RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 30321
تعداد بازدید : 1246

صدقه

مسابقه آیات صدقه در قلت و نداری ( علامت ایمان در نداری)

آیه صدقه دادن در نداری و مسابقه آن و نتایج آن آیه

نمونه  های طرح  همانند سازی :

عوامل ايمان در حالتهاي انسان

علامتهای مومن 

عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ علیه السلام  يَقُولُ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ قُلْتُ وَ مَا هُنَّ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ

1)      الْوَرَعُ فِي الْخَلْوَةِ

2)       وَ الصَّدَقَةُ فِي الْقِلَّةِ

3)      وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ

4)       وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ

5)       وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْف‏

تحرير المواعظ العددية         312    الفصل الثامن كلام الأنبياء و الزهاد و الحكماء .)

الخصال    ج‏1    269    علامات المؤمن خمس 

الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة با ترجمه    متن‏عربى    26    من كلام الإمام زين العابدين عليه السلام

بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمشخصاتمة الأطهار    ج‏64    293    باب 14 علامات المؤمن و صفاته 

طاوس يمانى گويد: از امام سجاد عليه السّلام شنيدم فرمود: مؤمن پنج علامت دارد گفتم: آن پنج علامت كدام است فرمود:

1)      ترس از خدا در هنگام خلوت

2)      و صدقه در هنگام تنگدستى

3)      صبر در هنگام مصيبت

4)       بردبارى در هنگام غضب

5)       و راستگوئى در هنگام ترس

( و قيل: ثلاثة لا تعرفهم إلّا عند ثلاث: الحليم عند الغضب، و الشّجاع عند الخوف، و الأخ عند حاجتك إليه.

 بعضى گفته‏اند: سه كس را جز در سه جا نشناسند:

1)      بردبار را هنگام غضب

2)       شجاع را وقت ترس

3)       و برادر را موقع احتياج      

مسابقه :

آیه زیر را با دقت بخوانید و بیان کنید کدام قسمت آیه در مورد کار انسان  یعنی صدقه و انفاق است و کدام قسمت آیه در مورد  قلت و بی پولی است  ؟

جواب :

صَّدَقَةُ (يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ) (وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ )

ْقِلَّةِ و بی پولی  (وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ )

صدقه در هنگام تنگدستى

الصَّدَقَةُ (يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ)

الْقِلَّةِ  (وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ )

الحشر : 9   وَ الَّذينَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإيمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ وَ لا يَجِدُونَ في‏ صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

(پس از آن انصار و مسلمانان مدينه را كه پيش از آمدن مهاجرين بپيغمبر اكرم ايمان آورده و آن حضرت را يارى كردند، مدح نموده و ستوده ميفرمايد:)  

و براى كسانى (از انصار) است كه پيش از آنان خانه هجرت و ايمان (محيط مدينه) را براى خود مأوى گزيده‏اند و كسانى را كه به سوى آنها هجرت كرده‏اند دوست مى‏دارند. و در سينه‏هاى خود چشم‏داشتى نسبت به آنچه به آنها (مهاجران) داده شده نمى‏يابند، و (آنها را در اموال خود) بر خود مقدم مى‏دارند هر چند خودشان را فقر و نياز باشد و كسانى كه از بخل نفس خود مصون مانند آنها هستند كه رستگارند.

. در تفسير مجمع البيان است: از ابن عبّاس رسيده، پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله پس از گرفتن قلعه‏هاى بنى نضير بانصار فرمود: اگر ميخواهيد خانه‏ها و داراييهاتان را براى مهاجرين تقسيم نمائيد من هم غنيمت و سود جنگى را براى شما تقسيم ميكنيم چنان كه براى ايشان تقسيم مينمايم، و اگر ميخواهيد غنيمت براى اينان باشد، و خانه‏ها و داراييهاتان براى شما، انصار گفتند: ما خانه‏ها و دارائيهامان را براى آنان تقسيم ميكنيم و در غنيمت با ايشان شركت نمينمائيم، پس از آن اين آيه فرود آمد)

. در تفسير عالم جليل شريف لاهيجى «رحمه اللَّه» است: فضل ابن ابى قره سهندى گفته: روزى حضرت صادق عليه السّلام از من پرسيد: آيا ميدانى شحيح كدام كس است؟ گفتم: شحيح بخيل است، حضرت فرمود، شحّ سختتر از بخل است، زيرا بخيل در مال و دارايى خود بخل ميورزد، و شحيح هم در مال خود و هم در مال مردم بخل دارد، و ميخواهد هر چه مردم دارند بچنگ آورد، خواه از حلال و خواه از حرام، و قناعت نميكند و راضى و خوشنود نيست بآنچه خداى تعالى روزى او گردانيده است)

 

 نتایج آیه برای فهم حدیث  :

1)        در صورت نیاز انفاق کنیم که از مصادیق مهم ایثار است .

2)        در صورت نیاز انفاق کردن بهترین درمان است برای بخل و شح .

3)        یکی از راههای رستگار شدن  انفاق در صورت نیاز است .

مردم در پول خرج کردن به پنج دسته تقسیم می شوند :

1)        هم میخورد و هم عطا می کند این اسمش سخی است .

2)       نمی خورد ولی عطا می کند این اسمش کریم است .

3)     می خورد ولی عطا نمی کند این اسمش بخیل است .( قال علی علیه السلام : النَّظَرُ إِلَى الْبَخِيلِ يُقْسِي الْقَلْب‏ نگريستن به بخيل دل را سخت كند تحف العقول عن آل الرسول ص  214   )

4)     نه میخورد و نه عطا می کند این اسمش لئیم است . .( قال علی علیه السلام : السَّخَاءُ فِطْنَةٌ وَ اللُّؤْمُ تَغَافُل‏ هوشمندى و لئيمى (از) غافل‏نمايى است. تحف العقول عن آل الرسول ص   214 )     

5)       نه می خورد و نه عطا می کند و نه چشم دیدن عطای دیگران را دارد ببیند .این اسمش شحیح است .

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27

لينک هاي مفيد