Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 53936
تعداد مشاهدات : 1619

آثار

آثار امور بهداشتی در قرآن کریم

دستورات بهداشتى قرآن چيست؟ 1. بهداشت تغذيه؛ 2. بهداشت جسم؛ 3. بهداشت مسائل جنسى؛ 4. بهداشت روح و روان. 1-وضو: (مائده/ 6) 2-غسل: (مائده/ 6) 3. طهارت لباس: قرآن مى‏فرمايد: «وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ» 4. پاكيزگى و بهداشت محيط زيست: 3. بهداشت مسايل جنسى: 2. ممنوعيت زنا: 3. ممنوعيت هم جنس بازى (لواط): 4. ممنوعيت استمناء و خود ارضایی : 4. بهداشت روح و روان: 1. توكل: . ايمان: 3. ذكر و ياد خدا:

سوال :

دستورات بهداشتى قرآن چيست؟

پاسخ:

دستورات بهداشتى قرآن را مى‏توان در چهار محور خلاصه كرد:

1. بهداشت تغذيه؛

2. بهداشت جسم؛

3. بهداشت مسائل جنسى؛

4. بهداشت روح و روان.

در اينجا لازم است هر كدام از اين موارد به صورت جداگانه پرداخته شود:

1. بهداشت تغذيه:

2. بهداشت جسم:

در برخى از آيات قرآن اشارتى به بهداشت جسم شده است كه علاوه بر جنبه‏ى تقرّب و پاكى و لطافت روح، حاوى نكات بهداشتى فراوانى نيز مى‏باشد. اشارات بهداشتى قرآن عبارتند از: وضو، غسل، طهارت لباس و پاكيزگى محيط زيست و ...

1-وضو: (مائده/ 6) نماز در اسلام جايگاه ويژه‏اى دارد كه مقدمات آن از جمله، وضو گرفتن يا غسل كردن (مثل: غسل جنابت) و پاك كردن بدن و لباس از نجاسات و همچنين پاكى مكان نمازگزار و ... موجب رعايت بهداشت شخصى مى‏شود.

2-غسل: (مائده/ 6) غسل همانند وضو، داراى دو جنبه‏ى (بهداشتى و عبادى) است. در مورد غسل جنابت روايتى از امام رضا (ع) وارد شده است كه حضرت فرمودند:

«علّت غسل جنابت نظافت جسمی و روحی و معنوی است و آدمى خود را از كثافات كه به او رسيده پاكيزه كند و ساير بدن را پاك گرداند؛ زيرا منى از تمام بدن بيرون مى‏آيد از اين رو لازم است تمام بدن را پاكيزه كند.»

متخصصان علوم پزشكى هم به اين نتيجه رسيده‏اند كه خارج شدن منى، يك عمل موضعى نيست (مانند بول و ساير زوايد كه لازم باشد فقط همان موضع شستشو شود)

به دليل اينكه اثر آن در تمام بدن آشكار مى‏گردد و تمام سلول‏هاى بدن به دنبال خروج آن، در يك حالت سستى مخصوص فرو مى‏روند.  

3. طهارت لباس: قرآن مى‏فرمايد: «وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ» « مدثر/ 4.» پاكيزگى لباس يكى از خواسته‏هاى طبيعى انسان است كه اسلام نيز بر آن تاكيد كرده است.  

4. پاكيزگى و بهداشت محيط زيست: قرآن درباره بهداشت محيط زيست مى‏فرمايد:

«وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْقائِمِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ؛ و خانه مرا براى طواف كنندگان و (به نماز) ايستادگان و ركوع كنندگان سجده‏گر پاك و پاكيزه كن.»

اين آيه بر لزوم پاكيزگى محيط زيست به ويژه مساجد اشاره و تأكيد دارد و يكى از شروط صحت نماز، اقامه‏ى آن در محلى پاكيزه و دور از نجاسات است.  

3. بهداشت مسايل جنسى:

قرآن در زمينه‏ى بهداشت مسايل جنسى، موضوعات علمى را مطرح مى‏نمايد، از جمله:

1. ممنوعيت آميزش با زنان در حالت عادت ماهيانه؛

2. ممنوعيت زنا؛

3. ممنوعيت هم جنس بازى (لواط)؛

4. ممنوعيت خودارضايى (استمناء)؛

قرآن كريم مى‏فرمايد:

«يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ»؛ « بقره/ 222»

«و از تو، درباره‏ى عادت ماهانه [زنان‏] مى‏پرسند، بگو: آن رنجى است؛ از اين رو در عادت ماهانه، از زنان كناره‏گيرى كنيد، و با آنان نزديكى ننماييد، تا پاك شوند.»

يكى از حكمت‏هاى اين دستور الهى، مصون ماندن از بيمارى هاست كه پزشكان مطالب زيادى در اين زمينه نوشته‏اند.

2. ممنوعيت زنا:

قرآن كريم از آن به عنوان «فاحشه» عمل زشت ياد مى‏كند و براى پيشگيرى از اين عمل دستور به ازدواج مى‏دهد و همچنين زنان را به رعايت حجاب و مردان را به كوتاه كردن نگاه فرامى‏خواند. قرآن مى‏فرمايد:

«وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِيلًا»؛ « اسراء/ 32، فرقان/ 68، ممتحنه/ 12، نور 2- 3 كه با عبارات مختلف از زنا نهى مى‏كند »

«و نزديك زنا نشويد؛ [چرا] كه آن، زشتكارى است، و بد راهى است.»

3. ممنوعيت هم جنس بازى (لواط):

قرآن در اين مورد در آيات 165 و 166 سوره‏ى شعراء و 81 سوره‏ى اعراف و 29 سوره‏ى عنكبوت مطالبى را در قالب، داستان قوم لوط بيان كرده و در ضمن آن اين عمل را سرزنش و ممنوع و حرام كرده است.

اين عمل عوارض و ضررهاى بهداشتى متعددى (از جمله: سيفليس، سوزاك، آتشك، گرانولوم آميزشى و سست شدن عضلات مقعد و ...) دارد.  

4. ممنوعيت استمناء و خود ارضایی :

استمناء، يعنى اينكه كسى كارى كند كه از خودش منى بيرون آيد اين عمل در اسلام ممنوع و حرام شمرده شده و قرآن در سوره‏هاى (مومنون/ 5- 7 و مُعارج/ 29- 31) به آن پرداخته است.

متخصصان علوم پزشكى و صاحب‏نظران در مورد آثار زيانبار فراوان اين عمل زشت سخن گفته و اثرات سوء آن را در حوزه‏هاى مختلف روانى و اخلاقى- اجتماعى- جسمى و ... بررسى كرده‏اند. « پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، ج 2، ص 392.»

4. بهداشت روح و روان:

محور ديگرى كه قرآن كريم در مورد آن داراى دستورات بهداشتى ارزشمندى است؛ محور بهداشت روان مى‏باشد:

در اين زمينه نيز صاحب‏نظران و انديشمندان علوم قرآنى قلم فرسايى نموده و از ديد قرآن و تاثير شفابخشى آن سخن رانده‏اند كه براى طولانى نشدن مطلب اشاراتى در اين زمينه مى‏نماييم.

اضطراب و دلهره و دلواپسى و احساس ناتوانى و بى‏كفايتى فرد براى تعبير و تفسير حوادث موضوع نگران كننده و مهمى است كه براساس تحقيقات جديد اختلالات اضطرابى از شايع‏ترين اختلالات روانپزشكى است. « اسلام و بهداشت روان، ج 2، ص 213»

در اينجا به ذكر برخى از راهكارهاى قرآن در به وجود آمدن آرامش درونى و بازدارنده اختلالات خفيف روانى مى‏پردازيم:

1. توكل: توكل عبارت است از اعتماد به خدا در انجام كار و واگذارى امور به او؛ به طورى كه فعاليت شخصى و تعادل روانى را افزايش مى‏دهد و از اضطراب نرسيدن به هدف باز مى‏دارد. اين اعتقاد حالتى را در شخص به وجود مى‏آورد كه موجب مى‏شود فرد در تمام حالات و رفتار خويش حضور پروردگار را در نظر بگيرد و در اين حضور احساس قدرت و توانمندى كند   كه قرآن هم بر اين مسئله در آيات مختلف تاكيد مى‏كند.   از جمله:

«فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ پس بر خدا توكّل كن؛ چرا كه خدا توكّل كنندگان را دوست مى‏دارد.»

2. ايمان: از آثار مطلوب ايمان به خدا، آرامش است؛ آرامشى كه موجب سكون نفس، ثبات قلب و ثبات عزم و اراده شده و مانع راهيابى هرگونه اضطراب در انسان مى‏شود. « اسلام و بهداشت روان، ج 2، ص 217»

قرآن كريم مى‏فرمايد:

«هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ»؛ « فتح/ 4.»

او كسى است كه آرامش را در دل‏هاى مؤمنان فرو فرستاد.

3. ذكر و ياد خدا: قرآن كريم مى‏فرمايد:

«أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»؛ « رعد/ 28»  

آگاه باشيد، كه تنها با ياد خدا دل‏ها آرامش مى‏يابد!

كه البته منظور از ذكر خدا ذكر زبانى و فكر و قلبى و ترك گناه و ... مى‏باشد كه ياد خداوند در آرامش و بهداشت روان بسيار موثر است.

4. صبر: يكى از اساسى‏ترين روش‏هاى مقابله با استرس و عوارض ناشى از آن، صبر است. قرآن كريم مى‏فرمايد:

«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ»؛ « بقره/ 153»

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بوسيله شكيبايى و نماز، يارى جوييد؛ [چرا] كه خدا با شكيبايان است.

5. توبه و استغفار: يكى از عوامل اضطراب‏زا احساس گناه است كه تا حد زيادى تعادل روان انسان را به هم مى‏زند. قرآن در برخورد با اين مسئله توبه و توجه به رحمت وسيع پروردگار را توصيه مى‏كند.

قرآن كريم مى‏فرمايد:

«إِلَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ شَيْئاً»؛ « مريم/ 60.»

مگر كسانى كه توبه كنند، و ايمان آورند، و [كار] شايسته انجام دهند؛ پس اينان داخل بهشت مى‏شوند، و هيچ ستمى بر آنان نخواهد شد.

پرسش‏هاى قرآنى جوانان، ص: 180


 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27