبادت خود نوعى دعوت و خواندن خداى تعالى است، لذا از قبول عبادت آنان تعبير به" استجابت" كرده، به دليل اينكه دنبالش فرموده:" وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ" چون ظاهر اين جمله آن است كه منظور از زيادتر كردن فضل خدا، زيادتر كردن ثواب باشد. و همچنين از اينكه در مقابل استجابت مؤمنين فرموده:" و كافران عذابى شديد دارند" اين معنا استفاده مى‏شود.

بعضى‏[5] هم گفته‏اند: مراد اين است كه هر وقت او را بخوانند خداى تعالى دعايشان را مستجاب مى‏كند، و هر وقت حاجتى بخواهند مى‏دهد، و زيادتر از خواسته‏شان را هم مى‏دهد. ولى اين معنا هم از سياق آيه بعيد است، و هم اينكه استجابت دعا را مخصوص مؤمنين مى‏سازد، در حالى كه مخصوص مؤمنين نيست.[6]

کلید واژه ها:

زیارت ,امام ,حسین ,اجابت ,دعا,تطبیق ,آیه ,شوری,درخواست ,تفسیر ,عمل ,صالح ,عبادات ,شفاعت

 

 



[1] - البرهان في تفسير القرآن    ج‏3  ص  738- بحرانى، هاشم بن سليمان، البرهان في تفسير القرآن، 5جلد، موسسة البعثة، قسم الدراسات الإسلامية - ايران - قم، چاپ: 1، 1415 ه.ق.

[2] مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، 28جلد، دار الكتب الإسلامية - ايران - تهران، چاپ: 10، 1371 ه.ش.

[3] - تفسير" مجمع البيان" ذيل آيات مورد بحث

[4] - تفسير نمونه    ج‏20 ص   428- مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، 28جلد، دار الكتب الإسلامية - ايران - تهران، چاپ: 10، 1371 ه.ش.

[5] ( 1) تفسير كشاف، ج 25، ص 223.

[6] - ترجمه تفسير الميزان    ج‏18  ص  72- طباطبايى، محمدحسين، ترجمه تفسير الميزان، 20جلد، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامى - ايران - قم، چاپ: 5، 1374 ه.ش.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    أَبُو جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِنَّ لِجَمِيعِ شَهْرِ رَمَضَانَ لَفَضْلًا عَلَى جَمِيعِ سَائِرِ الشُّهُورِ كَفَضْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى سَائِرِ الرُّسُل‏

    جابر مى‏گويد: حضرت ابو جعفر امام باقر (ع) مى‏فرمود: برترى جمعه‏هاى ماه رمضان بر جمعه‏هاى ديگر ماهها، مانند برترى رسول خدا (ص) بر ديگر پيامبرا

    ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص 40

لينک هاي مفيد