Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 30419
تعداد مشاهدات : 853

عوامل قرب به خداوند دوجرعه، دو قطره و دوقدم

عوامل قرب به خداوند دوجرعه، دو قطره و دوقدم

عوامل قرب به خداوند
دوجرعه، دو قطره و دوقدم

عوامل قرب به خداوند

دوجرعه، دو قطره و دوقدم 

و بهترين راهها به سوي خداوند

وَ قَالَ علی علیه السلام

 مِنْ أَحَبِّ السُّبُلِ إِلَى اللَّهِ جُرْعَتَانِ-

1)      جُرْعَةُ غَيْظٍ تَرُدُّهَا بِحِلْمٍ-

2)      وَ جُرْعَةُ حُزْنٍ تَرُدُّهَا بِصَبْرٍ-

 

 وَ مِنْ أَحَبِّ السُّبُلِ إِلَى اللَّهِ قَطْرَتَانِ-

 

1)      قَطْرَةُ دُمُوعٍ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ-

2)       وَ قَطْرَةُ دَمٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ-

 

وَ مِنْ أَحَبِّ السُّبُلِ إِلَى اللَّهِ خُطْوَتَانِ-

1)      خُطْوَةُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ يَشُدُّ بِهَا صَفّاً فِي سَبِيلِ اللَّهِ-

2)       وَ خُطْوَةٌ فِي صِلَةِ الرَّحِمِ-

وَ هِيَ أَفْضَلُ مِنْ خُطْوَةٍ يَشُدُّ بِهَا صَفّاً فِي سَبِيلِ اللَّه‏

بحار الأنوار      ج‏75    58    باب 16 ما جمع من جوامع كلم أمير المؤمنين صلى الله عليه و على ذريته 

الخصال    ج‏1    50  --  أمالي المفيد         11    المجلس الأول‏

معدن الجواهر         27    باب ذكر ما جاء في اثنين‏

 

 و فرمود از بهترين جنبشها و حركتها بسوى خدا

دو نوع فرو خوردن است: 1- فرو خوردن خشم حلم و بردبارى. 2- فرو خوردن اندوه با صبر و شكيبائى.

و از بهترين حركت و جنبشها بسوى خدا دو قطره است.

1- قطره اشكى كه در دل شب بريزى.

2- و قطره خونى كه در راه خدا بدهى.

از بهترين حركت و جنبشها بسوى خدا دو گام است:

1- گامى كه مسلمانى برميدارد براى استحكام صفوف مسلمانان در پيكار با دشمنان دين و راه خدا.

 2 گامى كه برميدارد براى ديدار خويشاوند اين گام بهتر است از قدمى كه در راه استحكام صفوف پيكار در راه خدا برميدارد

 

توضیح

حلم عبارت است از تأنّى و ضبط نفس بحيثيّتى كه قوّه غضبيّه بآسانى او را حركت ندهد و مكاره روزگار بزودى او را مضطرب نگرداند و كظم غيظ عبارت است از فرو بردن خشم در حالت غضب و هر دو از اخلاق حسنه‏اند

نزهة النواظر في ترجمة معدن الجواهر         110  

 

الحِلْم يعنى خود دارى نفس و طبيعت از هيجان و برآشفتگى و خشم‏

مفردات‏ راغب

صبر:

الصَّبْر: خويشتن دارى در سختى و تنگى.

الصَّبْر: شكيبائى و خوددارى نفس بر آنچه را كه عقل و شرع حكم مى‏كند و آن را مى‏طلبد يا آنچه را كه عقل و شرع، خوددارى نفس از آن را اقتضاء مى‏كند، پس صبر و شكيبائى لفظ عامى است و چه بسا بر حسب اختلاف مورد، اسامى مختلفى داشته باشد:

1- اگر صبر و شكيبائى نفس براى مصيبتى باشد واژه- صبر بكار مى‏رود نه چيز ديگر و ضدّش جزع و بى تابى است.

2- اگر صبر در جنگ و محاربه باشد، شجاعت و پايدارى ناميده مى‏شود كه ضدش ترس و جبن است.

3- هر گاه صبر در كارى ملال آور و دلتنگ كننده باشد- ظرفيّت داشتن و دلدار بودن- ناميده مى‏شود كه ضدّش كم ظرفيّتى و ضجر و دلتنگى است.

4- و زمانى كه صبر در خوددارى از كلام و سخن گفتن باشد كتمان ناميده مى‏شود و ضدّش فاش كردن سخن و ناآرامى است.

خداى تعالى تمام معانى فوق را- صبر- ناميده است، و در آيات زير به آن آگاهى داده است كه:

 (وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ- 177/ بقره)عوامل قرب به خداوند

دوجرعه، دو قطره و دوقدم 

و بهترين راهها به سوي خداوند

وَ قَالَ علی علیه السلام

 مِنْ أَحَبِّ السُّبُلِ إِلَى اللَّهِ جُرْعَتَانِ-

1)      جُرْعَةُ غَيْظٍ تَرُدُّهَا بِحِلْمٍ-

2)      وَ جُرْعَةُ حُزْنٍ تَرُدُّهَا بِصَبْرٍ-

 

 وَ مِنْ أَحَبِّ السُّبُلِ إِلَى اللَّهِ قَطْرَتَانِ-

 

1)      قَطْرَةُ دُمُوعٍ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ-

2)       وَ قَطْرَةُ دَمٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ-

 

وَ مِنْ أَحَبِّ السُّبُلِ إِلَى اللَّهِ خُطْوَتَانِ-

1)      خُطْوَةُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ يَشُدُّ بِهَا صَفّاً فِي سَبِيلِ اللَّهِ-

2)       وَ خُطْوَةٌ فِي صِلَةِ الرَّحِمِ-

وَ هِيَ أَفْضَلُ مِنْ خُطْوَةٍ يَشُدُّ بِهَا صَفّاً فِي سَبِيلِ اللَّه‏

بحار الأنوار      ج‏75    58    باب 16 ما جمع من جوامع كلم أمير المؤمنين صلى الله عليه و على ذريته 

الخصال    ج‏1    50  --  أمالي المفيد         11    المجلس الأول‏

معدن الجواهر         27    باب ذكر ما جاء في اثنين‏

 

 و فرمود از بهترين جنبشها و حركتها بسوى خدا

دو نوع فرو خوردن است: 1- فرو خوردن خشم حلم و بردبارى. 2- فرو خوردن اندوه با صبر و شكيبائى.

و از بهترين حركت و جنبشها بسوى خدا دو قطره است.

1- قطره اشكى كه در دل شب بريزى.

2- و قطره خونى كه در راه خدا بدهى.

از بهترين حركت و جنبشها بسوى خدا دو گام است:

1- گامى كه مسلمانى برميدارد براى استحكام صفوف مسلمانان در پيكار با دشمنان دين و راه خدا.

 2 گامى كه برميدارد براى ديدار خويشاوند اين گام بهتر است از قدمى كه در راه استحكام صفوف پيكار در راه خدا برميدارد

 

توضیح

حلم عبارت است از تأنّى و ضبط نفس بحيثيّتى كه قوّه غضبيّه بآسانى او را حركت ندهد و مكاره روزگار بزودى او را مضطرب نگرداند و كظم غيظ عبارت است از فرو بردن خشم در حالت غضب و هر دو از اخلاق حسنه‏اند

نزهة النواظر في ترجمة معدن الجواهر         110  

 

الحِلْم يعنى خود دارى نفس و طبيعت از هيجان و برآشفتگى و خشم‏

مفردات‏ راغب

صبر:

الصَّبْر: خويشتن دارى در سختى و تنگى.

الصَّبْر: شكيبائى و خوددارى نفس بر آنچه را كه عقل و شرع حكم مى‏كند و آن را مى‏طلبد يا آنچه را كه عقل و شرع، خوددارى نفس از آن را اقتضاء مى‏كند، پس صبر و شكيبائى لفظ عامى است و چه بسا بر حسب اختلاف مورد، اسامى مختلفى داشته باشد:

1- اگر صبر و شكيبائى نفس براى مصيبتى باشد واژه- صبر بكار مى‏رود نه چيز ديگر و ضدّش جزع و بى تابى است.

2- اگر صبر در جنگ و محاربه باشد، شجاعت و پايدارى ناميده مى‏شود كه ضدش ترس و جبن است.

3- هر گاه صبر در كارى ملال آور و دلتنگ كننده باشد- ظرفيّت داشتن و دلدار بودن- ناميده مى‏شود كه ضدّش كم ظرفيّتى و ضجر و دلتنگى است.

4- و زمانى كه صبر در خوددارى از كلام و سخن گفتن باشد كتمان ناميده مى‏شود و ضدّش فاش كردن سخن و ناآرامى است.

خداى تعالى تمام معانى فوق را- صبر- ناميده است، و در آيات زير به آن آگاهى داده است كه:

 (وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ- 177/ بقره)

(وَ الصَّابِرِينَ عَلى‏ ما أَصابَهُمْ- 35/ حجّ)

 (وَ الصَّابِرِينَ وَ الصَّابِراتِ‏- 35/ احزاب) روزه هم- صَبْر- ناميده شده. براى اينكه روزه نوعى خويشتن‏دارى و خوددارى است.

پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «صيام شهر الصّبر و ثلاثة ايّام فى كلّ شهر يذهب و حر الصّدر».

 (روزه ماه رمضان و سه روز در هر ماه حقد و كينه دل را از بين مى‏برد).

 مفردات‏ راغب

 

(وَ الصَّابِرِينَ عَلى‏ ما أَصابَهُمْ- 35/ حجّ)

 (وَ الصَّابِرِينَ وَ الصَّابِراتِ‏- 35/ احزاب) روزه هم- صَبْر- ناميده شده. براى اينكه روزه نوعى خويشتن‏دارى و خوددارى است.

پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «صيام شهر الصّبر و ثلاثة ايّام فى كلّ شهر يذهب و حر الصّدر».

 (روزه ماه رمضان و سه روز در هر ماه حقد و كينه دل را از بين مى‏برد).

 مفردات‏ راغب

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    وَ قَالَ الصَّادِقُ ع لَا تُعْطُوا الْعَيْنَ حَظَّهَا مِنَ النَّوْمِ فَإِنَّهَا أَقَلُّ شَيْ‏ءٍ شُكْرا إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏1 92 الباب الثاني و العشرون في فضل صلاة الليل

    حضرت صادق عليه السّلام فرمود: چشمتان را زياد بخواب عادت ندهيد زيرا كه كمتر سپاسگزارى ميكند ( آنرا بیدار نگهدارید برای عبادت بیشتر و کارهای خیر )

لينک هاي مفيد