Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 95174
تعداد مشاهدات : 1071

خیریت 8 چیز در هشت کار خوبی که با نداشتن شرطش کمالی درش نیست

خیریت 8 چیز در هشت کار خوبی که با نداشتن شرطش کمالی درش نیست

خیریت 8 چیز در هشت کار خوبی که با نداشتن شرطش کمالی درش نیست حدیث زیر را با بخشی از آیات بیان می کنیم

خیریت  8  چیز

در هشت کار خوبی که  با نداشتن شرطش کمالی درش نیست

حدیث زیر را با بخشی از آیات بیان می کنیم

و قال عليّ عليه السّلام: [1]

1-    لا خير في صلاة لا خشوع فيها،-

 نماز ی که درش خشوع نباشد خیری در آن نیست یعنی کمالی ندارد ( این نفی در حدیث نفی کمال است نه نفی اصل خیر)

(2) البقرة :  45وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ (45)

(23) المؤمنون :  2الَّذينَ هُمْ في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ (2)

 

 2- و لا خير في صوم لا امتناع فيه من اللغو،

روزه ای که از در آن از لغو دوری نکند خیری در آن نیست یعنی کمالی ندارد ( این نفی در حدیث نفی کمال است نه نفی اصل خیر)

(23) المؤمنون :  3  وَ الَّذينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (3)

(5) المائدة :  89لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ في‏ أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكينَ مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْليكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْريرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

 

2-    و لا خير في قراءة لا تدبّر فيها،

قرائت قرآنی که درش تدبر و تفکر نباشد خیری در آن نیست یعنی کمالی ندارد ( این نفی در حدیث نفی کمال است نه نفی اصل خیر)

(4) النساء :  82أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيراً (82)

 

3-    و لا خير في علم لا ورع فيه

علمی که در آن ورع و تقوا نباشد خیذی ندارد

(2) البقرة :  194وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَ (194)

(2) البقرة :  203وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (203)

(2) البقرة :  223وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ (223)

(2) البقرة :  231وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ (231)

(2) البقرة :  233وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ (233)

(26) الشعراء :  132وَ اتَّقُوا الَّذي أَمَدَّكُمْ بِما تَعْلَمُونَ (132)

 

4-    ، و لا خير في مال لا سخاء فيه،

مالی که در آن سخاوت و بخشندگی نباشد خیری ندارد

(2) البقرة :  261مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في‏ كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ (261)

(2) البقرة :  265وَ مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ (265)

(4) النساء :  34الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ

(9) التوبة :  34يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ كَثيراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَليمٍ (34)

 

5-    و لا خير في خلوة لا حفظ فيها،

خلوتی که در آن حفظ از شهوات نفسانی نباشد

و یا خود را از نفاق حفظ نکند خیری ندارد

(3) آل‏عمران :  119ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لا يُحِبُّونَكُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْكِتابِ كُلِّهِ وَ إِذا لَقُوكُمْ قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (119)


یا خلو ت حضرت یوسف علیه السلام با زلیخا که بر اساس آیه زیر چهار تا کار مهم انجام داد که خداوند او را از این خلوت نجا ت داد.

يوسف : 24 وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ

 

و حقّا كه آن زن (براى كامجويى) قصد وى كرد، و اگر نه اين بود كه يوسف برهان پروردگار خود را ديد (مقام نبوت خود و عظمت خداوند را) طبعا (براى آميزش) قصد او مى‏كرد (ولى با ديدن برهان اين قصد محال بود)، و يا آنكه آن زن وى را (براى فحشا) قصد نمود و او هم وى را (براى زدن يا كشتن به عنوان دفاع) قصد مى‏كرد اگر نه اين بود كه برهان پروردگار خود را ديد (كه او را به سوى فرار از صحنه هدايت نمود. و) ما چنين كرديم تا بدى (قتل نفس) و فحشا (اتهام به زنا) را از او بازگردانيم، كه همانا او از بندگان برگزيده ما بود


 6-    و لا خير في نعمة لا بقاء فيها،

در نعمتی که بقاء و دوامی در آن نباشد خیری در آن نیست یعنی کمالی ندارد ( این نفی در حدیث نفی کمال است نه نفی اصل خیر)

 (9) التوبة :  21يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فيها نَعيمٌ مُقيمٌ (21)

(27) النمل :  19فَتَبَسَّمَ ضاحِكاً مِنْ قَوْلِها وَ قالَ رَبِّ أَوْزِعْني‏ أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتي‏ أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلى‏ والِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَدْخِلْني‏ بِرَحْمَتِكَ في‏ عِبادِكَ الصَّالِحينَ (19)

(28) القصص :  17 قالَ رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهيراً لِلْمُجْرِمينَ (17)

 

7-    و لا خير في دعاء لا إخلاص فيه و لا إجلال.

در دعایی که در آن اخلاص و تعظیم خداوند نباشد خیری در آن نیست یعنی کمالی ندارد ( این نفی در حدیث نفی کمال است نه نفی اصل خیر)

(40) غافر :  65هُوَ الْحَيُّ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ (65)

(10) يونس :  22هُوَ الَّذي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ حَتَّى إِذا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ وَ جَرَيْنَ بِهِمْ بِريحٍ طَيِّبَةٍ وَ فَرِحُوا بِها جاءَتْها ريحٌ عاصِفٌ وَ جاءَهُمُ الْمَوْجُ مِنْ كُلِّ مَكانٍ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ أُحيطَ بِهِمْ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنْجَيْتَنا مِنْ هذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرينَ (22)

(29) العنكبوت :  65فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ (65)


داستان قرائت عقلی نه لفظی

عالم ربّاني و متألّه قرآني، شيخ مجتبي قزويني خراساني با جامعيّت ويژه ي خود در همه ي علوم اسلامي، توجّهي خاص به قرآن كريم داشته و آن را سرچشمه ي همه ي علوم حقيقي، معارف روحي، اسرار تربيتي، سرّ صعود روحاني و بقاي جاوداني مي دانست. ايشان تلاوت قرآن را به دو دسته ي فجري و عقلي تقسيم مي كرد و مي فرمود: خواندن قرآن كريم در پايان سحر و به هنگام طلوع فجر تأثيري خاص دارد كه هر كس بر آن مواظبت كند به آن آثار مي رسد. اينكه خداوند در سوره  اسراء مي فرمايند: قرآن فجر مشهود و محسوس است و ديده مي شود، به درستي براي من روشن نبود. از اين رو بر آن شدم كه سحرگاهان قرآن بخوانم و آن را تا طلوع فجر ادامه دهم. پس از مدتي حقايقي از آيات بر من آشكار شد كه تحمّل آن دشوار و خارج از طاقت من بود. دانستم كه منظور آيه اين است كه تلاوت قرآن سبب آشكار شدن حقايق آيات براي انسان مي شود. بعد از تهجّد و نماز شب، قرآن تلاوت كنيد و سعي كنيد آن را تا طلوغ فجر ادامه دهيد. تلاوت بايد عقلي باشد نه فقط تلاوت لفظي؛ يعني، با صرف زمان و كمال توجّه و تدبّر و تعقّل راستين در معاني حقايق آيات آسماني در معاني آيات دقت كنيد تا آيه در وجود شما جا باز كند.

 



[1] - تحرير المواعظ العددية         481    الفصل الثاني


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    وَ قَالَ الصَّادِقُ ع لَا تُعْطُوا الْعَيْنَ حَظَّهَا مِنَ النَّوْمِ فَإِنَّهَا أَقَلُّ شَيْ‏ءٍ شُكْرا إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏1 92 الباب الثاني و العشرون في فضل صلاة الليل

    حضرت صادق عليه السّلام فرمود: چشمتان را زياد بخواب عادت ندهيد زيرا كه كمتر سپاسگزارى ميكند ( آنرا بیدار نگهدارید برای عبادت بیشتر و کارهای خیر )

لينک هاي مفيد