RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 31087
تعداد بازدید : 1133

مسابقه قرآنی در عوامل و راهکارهای مهم تقوا در سوره انعام

مسابقه قرآنی در عوامل و راهکارهای مهم تقوا در سوره انعام

مسابقه قرآنی در عوامل و راهکارهای مهم تقوا در سوره انعام شش عامل و راهکار مهم تقوا در آیه 51 سوره انعام و آیه 69 سوره انعام و آیات 151 تا 153 سوره انعام

مسابقه قرآنی در عوامل  و راهکارهای مهم تقوا در سوره انعام  

از آیه 51 انعام دو عامل  و راهکار مهم تقوا را استخراج کنید.

وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلى‏ رَبِّهِمْ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (51)

و بترسان به آنچه وحى مى‏شود به تو آن كسانى را كه مى‏ترسند از روزى كه محشور شوند و فراهم آورده گردند به سوى پروردگار خود نيست از براى ايشان سواى خدا دوستى. و نباشد شفيعى ايشان را. بترسان شايد ايشان بپرهيزند.

از آیه 69 انعام دو عامل و راهکار مهم تقوا را استخراج کنید.

وَ ما عَلَى الَّذينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ وَ لكِنْ ذِكْرى‏ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (69)

 نيست بر كسانى كه پرهيزكارى مى‏كنند چيزى از حساب كسانى كه گفتگو مى‏كنند در آيات قرآن به طور استهزا و ليكن بر پرهيزكاران است كه پند دهند و مانع شوند از رويّه ايشان شايد آنها هم بپرهيزند.

از آیه 151 تا 153 انعام دو عامل و راهکار مهم تقوا را استخراج کنید.

ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (151)

به اين احكام شما را وصيت كرده خدا و امر فرموده به آن شما را شايد شما به عقل خود بسنجيد آنها را.

 ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (152)

به اين اوامر شما را وصيت كرد خدا شايد شما پند بگيريد.

ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (153)

شما را از راه حق. اين پيروى كردن دين حق را وصيت و سفارش كرد به شما خدا، شايد پرهيزكار شويد.

 

جواب:

بعضی از عوامل تقوا در سوره انعام :

دو عامل در آیه 51 انعام :

1)       قرآن کریم و انذر با آن

2)       ترس از حشر روز قیامت

 

دو عامل در آیه 69 انعام

برای متقی کردن دیگران  و شرکت در مجالس گناه دو شرط لازم دارد:

1)       با تقوا بودن انسانی که وارد مجلس باطل می شود

2)       تذکر دادن افرادی که مشغول گناه هستند ( اگر تاثیر کرد در مجلس بنشیند و اگر تاثیر نکرد از مجلس گناه بیرون رود)

دو عامل در آیات 151 تا 153 انعام

1)       تعقل کردن ( یعنی تفکر که  اندیشه در علتها است و دیگر تدبر که اندیشه در عاقبت کار است )

2)       متذکر شدن ( یعنی تذکر دیگران را قبول کردن)


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27

لينک هاي مفيد