Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 184818
تعداد مشاهدات : 917

آثار روزه در قرآن کریم مسابقه در آثار روزه در قرآن کریم در ماه مبارک رمضان

آثار روزه در قرآن کریم مسابقه در آثار روزه در قرآن کریم در ماه مبارک رمضان

آثار روزه در قرآن کریم مسابقه کوتاه در ماه مبارک رمضان مسابقه در آثار روزه در قرآن کریم در ماه مبارک رمضان اساتید مربیان و مدرسان این آیات را برای دانش آموز و دانشجویان خود انتخاب کنند و این مسابقه قرآنی را اجرا کنید . 1- تقوا پیشگی 2- جبران خسارت اخلاقى و معنوى 3- روزه، زمينه‏ساز هدايت انسان و سپاسگزارى 4- صبور و مقاوم شدن مردم با روزه گرفتن 5- وسیله نزدیک شدن به خداوند جواب مسابقه :

آثار روزه در قرآن کریم

مسابقه کوتاه در ماه مبارک رمضان

مسابقه در آثار روزه در قرآن کریم  در ماه مبارک رمضان

اساتید مربیان و مدرسان این آیات را برای دانش آموز و دانشجویان خود انتخاب کنند و این مسابقه قرآنی را اجرا کنید .

سوال : آیات زیر را  بخوانید و آثار روزه ماه مبارک رمضان را بیان کنید.

 

1-   تقوا پیشگی

البقرة:۱۸۳ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (۱۸۳)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، روزه بر شما نوشته و مقرر شده همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرر شد، شايد (روحتان نيرومند شود و از هواهاى نفسانى) پرهيز كنيد.

تقوا، به معناى خويشتن دارى از گناه است. بيشتر گناهان، از دو ريشه غضب و شهوت سرچشمه مى‏گيرند و روزه، جلوى تندى‏هاى اين دو غريزه را مى‏گيرد و لذا سبب كاهش فساد و افزايش تقواست. تفسیر نور، ج۱، ص: ۲۸۱

آثار و بركات روزه تقوا و خداترسى، در ظاهر و باطن، مهم‏ترين اثر روزه است. روزه، يگانه عبادت مخفى است. نماز، حج، جهاد، زكات و خمس را مردم مى‏بينند، امّا روزه ديدنى نيست. روزه، اراده انسان را تقويت مى‏كند. كسى كه يك ماه نان وآب وهمسر خود را كنار گذاشت، مى‏تواند نسبت به مال وناموس ديگران خود را كنترل كند. روزه، باعث تقويت عاطفه است. كسى كه يك ماه مزه‏ى گرسنگى را چشيد، درد آشنا مى‏شود ورنج گرسنگان را احساس ودرك مى‏كند. رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آلهفرمودند: روزه، نصف صبر است. روزه‏ى مردمان عادّى، همان خوددارى از نان و آب و همسر است، امّا در روزه خواص علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نيز لازم است، و روزه‏ى خاصّ‏الخاص علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهيز از گناهان، خالى بودن دل از غير خداست. روزه، انسان را شبيه فرشتگان مى‏كند، فرشتگانى كه از خوردن و آشاميدن و شهوت دورند. تفسیر نور، ج۱، ص: ۲۸۱

 

كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ .... لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ یعنی کسی که با نیت خالص روزه بگیرد باید امید داشته باشد که به تقوا و پرهیز و دوری از هر چیزی که به چسم و جان و روح و دین و ایمان و دنیا و آخرت ضرر میزند

 

2-   جبران خسارت اخلاقى و معنوى

النساء:۹۲ وَ مَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إِلاَّ خَطَأً وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ دِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ إِلاَّ أَنْ يَصَّدَّقُوا فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ إِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ وَ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً (۹۲)

و هيچ مؤمنى را نسزد و عقلا و شرعا روا نباشد كه مؤمنى را بكشد مگر آنكه از روى اشتباه و خطا (خطاى محض يا شبيه عمد) باشد. و هر كس مؤمنى را به خطا كشت بر اوست آزاد كردن برده‏اى مؤمن (به عنوان كفاره قتل) و خونبهايى كه بايد تسليم خويشان مقتول شود، مگر آنكه آنها ببخشند. و اگر مقتول از گروهى باشد كه دشمن شمايند و خود او مؤمن است پس واجب است آزاد كردن برده‏اى مؤمن (به عنوان كفاره، و خونبها ندارد). و اگر از گروهى باشد كه ميان شما و آنان پيمانى (پيمان صلح يا ذمّه) برقرار است بايد خونبهاى او تسليم خويشانش شود و برده‏اى مؤمن آزاد نمايد، و كسى كه (برده) نيابد بايد دو ماه پياپى روزه بگيرد. توبه‏اى است از جانب خداوند، و خداوند همواره دانا و حكيم است.

اسلام، به بعد ايمانى افراد تكيه دارد. آزاد كردن برده و پرداخت ديه، ديدنى است، ولى روزه گرفتن، ديدنى نيست و به اين وسيله، انسان وجدان دينى و اخلاقى خود را جريمه مى‏كند. "فصيام شهرين متتابعين" تفسیر نور، ج۲، ص: ۱۳۲

 

روزه‏هاى پياپى، وسيله‏اى براى پاكسازى روح است. و برای جبران خسارت اخلاقى و معنوى مى‏باشد كه دامنگير قاتل خطايى مى‏شود

 فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ

 

3-     روزه، زمينه‏ساز هدايت انسان و سپاسگزارى

البقرة:۱۸۵ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كَانَ مَرِيضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (۱۸۵)

ماه رمضان ماهى است كه قرآن در آن فرو فرستاده شده كه راهنماى مردم و دلايلى روشن از هدايت و جدايى (بين حق و باطل) است. پس كسى كه در اين ماه حاضر باشد (در وطن باشد) بايد آن را روزه بدارد، و كسى كه بيمار يا در سفر باشد تعدادى از روزهاى ديگر (را به مقدار آنچه فوت شده روزه بدارد). خداوند براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد، و (مى‏خواهد) تا شماره معين (سى روز) را تمام كنيد و خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده تكبير گوييد و بزرگ شماريد، و شايد سپاس گزاريد.

 فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ..... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

 

4-   صبور و مقاوم شدن مردم با روزه  گرفتن

المجادلة:۴ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَتَمَاسَّا فَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً ذٰلِكَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَ لِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ (۴)

 

با روزه گرفتن، افراد را صبور و مقاوم مى‏كند. "فصيام شهرين متتابعين" تفسیر نور، ج۹، ص: ۵۰۴

 

 

5-   وسیله نزدیک شدن به خداوند

المائدة:۳۵ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (۳۵)

حضرت على عليه‏السلام مى‏فرمايد: "بهترين وسيله‏اى كه مى‏توان با آن به خدا نزديك شد، ايمان به خداوند و پيامبرش و جهاد در راه او و كلمه‏ى اخلاص و اقامه‏ى نماز و پرداخت زكات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج و عمره و صله‏ى رحم و انفاق‏هاى پنهانى و آشكار و كارهاى نيك است". تفسیر نور، ج۲، ص: ۲۸۷

رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمودند: هركس ماه رمضان را براى خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشيده مى‏شود. چنانكه در حديث قدسى نيز آمده است كه خداوند مى‏فرمايد: "الصوم لى و اَنَا اَجزى به" روزه براى من است و من آن را پاداش مى‏دهم.  

 

جواب مسابقه :

1-   تقوا پیشگی

البقرة:۱۸۳  

كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ .... لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ  

 

2-   جبران خسارت اخلاقى و معنوى

النساء:۹۲  

 فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ

 

3-     روزه، زمينه‏ساز هدايت انسان و سپاسگزارى

البقرة:۱۸۵  

 فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ..... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

 

4-   صبور و مقاوم شدن مردم با روزه  گرفتن

المجادلة:۴   "فصيام شهرين متتابعين"   

 

5-   وسیله نزدیک شدن به خداوند

المائدة:۳۵

وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    أَبُو جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِنَّ لِجَمِيعِ شَهْرِ رَمَضَانَ لَفَضْلًا عَلَى جَمِيعِ سَائِرِ الشُّهُورِ كَفَضْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى سَائِرِ الرُّسُل‏

    جابر مى‏گويد: حضرت ابو جعفر امام باقر (ع) مى‏فرمود: برترى جمعه‏هاى ماه رمضان بر جمعه‏هاى ديگر ماهها، مانند برترى رسول خدا (ص) بر ديگر پيامبرا

    ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص 40

لينک هاي مفيد