RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 30343
تعداد بازدید : 1336

حلم

مسابقه آیه حلم در غضب و راهکارهای کنترل غضب

مسابقه آیه حلم در غضب و طریق آن و راهکارهی کنتر غضب و آیات حلم

نمونه  های طرح  همانند سازی :

عوامل ايمان در حالتهاي انسان

علامتهای مومن 

عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ علیه السلام  يَقُولُ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ قُلْتُ وَ مَا هُنَّ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ

1)      الْوَرَعُ فِي الْخَلْوَةِ

2)       وَ الصَّدَقَةُ فِي الْقِلَّةِ

3)      وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ

4)       وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ

5)       وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْف‏

تحرير المواعظ العددية         312    الفصل الثامن كلام الأنبياء و الزهاد و الحكماء .)

الخصال    ج‏1    269    علامات المؤمن خمس 

الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة با ترجمه    متن‏عربى    26    من كلام الإمام زين العابدين عليه السلام

بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار    ج‏64    293    باب 14 علامات المؤمن و صفاته 

طاوس يمانى گويد: از امام سجاد عليه السّلام شنيدم فرمود: مؤمن پنج علامت دارد گفتم: آن پنج علامت كدام است فرمود:

1)      ترس از خدا در هنگام خلوت

2)      و صدقه در هنگام تنگدستى

3)      صبر در هنگام مصيبت

4)       بردبارى در هنگام غضب

5)       و راستگوئى در هنگام ترس

( و قيل: ثلاثة لا تعرفهم إلّا عند ثلاث: الحليم عند الغضب، و الشّجاع عند الخوف، و الأخ عند حاجتك إليه.

 بعضى گفته‏اند: سه كس را جز در سه جا نشناسند:

1)      بردبار را هنگام غضب

2)       شجاع را وقت ترس

3)       و برادر را موقع احتياج      

مسابقه :

آیه زیر را با دقت بخوانید و بیان کنید کدام قسمت آیه در مورد کار انسان  یعنی  حلم  و بردباری  است و کدام قسمت آیه در مورد  خشم و غضب است  ؟

جواب :

بردبارى در هنگام غضب

الْحِلْمُ ( هُمْ يَغْفِرُونَ)

الْغَضَبِ (  إِذا ما غَضِبُوا )

الشورى :36   فَما أُوتيتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ لِلَّذينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ 

پس آنچه به شما داده شده (از وسائل گوناگون حيات موقت) بهره و كالاى زندگى دنياست، و آنچه (از پاداش‏هاى اخروى) در نزد خداوند است بهتر و پايدارتر است براى كسانى كه ايمان آورده و بر پروردگارشان توكل مى‏كنند.

الشورى : 37   وَ الَّذينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ  و (نيز براى) كسانى كه از گناهان بزرگ و عمل‏هاى شنيع و منكر اجتناب مى‏ورزند، و چون (در امور شخصى خود) به خشم آيند (به جاى انتقام) درمى‏گذرند.

پیامهای آیه :

1)   شرط برخوردارى از نعمت‏هاى برتر و پايدارتر، علاوه بر ايمان و توكّل، دورى از گناهان و كنترل شهوات و غضب است. «وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ لِلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ وَ الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ»

2)       اولين گام اصلاحات، پاك سازى است، سپس خودسازى و جامعه سازى. «يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ»

3)    منشأ بسيارى از گناهان شهوت و غضب است، اول دورى از شهوت را مطرح كرد بعد دورى از غضب را. «يَجْتَنِبُونَ ... الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبُوا»

4)       با تقواى الهى و اجتناب از گناهان رابطه خود را با خدا و با عفو در هنگام غضب رابطه خود را با مردم محكم كنيم. «يَجْتَنِبُونَ ... يَغْفِرُونَ»

5)       كمالات زمانى ارزش بيشترى دارد كه سيره و روش انسان شود. «يَجْتَنِبُونَ ... يَغْفِرُونَ» (قالب مضارع، نشانه دوام است.)

6)       مؤمن بر نفس خود تسلّط دارد. «يَجْتَنِبُونَ ... يَغْفِرُونَ»

7)       غضب يك غريزه است لكن كنترل آن لازم است. «غَضِبُوا»

8)       مؤمنان به هنگام غضب خودشان عفو مى‏كنند، نه به خاطر وساطت ديگران. «هُمْ يَغْفِرُونَ»

                تفسير نور، ج‏10، ص: 410

 

 

ویکی  از مصادیق غفران بعد از غضب در قصه حضرت موسی علیه السلام است در دو  آیه ی زیر آمده است :

الأعراف : 150   وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى‏ إِلى‏ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُوني‏ مِنْ بَعْدي أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَ أَلْقَى الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُوني‏ وَ كادُوا يَقْتُلُونَني‏ فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْداءَ وَ لا تَجْعَلْني‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ

و چون موسى خشمگين و اسفناك به سوى قوم خود بازگشت، گفت: پس از من جانشينى بدى از من كرديد، آيا در كار (ميقات) پروردگارتان عجله نموديد؟! و الواح (تورات) را بيفكند و سر برادرش را گرفته به سوى خود مى‏كشيد، وى گفت: پسر مادرم! به راستى اين قوم مرا (درباره نهى از اين كار) ناتوان كردند و نزديك بود مرا بكشند، پس دشمنان را به شماتت من برنينگيز و مرا با گروه ستمكاران قرار مده.

الأعراف : 151   قَالَ رَبّ‏ِ اغْفِرْ لىِ وَ لِأَخِى وَ أَدْخِلْنَا فىِ رَحْمَتِكَ  وَ أَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِين‏

(موسى) گفت: پروردگارا، من و برادرم را بيامرز و ما را در رحمت خويش درآور كه تو مهربانترين مهربانانى.

و دو آیه هست که وظیفه ی انسان را در برابر غضب بیان می کند :

1)      آل‏عمران : 134   الَّذينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ

همانان كه در وسعت و شادى و فقر مالى و حالى انفاق مى‏كنند و فرونشانندگان خشم و بخشايندگان (لغزش‏هاى) مردم‏اند، و خدا نيكوكاران را دوست دارد .

 

2)      الأعراف : 199   خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ

(پس از آن مكارم اخلاق و خويهاى نيكو را به پيغمبر اكرم ياد داده ميفرمايد: اى محمّد صلّى اللَّه عليه و آله عفو و بخشش را فراگير و روش خود قرار ده (با بد رفتاران ستيزگى و دشمنى مكن، و اگر كسى از آنان از تو عذر و پوزش طلبيد عذرش را بپذير و او را بسبب بد رفتاريش مؤاخذه و كيفر منما) و (مردم را در گفتار و كردار) به نيكويى (گفتار و كردارى را كه عقل يا شرع آن را نيكو داند) امر كرده و فرمان ده، و از (بديهاى) نادانان (كفّار و ناگرويدگان جز كافرى كه قتل و كشتن او واجب است) روى بگردان (با آنان از روى ملاطفت و نرمى رفتار كن)

 

نتایج آیه :

راه های بدست آوردن حلم و کنترل غضب

   1)  توجه به اینکه پاداشهای الهی اختصاصی است  . چون این  پاداش‏هاى اخروى  که در نزد خداوند است بهتر و پايدارتر است براى كسانى كه حلم  دارند و چون (در امور شخصى خود) به خشم آيند (به جاى انتقام) درمى‏گذرند.  و الا خبری از برخوردارى از نعمت‏هاى برتر و پايدارتر نیست  الشورى :36 و 37   وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ لِلَّذينَ .... إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ

   2)  توجه به اینکه با عفو در هنگام غضب رابطه  با مردم محكم  می شود و منافع مهم شخصی و اجتماعی دارد. با يَجْتَنِبُونَ رابطه ی خود را با خداند  و با يَغْفِرُونَ رابطه ی خود را با  مردم قوی کنیم.

   3)  در هنگام  غضب  یا بعد از آن باید بلا فاصله از خداوند طلب مغفرت و رحمت  کنیم چون حضرت موسی بعد از غضبش عرض کرد : الأعراف : 151   - رَبّ‏ِ اغْفِرْ لىِ وَ لِأَخِى وَ أَدْخِلْنَا فىِ رَحْمَتِكَ  وَ أَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِين

وقتی غضب کردیم برطبق دو آیه ی شریفه ی  134 سوره  آل‏عمران  و آیه  199   سوره أعراف باید پنج کار بکنیم تا کاملا آثار غضب از بین برود :

1)      فرونشاندن  خشم الْكاظِمينَ الْغَيْظَ

2)      بخشاينده ی  (لغزش‏هاى)کسی که مارا عصبانی کرده الْعافينَ عَنِ النَّاسِ

3)       احسان به کسی که ما را عصبانی وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ

4)      بعد از عفو و احسان به او باید او را امر به عرف یعنی امر به معروف کنیم . یعنی خطای او را  به او  بگوییم خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ

5)      و اگر زیر بار نرفت و جهالت کرد یعنی بی عقلی کرد  باید از او اعراض کنیم . وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ

البته مرحله چهارم که باید او را امر به معروف کنیم باید با پنج " ز " انجام شود :

1)      زبان خوش که دو بخش است : قشنگ حرف بزن و حرف قشنگ بزن

2)      زمان مناسب

3)      زمین مناسب

4)      زمینه ی مناسب

5)      زیرکی در مراحل فوق 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    عبد اللَّه بن سنان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: در وقت هر نماز، فرشته‏اى اين صلا دهد كه: اى مردم! بپا خيزيد و با نماز خود آن آتشهايى را كه با دستهاى خود در پشت خويش بر افروخته‏ايد خاموش كنيد

    ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق

لينک هاي مفيد