RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 30349
تعداد بازدید : 903

صدق و راستی

مسابقه آیه صدق و راستی در حالت ترس و راههای آن

مسابقه آیه صدق و راستی در حالت ترس و راههای آن و امنیت الهی در زمان ترس

نمونه  های طرح  همانند سازی :

عوامل ايمان در حالتهاي انسان

علامتهای مومن 

عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ علیه السلام  يَقُولُ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ قُلْتُ وَ مَا هُنَّ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ

1)      الْوَرَعُ فِي الْخَلْوَةِ

2)       وَ الصَّدَقَةُ فِي الْقِلَّةِ

3)      وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ

4)       وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ

5)       وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْف‏

تحرير المواعظ العددية         312    الفصل الثامن كلام الأنبياء و الزهاد و الحكماء .)

الخصال    ج‏1    269    علامات المؤمن خمس 

الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة با ترجمه    متن‏عربى    26    من كلام الإمام زين العابدين عليه السلام

بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار    ج‏64    293    باب 14 علامات المؤمن و صفاته 

طاوس يمانى گويد: از امام سجاد عليه السّلام شنيدم فرمود: مؤمن پنج علامت دارد گفتم: آن پنج علامت كدام است فرمود:

1)      ترس از خدا در هنگام خلوت

2)      و صدقه در هنگام تنگدستى

3)      صبر در هنگام مصيبت

4)       بردبارى در هنگام غضب

5)       و راستگوئى در هنگام ترس

( و قيل: ثلاثة لا تعرفهم إلّا عند ثلاث: الحليم عند الغضب، و الشّجاع عند الخوف، و الأخ عند حاجتك إليه.

 بعضى گفته‏اند: سه كس را جز در سه جا نشناسند:

1)      بردبار را هنگام غضب

2)       شجاع را وقت ترس

3)       و برادر را موقع احتياج      

مسابقه :

آیه زیر را با دقت بخوانید و بیان کنید کدام قسمت آیه در مورد کار انسان  یعنی صدق و راستی است و کدام قسمت آیه در مورد  ترس  است  ؟

جواب :

امنیت الهی در زمان ترس

الصِّدْقُ  (  قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ) مومنین در هنگام ترس صداقت خود را با گفتن حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ نشان دادند  خداوند هم ترسشان را مبدل به صحت و فضل الهی کرد .)

الْخَوْف‏ (  فَاخْشَوْهُمْ )

آل عمران 173- الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ  

همان كسانى كه مردم به آنها گفتند كه مردم (مكه) براى (نبرد با) شما اجتماع كرده‏اند، از آنان بترسيد، اما (اين خبر) بر ايمان آنان افزود و گفتند: خدا ما را كافى است و او خوب وكيلى است.

فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللَّهِ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظيمٍ

آل عمران 174-پس با نعمتى از جانب خداوند (صحت و عافيت) و فضلى (سود تجارتى در مسيرشان) بازگشتند در حالى كه هيچ بدى و آسيبى بدانها نرسيد و پيروى از خشنودى خدا نمودند، و خداوند داراى فضلى بزرگ است.

إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ

 جز اين نيست كه آن (كس كه از دشمن مى‏ترساند) شيطان است كه دوستان خود را (با شايعات) مى‏ترساند، پس از آنها مترسيد و از من بترسيد اگر مؤمنيد.

 

 امنیت جهانی و رفع ترس

الصِّدْقُ  ( آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ )

الْخَوْف‏  ( مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً )

النور : 55   وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَني‏ لا يُشْرِكُونَ بي‏ شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ

 خداوند به كسانى از شما (مسلمانان) كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند وعده داده است كه قطعا آنها را در روى زمين جانشين (خود) كند و حكومت بخشد همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنها بودند (مانند مؤمنان قوم نوح و قوم هود و صالح و قوم يونس) جانشين ساخت، و حتما آن دينى را كه براى آنها پسنديده است (دين اسلام) براى آنها مستقر و استوار سازد، و بى‏ترديد حال آنها را پس از بيم و ترس به امن و ايمنى تبديل نمايد به طورى كه تنها مرا بپرستند و چيزى را شريك من قرار ندهند. و هر كه پس از اين (نعمت بزرگ) كفران ورزد، چنين كسانى به حقيقت نافرمانند.

مصداق كامل اين آيه حكومت مهدى ع است  كه شرق و غرب جهان در زير لواى حكومتش قرار مى‏گيرد، و آئين حق در همه جا نفوذ مى‏كند و ناامنى و خوف و جنگ از صفحه زمين بر چيده مى‏شود، و عبادت خالى از شرك براى جهانيان تحقق مى‏يابد.  ولى با اين حال مانع از عموميت و گستردگى مفهوم آيه نخواهد بود.

 

 

دلیل اینکه ایمان و عمل صالح را صدق گرفتیم آیه ی شریفه ی زیر است :

سوره حدید آیه ی 19 : وَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ وَ الَّذينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحيمِ

 بدانيد كه جز اين نيست كه زندگى اين دنيا بازى و سرگرمى و آرايش نمودن و فخرفروشى‏تان به يكديگر و افزون‏طلبى از همديگر در اموال و فرزندان است، همانند بارانى كه گياهان (سرسبز حاصل از) آن كشاورزان را به شگفت آورد سپس پژمرده شود و آن را زرد بينى سپس خشك و شكسته شود و در آخرت عذابى سخت است (براى طاغيان) و آمرزش و خشنودى خدا (براى مطيعان)، و زندگى دنيا جز متاع فريب نيست.

جالب اینکه آیه 19 سوره حدید  نیز در  خصال منتظران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هست :

عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ قَالَ كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالَ :

1)      الْعَارِفُ مِنْكُمْ هَذَا الْأَمْرَ

2)      الْمُنْتَظِرُ لَهُ

3)      الْمُحْتَسِبُ فِيهِ الْخَيْرَ

 كَمَنْ جَاهَدَ وَ اللَّهِ مَعَ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ بِسَيْفِهِ ثُمَّ قَالَ بَلْ وَ اللَّهِ كَمَنْ جَاهَدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص بِسَيْفِهِ ثُمَّ قَالَ الثَّالِثَةَ بَلْ وَ اللَّهِ كَمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص فِي فُسْطَاطِهِ وَ فِيكُمْ آيَةٌ فِي كِتَابِ اللَّهِ قُلْتُ وَ أَيُّ آيَةٍ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ ثُمَّ قَالَ صِرْتُمْ وَ اللَّهِ صَادِقِينَ شُهَدَاءَ عِنْدَ رَبِّكُم‏

بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار    ج‏65    141    باب 18 الصفح عن الشيعة و شفاعة أئمتهم صلوات الله عليهم فيهم  

حارث بن مغيرة گويد: خدمت حضرت باقر عليه السّلام رسيدم امام فرمودند:

1)       هر يك از شما كه به ولايت ما اعتراف كند

2)       و منتظر امر ما باشد

3)       و براى خدا صبر نمايد

 مانند كسى است كه در ركاب قائم آل محمد عليهم السّلام با شمشير خود مشغول جهاد گردد، بعد فرمود: آرى به خداوند سوگند مانند آن كسى است كه در ركاب رسول‏  خدا صلّى اللَّه عليه و اله به جهاد پردازد.  بار سوم فرمود: مانند كسى است كه در خيمه رسول خدا جانش را فداى آن جناب كند، آيه‏اى در قرآن در باره شما هست گفتم: قربانت گردم آن كدام آيه است فرمود: خداوند متعال مى‏فرمايد: كسانى كه به خداوند و رسولش ايمان آورند آنها از صديقان و شهيدان بشمار هستند پاداش آنها محفوظ و با نورى كه دارند راه را پيدا مى‏كنند، بعد فرمود: بخداوند سوگند شما از راستگويان و گواهان در نزد خداوند مى‏باشيد

نتایج آبه :

راههای مقابله با ترس که انسان مبتلا به دروغ گفتن نشود :

1)    ذکر  حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ  برای رفع ترس بسیار مهم است . به دلیل سوره  آل عمران 173-   174  و به دلیل حدیث امام صادق علیه السلام که ذکر شد که   خداوند  بخاطر گفتن خاشعانه ی این ذکر  ترسشان را مبدل به صحت و فضل الهی  می کند  .)

2)   بعد از رفع  ترس و لطف خدا كه باعث شده  هيچ بدى و آسيبى نرسد باید .طالب خوشنودی خداوند بشویم. چون خداوند بعد از رفع ترس فرموده : وَ اتَّبَعُوا رِضْوانَ اللَّهِ (سوره  آل عمران     174 )

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27

لينک هاي مفيد