Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 55763
تعداد مشاهدات : 1162

سیمای علی علیه السلام در قرآن کریم از دیدگاه اهل سنت : علی علیه السلام و صاحب نه جزء حکمت از ده جزء

سیمای علی علیه السلام در قرآن کریم از دیدگاه اهل سنت : علی علیه السلام و صاحب نه جزء حکمت از ده جزء

سیمای علی علیه السلام در قرآن کریم از دیدگاه اهل سنت : علی علیه السلام و صاحب نه جزء حکمت از ده جزء وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً269 بقره توضیح حکمت

امام على (ع) در قرآن از ديدگاه اهل سنت       21    

اولين كسى که در اسلام، نماز خواندند

وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ‏43 بقره.

ترجمه: و نماز را برپا داريد و زكات را بدهيد و با ركوع‏كنندگان ركوع كنيد.

از ابن عباس نقل مى‏كنند كه اين آيه شريفه، فقط در مورد رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و على ابن ابى طالب عليه السّلام نازل شده است، اين دو شخصيت اولين كسى بودند در اسلام، كه نماز خواندند.

______________________________
شواهد التنزيل حسكانى ج 1/ 85؛ مناقب خوارزمى ص 198- ما نزل من القرآن فى على عليه السّلام ص 237.

 

امام على (ع) در قرآن از ديدگاه اهل سنت       23    

اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ‏45 بقره‏

ترجمه: از شكيبايى و نماز يارى جوييد و به راستى اين (كار) گران است مگر بر فروتنان.

ابن عباس گفته است كلمه خاشع كسى را گويند كه در نمازش افتاده باشد، ذليلانه در درگاه الهى اقامه نماز كند، و خاشع در نماز رسول‏ اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و على بن ابى طالب عليه السّلام بودند . اين آيه در مورد على عليه السّلام و عثمان بن مظعون، و عمّار ياسر نازل شده است.

و در حديث است كه امام صادق عليه السّلام فرمود هنگامى كه مشكل مهمى براى على عليه السّلام پيش مى‏آمد به نماز برمى‏خاست سپس اين آيه را تلاوت مى‏فامام على (ع) در قرآن از ديدگاه اهل سنت       33    


 سیمای علی علیه السلام در قرآن کریم از دیدگاه اهل سنت  :

علی علیه السلام و صاحب نه  جزء حکمت از ده جزء

وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً269 بقره.

ترجمه: (خدا) به هركس كه بخواهد حكمت مى‏بخشد، و به هركس حكمت داده شود، به يقين، خيرى فراوان داده شده است.

ابن مسعود از رسول اللّه نقل كرده است كه فرمود: حكمت ده جزء است، نه جزء آن را على عليه السّلام و يك جزء باقى را مردم دارند.

شواهد التنزيل ج 1/ 105؛ البداية و النهاية ابن كثير شافعى ج 7/ 357.

ابن عباس از قول رسول خدا نقل مى‏كند كه فرمود: هركس مى‏خواهد به ابراهيم نگاه كند، در حلم و بردباريش و به نوح عليه السّلام در حكمتش و به يوسف عليه السّلام در جمالش، پس به على ابن ابى طالب عليه السّلام، نگاه كند.

شواهد التنزيل ج 1/ 106، و مانند احاديث فوق با مختصر تغيير در كتابهاى زير آمده است:

فضائل على ابن ابى طالب احمد بن حنبل ج 1/ 63؛

كنز العمال متقى هندى ج 6/ 154

 اسد الغابه ابن اثير ج 4/ 22

 تذكرة الخواص ابن جوزى ص 53

 الجامع الصغير سيوطى ج 1/ 364

 الصواعق المحرقه و ابن حجر عسقلانى ص 73

تاريخ بغداد خطيب بغدادى ج 11/ 204

 حلية الاولياء ابو نعيم اصفهانى ج 1/ 65

 المناقب ابن مغازلى ص 86؛ ينابيع المودة قندوزى ص 214.

  

توضیح حکمت

براى حكمت معانى زيادى گفته‏اند از قبيل معرفت و شناخت خدا يا اسرار جهان، آگاهى از حقايق و رسيدن به حق و ... بعضى از افراد بر اثر پاكى و مجاهده داراى بينش خاص مى‏گردند كه حقايق را دريافت مى‏كنند هرچه خود را از وساوس شيطانى دورتر كنند ظرف قلب براى دريافت حقايق عالم آماده‏تر مى‏شود خداوند حكيم به اراده خويش كه خالى از حكمت نيست به كسانى كه خودساخته و پاك شوند و شايستگى درك حكمت را كسب نموده باشند حكمت عطا مى‏كند آنگاه از حكمت الهى برخوردار شدند صاحب خير فراوان مى‏گردند از زبانشان خير مى‏جوشد و فكرشان خير تراوش مى‏كند و با دست و پا و اعضاء و جوارح خويش به جامعه خير مى‏بخشند مردم جز نيكى و ايثار از آنها نمى‏بينند در روايات آمده است اطاعت از خداوند حكمت است‏ « امام صادق عليه السّلام: «و من يؤت الحكمة ...» طاعة اللّه و ... آن‏كس كه به او حكمت داده شده، كسى است كه مطيع خداست، اصول كافى ج 1، ص 185، ح 11.».

پس مطيع خدا صاحب خير است شناخت امام عليه السّلام حكمت است‏ « امام صادق عليه السّلام: «و من يؤت الحكمة ...» طاعة اللّه و معرفة الامام آن‏كس كه به او حكمت داده شده، كسى است كه مطيع خدا و امام‏شناس باشد، اصول كافى ج 1/ 185، ح 11.»

 پس امام‏شناس خير است تفقه در دين حكمت است‏ « امام صادق عليه السّلام: «ان الحكمة المعرفة و التفقه فى الدين» شناخت و تفقه در دين حكمت است، تفسير عياشى ج 1/ 151، ح 498.»

پس وجود فقيه خير است پرهيز از گناهان كبيره حكمت است‏ « امام صادق عليه السّلام: «معرفة الامام و اجتناب الكبائر التى اوجب اللّه عليها النار» شناخت امام و پرهيز از گناهان كبيره حكمت است كافى ج 2/ 284، ح 20.»

امام على (ع) در قرآن از ديدگاه اهل سنت   ابوالفضل‏يغمايى، ص 34  

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    أَبُو جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِنَّ لِجَمِيعِ شَهْرِ رَمَضَانَ لَفَضْلًا عَلَى جَمِيعِ سَائِرِ الشُّهُورِ كَفَضْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى سَائِرِ الرُّسُل‏

    جابر مى‏گويد: حضرت ابو جعفر امام باقر (ع) مى‏فرمود: برترى جمعه‏هاى ماه رمضان بر جمعه‏هاى ديگر ماهها، مانند برترى رسول خدا (ص) بر ديگر پيامبرا

    ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص 40