Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 206189
تعداد مشاهدات : 764

کتاب فنون و مهارتهای تبلیغی در ارائه مفاهیم قرآنی و روایی در سه جلد تدوین شده با مطالب جذاب در 16 طرح قرآنی و روایی

کتاب فنون و مهارتهای تبلیغی در ارائه مفاهیم قرآنی و روایی در سه جلد تدوین شده با مطالب جذاب در 16 طرح قرآنی و روایی

کتاب فنون و مهارتهای تبلیغی در ارائه مفاهیم قرآنی و روایی در سه جلد تدوین شده با مطالب جذاب در 16 طرح قرآنی و روایی


کتاب فنون و مهارتهای تبلیغی در ارائه مفاهیم قرآنی و روایی

در سه جلد تدوین شده با مطالب جذاب در 16 طرح قرآنی و روایی

در جلد سوم  فهرست الفبایی 3000 عنوان تنظیم شده است

برای خریداری به شماره 09133101687 تماس بگیرید

 

مقدمه و ویژگی های کتاب

 فنون و مهارتهای تبلیغی در ارائه مفاهیم قرآنی و روایی

 

باسمه تعالی

 

قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل: وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِين

قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل: الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ حَسيباً

قَالَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه و آله :إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي فَتَمَسَّكُوا بِهِمَا لَا تَضِلُّوا

 

مهترین جلوه زیبایی بعثت انبیاء الهی به ویژه نبی اعظم و خاتم رسل ابلاغ رسالات و پیامهای الهی به جوامع بشری است که در شریعت ناب محمدی صلی الله علیه و آله در دو گوهر بی همتای هستی قرآن و عترت تجلی یافت این دو ودیعه و دو مخزن و گنجینة بی پایان هستی کلید سعادت همه انسانها و منشأ تمدن اسلامی در هر عصر و زمان و پشتوانه مدیریت جهان در تحقق توحید و اجرای عدالت به دست با کفایت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه است . این میراث گران سنگ در زمان غیبت در اختیار نواب آن حضرت و فقهای جامع الشرایط و طلایه داران و سنگرداران خطابه و منبر و مرزبانان عرصه اعتقاد و اخلاق و رفتار جامعه و بالاخره مبلغان راستین و نگهبانان دین در قلمرو تبلیغ در بیان و بنان مبلغان راستین است . بی گمان مهمترین محک ارزیابی و ترازوی سنجش در میزان موفقیت یک سخنور توانا و یک نویسنده واقعی اسلامی کمّیت و کیفیت بهره گیری او از دریای بی کران قرآن و اقیانوس مواج روایات معصومین است که نمادی از احیای مکتب امامان و راه و سیره آن بزرگواران است که خودشان فرمودند : رحم الله من احیا امرنا خداوند رحمت کند کسی را که امر و مکتب ما را زنده کند و باز فرمودند :          

« لوعلموا الناس محاسن کلا منا لاتبعونا » اگر مردم زیبایی های سخن ما را می دانستند حتماً از ما پیروی می کردند. این جایگاه رفیع و شامخ تبلیغ و اطلاع رسانی دینی که حرکتی پیامبر گونه است آنگاه در قلّه رفعت تاثیرگذاری کارساز است که از حنجره و قلم عالمان با عمل و زاهد به جامعه منتقل شود ضریب این تاثیرگذاری در شرایطی به مرحله کمال می­رسد که از همه شیوه های مدرن و مهارتهای فنی در امر تبلیغ استفاده علمی و کارشناسی شود و با ذوق و سلیقه مناسب برای قشرهای گوناگون به ویژه نسل جوان استفاده شود در این زمان که دشمنان از همه امکانات رسانه ای و ثروتهای نامشروع و عناصر فاسد و به کارگیری همه فنون و مهارتها در بمباران تهمت ها و جنگ نرم و ایجاد فضای نامطلوب علیه مقدسات استفاده می کنند تنها راه برون رفت از این حوادث و بیمه شدن در برابر چنین امواج و طوفانها مجهز شدن به انواع وسایل و شیوه ها و مهارتهای تبلیغی است که بحمد الله گامهای موثری در حوزه ها برداشته شده است. تجربه فراوان اندیشمندان حوزه دین بیانگر این واقعیت است که چهره های فاضل روحانی بیشترین تاثیر گذاری را در تحکیم عقاید و بهبود روابط اخلاقی و سامان بخشی به رفتارها و هنجارهای اجتماعی دارند و بدنه اصلی این نهضت مقدس و مدیریت کلان در سطح رهبری معظم و سطوح مختلف مدیریتی و تبلیغی را روحانیت بزرگوار شیعه داشته و دارند. کوتاه سخن آنکه بحمد الله در دامن پربرکت نظام و حوزه های علمیه چهره های نامدار و با شخصیت از متن حوزه برخواسته ، در این میان برادر عزیز و فاضل ، مبتکر و خوش فکر و دلسوز جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حق شناس از کسانی است که خدمات شایسته ای را در امر تبلیغ قشرهای مختلف و حتی کادر سازی از مبلغین داشته و با داشتن تجارب فراوان و سلیقه و قریحه خدادادی خلاقیتها و ابتکاراتی را در بستر طبیعی قرآن و روایات داشته اند که این نوع حرکت جذاب و متنوع از یک سو با ذوقیات و خواسته های مشروع جوانان سازگار است و از سوی دیگر نمونه ای از کلیدهای اصلی ارتباط به موقع و سریع اقشار مردم به ویژه روحانیت برای اُنس و بهره گیری از قرآن و احادیث است نمونه ای از آن کتابی است که در پیش روی شماست و از بهترین آثار آقای حق شناس است که با روشهای نوین تبلیغی و استفاده بهینه از قرآن و روایات با سبک کاملاً ابتکاری ارائه شده است. در این کتاب با بهره گیری از 2266 آیه از آیات و 640 حدیث از روایات معصومین در 3000 موضوع ، طالبین را سر سفره با برکت وحی و عترت طاهره مهمان نموده اند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : القرآن مأدبه الله فتعلموا مأدبته ماأستطعتم . قرآن سفره لذیذ الهی است پس هر آنچه در توان دارید از این موهبت و هدیه الهی استفاده نمائید. اینجانب با مراجعه به بخشهای مختلف این اثر جذابیت ، مهارت ، ذوق سرشار را در آن اثر مشاهده نمودم .

 لذا برای ارج نهادن به این مجموعه ارزشمند به همه اندیشمندان حوزه و دانشگاه به ویژه مبلغان روحانی توصیه و تأکید می شود از این شیوه ها حداکثر استفاده انجام گیرد و حاصل بازخورد و نتیجه آن را معیار و الگوی برازندگی این اثر تحقیقی قرار دهند. توفیق مضاعف مؤلف عزیز را در اعلای کلمة الله و مرزبانی از مبانی تشیع و حفاظت نظری و عملی از قرآن و عترت از درگاه حضرت حق خواستارم.

 

 

والسلام علیکم و رحمة الله

                                                               سیدحسین بهشتی نژاد

 


بسم الله الرحمن الرحیم

 

پيش گفتار

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي شَرَعَ الْإِسْلَامَ فَسَهَّلَ شَرَائِعَهُ لِمَنْ وَرَدَهُ

ستايش خداوندى را سزاست كه راه اسلام را گشود و راه نوشيدن آب زلالش را بر تشنگان آسان فرمود.

وَ أَعَزَّ أَرْكَانَهُ عَلَى مَنْ غَالَبَهُ فَجَعَلَهُ أَمْناً لِمَنْ عَلِقَهُ وَ سِلْماً لِمَنْ دَخَلَهُ

ستون‏هاى اسلام را در برابر ستيزه جويان استوار كرد و آن را پناهگاه امنى براى پناه برندگان و مايه آرامش براى وارد شوندگان قرار داد

وَ بُرْهَاناً لِمَنْ تَكَلَّمَ بِهِ

اسلام، حجّت و برهان براى گويندگان

وَ شَاهِداً لِمَنْ خَاصَمَ عَنْهُ

و گواه روشن براى دفاع كنندگان

وَ نُوراً لِمَنِ اسْتَضَاءَ بِهِ

و نور هدايتگر براى روشنى خواهان

وَ فَهْماً لِمَنْ عَقَلَ

و مايه­ی فهميدن براى خردمندان

وَ لُبّاً لِمَنْ تَدَبَّرَ

و عقل و درك براى تدبير كنندگان

وَ آيَةً لِمَنْ تَوَسَّمَ

و نشانه گويا براى جويندگان حق

وَ تَبْصِرَةً لِمَنْ عَزَمَ

و روشن بينى براى صاحبان عزم و اراده

وَ عِبْرَةً لِمَنِ اتَّعَظَ

پندپذيرى براى عبرت گيرندگان

وَ نَجَاةً لِمَنْ صَدَّقَ

عامل نجات و رستگارى براى تصديق كنندگان

وَ ثِقَةً لِمَنْ تَوَكَّلَ

راحت و آسايش توكّل كنندگان

وَ رَاحَةً لِمَنْ فَوَّضَ

و آرامش دهنده­ی تكيه كنندگان

وَ جُنَّةً لِمَنْ صَبَرَ

و سپرى نگهدارنده براى شكيبايان است

فَهُوَ أَبْلَجُ الْمَنَاهِجِ وَ أَوْضَحُ الْوَلَائِجِ

اسلام روشن‏ترين راه‏هاست، جادّه‏هايش درخشان

مُشْرَفُ الْمَنَارِ مُشْرِقُ الْجَوَادِّ

نشانه‏هاى آن در بلندترين جايگاه

 مُضِي‏ءُ الْمَصَابِيحِ كَرِيمُ الْمِضْمَارِ

چراغ‏هايش پرفروغ و سوزان ،  ميدان مسابقه­ی آن پاكيزه براى پاكان

رَفِيعُ الْغَايَةِ جَامِعُ الْحَلْبَةِ

سرانجام مسابقه‏هاى آن روشن و بى پايان

 مُتَنَافِسُ السُّبْقَةِ شَرِيفُ الْفُرْسَانِ

مسابقه دهندگان آن پيشى گيرنده و چابك سوارانند.

التَّصْدِيقُ مِنْهَاجُهُ

برنامه اين مسابقه، تصديق كردن به حق

وَ الصَّالِحَاتُ مَنَارُهُ

راهنمايان آن، اعمال صالح

وَ الْمَوْتُ غَايَتُهُ

پايان آن، مرگ،

وَ الدُّنْيَا مِضْمَارُهُ

ميدان مسابقه، دنيا

وَ الْقِيَامَةُ حَلْبَتُهُ

مركز گرد آمدن مسابقه دهندگان، قيامت

وَ الْجَنَّةُ سُبْقَتُه‏

و جايزه آن بهشت است. [1]

و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَلَا بِحَوْلِهِ  

و سپاس خدايى را كه برتر است به قدرت

وَ دَنَا بِطَوْلِهِ مَانِحِ كُلِّ غَنِيمَةٍ وَ فَضْلٍ وَ كَاشِفِ كُلِّ عَظِيمَةٍ وَ أَزْلٍ

و نزديك است از جهت عطا و نعمت، بخشنده­ی غنيمت فزون از حاجت و زداينده­ی هر بلا و نكبت.

أَحْمَدُهُ عَلَى عَوَاطِفِ كَرَمِهِ

او را سپاس گويم كه بخششهاى او از روى مهربانى است

وَ سَوَابِغِ نِعَمِهِ

و نعمتهاى او فراگير و همگانى

وَ أُومِنُ بِهِ أَوَّلًا بَادِياً

بدو ايمان دارم چه، از هر چيز پيش است و هستى او به خويش است

وَ أَسْتَهْدِيهِ قَرِيباً هَادِياً

و از او راه مى‏جويم كه نزديك است و راهبر

وَ أَسْتَعِينُهُ قَاهِراً قَادِراً

و از او يارى مى‏خواهم كه تواناست و چيره‏گر

وَ أَتَوَكَّلُ عَلَيْهِ كَافِياً نَاصِراً

و بر او تكيه مى‏كنم كه بسنده است و ياور

وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً صلي الله عليه و آله و سلَّم عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ لِإِنْفَاذِ أَمْرِهِ وَ إِنْهَاءِ عُذْرِهِ وَ تَقْدِيمِ نُذُرِه

و گواهى مى‏دهم كه محمّد صلي الله عليه و آله و سلَّم، بنده و فرستاده­ی اوست. او را فرستاد براى روان ساختن فرمان و بستن راه عذر- بر مردمان- و بيم دادن از كيفرآن جهان.‏[2]

انسان گوهر پاکی دارد که از سوی خداوند فیض بخش به او ارزانی شده است. روی این اصل، تربیتي اصیل دارد و منبع فیض و برکات برای خود و دیگران است.

از این رو باید با صبر و تلاش - که كليد همه ی گشایشهاست -  و به وسیله ی فنون و مهارتها و قالبهای تبلیغی مؤثر، انسان به سرحد کمال انسانی برسد و باید با همت مضاعف و کار مضاعف که سرانجام، طالب را به رسیدن به آرزوهایی که دارد موفق می سازد؛ و با توکل به او که نهال امید موفقیت را در سینه رشد می دهد، به مفاهیم بلند قرآن و کتاب و سنت برسد.

بخشی از شاخه های مهم تبلیغ :

این مجموعه و آثار، بخشی از طرحهای متنوعی است که دارای فنون و مهارتهای تبليغي و تعلیمی در ارائه مفاهیم آیات و روایات است و با پیام صبر و  تلاش بی وقفه و امید به خداوند تدوین و تألیف شده است.

بر اساس آیه ی 108 سوره ی يوسف تبلیغ باید با بصیرت کامل انجام شود. خداوند می فرماید:

قُلْ هذِهِ سَبيلي‏ أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني ...

بگو: اين راه من است كه من و هر كس كه پيرو من است با بصيرت و بينايى به سوى خدا دعوت مى‏كنيم.

یکی از شاخه های بصیرت در تبلیغ به کار گرفتن فنون و مهارتهای مهم تبلیغی است که طرحهای آن را در این مجموعه مشاهده می کنید.

و بر اساس آیه ی 33 سوره ی فصلت تبليغ دين، بهترين سخن است:

وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّني‏ مِنَ الْمُسْلِمينَ  

و چه كسى خوش گفتارتر است از آن كس كه به سوى خدا دعوت كند و عمل شايسته به جا آورد و (از عمق دل) بگويد همانا من از تسليم‏شدگانم.

و چه نیکوست که بهترین سخن از بهترین سخنگو باشد.

بر اساس آیه 125 سوره ی نحل تبلیغ باید شیوه و روش و مهارت داشته باشد، آن جا که خداوند در این آیه  برای  موعظه و جدال، کلمه ی «حسن» و «احسن» را آورده است. چون موعظه ممكن است با شيوه ي خوب يا شيوه‏ى بد باشد. پس باید هم محتوا نيكو باشد و هم شيوه و بيان.

ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ

(مردم را) به سوى راه پروردگارت با منطقى حكيمانه و ادلّه­ی قانع‏كننده و با پندى نيك و بيدارى‏بخش و عبرت‏آموز دعوت كن و با آنان (مخالفان) به نيكوترين وجه محاجّه و مجادله نما.

تبليغ هنگامی موفّق‏ است که مبلغ با زبان قوم سخن گوید:

 وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ  ... [3]

 و ما هيچ رسولى را جز به زبان قومش نفرستاديم (هر چند شعاع نبوّتش بر اهل زبان‏هاى ديگر گسترده باشد) تا (حقايق را) براى آنان بيان كند.

امروزه با وجود فناوری های نوین و نرم افزارهای بسیار، لازم است مبلغ دین مفاهیم دینی و قرآنی و روایی را با فنون و مهارتهای متعدد به جامعه ارائه دهد. 

 

  


ويژگيهاي اين كتاب :

   1)     بیشتر مخاطبان این مجموعه علما و فضلا، دانش پژوهان، دانشجويان، مبلغان  و طلاب علوم ديني هستند و هدف آن است که بتوانند با این نمونه طرحها، آحاد مردم، دانش آموزان و فرزندان پاک نهاد را به سوی قرآن و عترت جذب کنند.

 

   2)     بسياري از موضوعات و مطالب اين كتاب عمومي است و براي  عموم مردم قابل استفاده است.

 

   3)     همه طرحهايي كه در اين گنجينه مي بينيد برگرفته از آيات و روايات است و ضرورت این طرحها هنگامی مشخص می شود که می بینیم آیات و روایات لبريز از این فنون و مهارتهاست و همچنین سیره ی عملی رسول اعظم خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله وسلم و امامان معصوم علیهم السلام این بوده است که با مهارتها و فنون خاص، مفاهیم دینی و علمی و عملی را به مردم می آموختند. بخشی از این سیره را در فصل اول و دوم کتاب بیان می کنیم.

 

   4)     با اين كه اين كتاب حجيم است، ولي مطالب و طرحهاي بسيار كوتاه قرآني و روايي دارد كه هر كس مي تواند آنها را گزينش كند و در جايگاههاي مختلف مثل صحبتهاي كوتاه بعد از نمازها در مساجد و يا مراكز فرهنگي ديگر بيان كند.

 

   5)     ملاك در فصل بندي اين كتاب موضوعات نيست، يعني هر فصل مختص به يك موضوع نمي باشد، بلكه ملاك و مبنا در هر فصلي طرحي خاص از طرحهاي قرآني و روايي است. چون هدف ما اين بوده كه مبلغان  و مخاطبان با مطالعه هر فصلي به طرح آن فصل واقف شوند تا  نمونه هاي ديگري از آن طرح را خود طراحي كنند.

 

   6)     چنان كه گفته شد ملاك هر فصل طرح است نه موضوع خاص. از اين رو براي اين كه موضوعات در كنار هم قرار گيرند، يك فهرست الفبايي نيز تنظيم كرديم كه مخاطبان بتوانند با توجه به موضوعات دلخواه خود بيشترين استفاده را از مطالب اين كتاب ببرند.

 

   7)     معمولاً متن آيات و روايات ذكر شده و به ترجمه تنها اكتفا نشده است تا از اصل گنجينه­ی پرارزش كلمات گهربار الهي و ولايي محروم نباشيم و نيز زمينه­ی تفكر بيشتر و بهره­ی افزونتر براي مخاطبان و به ويژه اهل منبر فراهم شود.

 

   8)     بيشتر اين طرحها، هم با روش كلاسداري و هم با روش منبر قابل اجراست، چون مؤلف طرحها را هم در روش كلاسداري اجرا كرده و هم در روش منبر و باعث جذب بيشتر مردم به آيات و روايات گرديده است. البته بيان اين طرحها در هر دو روش احتياج به سليقه و ابتكار دارد .

 

   9)     بخشي از اين طرحها در چند مركز آموزشي اجرا و تدريس شده و مورد استقبال قرار گرفته است؛ از جمله:

-        تدريس در جمع مبلغين تحت پوشش اداره كل تبليغات اسلامي استان اصفهان (برادران و خواهران) در سالهاي 75 تا 88 . زير نظر رياست محترم آن نهاد مقدس حضرت حجت الاسلام و المسلمين حاج سيد حسين بهشتي نژاد حفظه الله

-        طرح «خطيب» در جمع علما و فضلا در سال 88 به همت معاونت فرهنگي تبليغي مركز مديريت حوزه­ی علميه­ی اصفهان، واحد فرهنگ تبليغ و آموزشهاي كاربردي .

-        در سال  89 در بين علما و فضلاي تحت پوشش دفتر امور فضلاي حوزه­ی علميه­ی اصفهان، زير نظر رياست محترم آن نهاد مقدس حضرت حجت الاسلام و المسلمين عبدالامير خطاط حفظه الله .

-        در گروههاي تخصصي مركز آموزشهاي تخصصي حوزه­ی علميه­ی اصفهان درمقطع سطح 3 در سال  89  .

-        در بين طلاب علوم ديني حوزه­ی علميه­ی صاحب الزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در منطقه­ی خميني شهر بشاگرد زير نظر حجج اسلام و اساتيد محترم  آقايان مهدوي و مؤمني و اسماعیلی حفظهم الله  در سالهاي متمادي .

-        در ميان عموم مردم در كلاسها و منبرها در سالهاي متمادي .

 

10)     ترجمه­ی آيات قرآن كريم برگرفته از ترجمه­ی آيت الله مشكيني رحمة الله عليه است؛ چرا كه موجزي از تفسير در بين ترجمه آمده كه داراي صدها نكته­ی ادبي، تاريخي، اعتقادي، فقهي، اخلاقي و تمثيلي است ؛ البته به گونه اي كه عنوان ترجمه تغيير نيافته است . و نیز بعضی از منابع حدیثی که در سی دی جامع التفاسیر و گنجینه روایات نور ترجمه داشته اند همراه با تغییرات و ویراستاری از ترجمه آنها استفاده شده است ؛ گامهای مفید و استوار مترجمین در احادیث مشکور باد .

 

11)     معمولاً اگر حديثي در منابع مختلف ذكر شده باشد، بعضي از آن منابع را آورده ايم تا مراجعه به منبع مورد نظر و موجود براي خوانندگان محترم آسان باشد.

12)     برای بعضی از روایات و آیات طرحهای تصويري نیز آماده شده است که هر کدام از آنها را مبلغین و فعالان کانونهای فرهنگی می توانند به عنوان مسابقه تکثیر کنند. همين طور طرحها و جدولهای دیگر را نيز می توانند تكثير و پخش نمايند.

 

13)     به كارگيري عنصر طرح در قالبهاي  جذاب  و بر پايه ي مفاهيم الهي و ولايي از ويژگيهاي كم نظير اين مجموعه است كه شبيه سازي آن از سوي مبلغين معزز به خواست خدا مي تواند تأثير بسزايي بر مخاطب كنجكاو، تنوع طلب و گاه كم حوصله ي كنوني بگذارد.

 

14)     انواع تلفيقهاي متجانس آيات و روايات و يا احياناً ارائه­ی متونهاي منظم در تضاد واژه هاي ارزشي و ضد ارزشي و شناساندن انواع شبكه هاي ارتباطي بين آيات و روايات  از طريق جدول و طرحهاي گوناگون  ديگر و كاربردي كردن  آنها در عرصه تبليغ  براي مبلغان دين و كانونهاي فرهنگي و آموزش و پرورش و  صدا و سيما و امكان اجراي مسابقات گوناگون در اكثر طرحها از برجستگي هاي اين كتاب است .

 

15)     این مجموعه که برگرفته از 2266 آیه و 640 حدیث است ، تشنگان حقیقت را با 3000  موضوع به فیض جرعه ایی از جام فضیلت و درستی می رساند . و عمق اندیشه­ها را رصد می کند ؛ و انسان را در جستجوی اعتلاء و ارزشهای واقعی زندگی قرار می دهد .

ناگفته نماند که 640 حدیث به خاطر تنوع موضوعات و طولانی بودن بعضی از آنها به بیش از 3000 حدیث تقطیع می­شود .


 

فهرست کلی طرحها :

فهرست بخشی از نمونه طرحها و فنون و مهارتهاي تبلیغی در ارائه ي  مفاهیم آیات و روایات و معارف دینی که از دل قرآن و روایات استخراج شده و در اين مجموعه مشاهده مي فرماييد، عبارت است از:

فصل اول : طرحهای جذاب عملي و علمي پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله

فصل دوم : طرحهای جذاب عملي و علمي امامان معصوم علیهم السلام در بیان معارف دین در بين روایات

فصل سوم : طرح اطلاق و تقیید در آیات و روایات

فصل چهارم : طرح صنعت تضاد در آیات كل قرآن و در سوره ها و در موضوعات خاص  قرآني و در روایات

فصل پنجم : طرح جدول در آیات و روایات

فصل ششم : طرح تقارن در آیات و روایات

فصل هفتم : طرح تشابه مثانی در سوره های قرآن کریم و در كل قرآن و موضوعات خاص قرآني

فصل هشتم : طرح معماهای مهم و آموزنده در آیات (و متفاوت با طرح سؤال)

فصل نهم : طرح معماهای مهم و آموزنده در روایات (و متفاوت با طرح سؤال)

فصل دهم : طرح دسته بندی در روایات (آماده و غیر آماده)

فصل یازدهم : طرح خصال عددی در قرآن کریم و روايات

فصل دوازدهم : طرح همانند سازی بین حدیث و قرآن کریم

فصل سیزدهم : طرح يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا با دو روش

فصل چهاردهم : طرح کلمات در آیات و روایات

فصل پانزدهم : طرح موضوع مرکب با رعایت سخن پیوندی در آیات و روایات

فصل شانزدهم : طرح پاداش سوره ها

البته تعداد این طرحها بیشتر است و طراحی آن ادامه دارد.

این بخشی از طرحهای متنوع قالبهای تبلیغی است و طرحهای دیگر از قبیل طرح مسابقه در آیات و روایات، طرح آيات و روايات تصويری، طرح الگوهای قرآنی که خود قرآن بیان کرده است، طرح مكالمه با قرآن كريم، طرح تمثیل در آیات و روایات، طرح سؤال به گونه های مختلف و جالب، طرح عدد و ریاضی در آیات و روایات، طرح قسم در آیات قرآن کریم، طرح مقدمه ی مصیبت معصومین علیهم السلام و طرحهای دیگر که نقش مهمی در ارائه و فهماندن مفاهیم آیات و روایات دارد.

ان شاءالله در مجال و فرصتی دیگر این طرحها را با توفیق الهی تبیین خواهیم کرد و در آینده و پس از چاپ این مجموعه، همه ی طرحهای فوق هر کدام در مجلدی مستقل با نمونه های جدید منتشر خواهد شد؛ البته طرحهایی که در این مجموعه آمده است، دیگر در آن مجلدات نمی آید.

در پايان لازم است از حضرت حجت الاسلام و المسلمين حاج سيد حسين بهشتي نژاد - حفظه الله - رياست محترم و مدير كل سازمان تبليغات اسلامي استان اصفهان تشكر كنم كه با دلگرمي ها و پشتيباني هاي فراوان و كارساز اين جانب را براي رسيدن به هدف و مطلوب خود ياري نمودند .

و نیز لازم است از تلاش و جد و جهد حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد سجادی مدیر عامل محترم مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان که با حسن و ملاحتشان ما را  در چاپ و نشر این کتاب یاری کردند تشکر و سپاسگزاری کنم . و از درگاه حضرت چاره ساز خواهانم که درهای رحمتش را بر ایشان بگشاید .

همچنين لازم است از برادر ارجمند محقق و پژوهشگر، جناب آقاي مهدي ساغري زاده سپاسگزاري كنم كه با دقت فراوان، زحمت و مشقت ويراستاري اين مجموعه را عهده دار شد و چنان كه گلهاي باغ و بوستان از وجود علفهاي هرز در كنار خود احساس ناامني و ناآرامي مي كنند، اين مجموعه را به شايستگي از اين عيب پاك نمود.

و نيز لازم است از فرزندم ،  طلبه پر تلاش جناب آقاي محمد حسين كه زحمت فراوان صفحه آرايي اين مجموعه را  با پيام صبر و استقامت عهده دار شدند ، تشكر كنم . 

امیدوارم خداوند این حقیر را در این عمل مقدس و ادامه ی طرحهای نو موفق گرداند. از علما، فضلا، اعلام و دانش پژوهان تقاضا دارم  با پیشنهادها و انتقادات سازنده و كارساز خود، این حقیر را  در این امر خطیر یاری فرمایند.

 

      براتعلي حق شناس

اصفهان ، محرّم الحرام 1432 هجري قمری ، آذر ماه 1389

         (سال همت مضاعف و كار مضاعف)

 



[1]- نهج البلاغه، ص: 153، دين الإسلام  

أمالي المفيد، ص: 275، المجلس الثالث و الثلاثون‏

[2]  - نهج البلاغه، ص: 107     

[3] - إبراهيم : 4   


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    وَ رُوِيَ أَنَّ الرَّجُلَ يَكْذِبُ الْكَذِبَةَ فَيُحْرَمُ بِهَا صَلَاةَ اللَّيْلِ فَإِذَا حُرِمَ صَلَاةَ اللَّيْلِ حُرِمَ بِذَلِكَ الرِّزْق‏ إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏1 93 الباب الثاني و العشرون في فضل صلاة الليل

    روايت شده مردى كه دروغ بگويد از نماز شب محروم مى‏شود پس هر گاه از نماز شب محروم شد بدين جهت از روزى فراخ محروم مى‏شود

لينک هاي مفيد