Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 206195
تعداد مشاهدات : 957

معرفی کتابهای مدیر سایت: کتاب چهل حدیث رضوی با علائم ریاضی همراه با مسابقات

معرفی کتابهای مدیر سایت: کتاب چهل حدیث رضوی با علائم ریاضی همراه با مسابقات

معرفی کتابهای مدیر سایت: کتاب چهل حدیث رضوی با علائم ریاضی همراه با مسابقات این کتاب دو جلد است و دارای 440 حدیث از امام رضا علیه السلام در 11 چهل حدیث در 9 موضوع می باشد که همگی آن با علائم ریاضی بیان شده است .

معرفی کتابهای مدیر سایت:

کتاب چهل حدیث رضوی با علائم ریاضی همراه با مسابقات

این کتاب  دو جلد است و دارای 440 حدیث از امام رضا علیه السلام  در 11 چهل حدیث در 9 موضوع  می باشد که همگی  آن با علائم ریاضی بیان شده است .

این کتاب در 9 بخش تدوین شده که هر بخشی دارای احادیث آن حضرت و مسابقات  جذاب مربوط به آن احادیث می باشد .

و برای بعضی از احادیث شرح و یا نکات بسیار جذاب نوشته شده است

این کتاب می تواند قدمی موثر برای سایتها و وبلاگها و شبکه های اجتماعی باشد که احادیث را با علائم ریاضی بیان کرده است .

در جلد دوم این کتاب فهرست الفبایی 4000 عنوان تنطیم شده است که با این فهرست کاملترین استفاده از روایات آن امام همام برده خواهد شد.

برای خریداری به شماره 09133101687 تماس بگیرید

 

مقدمه و تذکرات و فهرست کلی کتاب چهل حدیث رضوی

 

 

با علائم ریاضی

همراه با مسابقات 

  

                    تقدیم به صدیق اکبر امیرالمؤمنین7و صدیقه کبری3

 


جلد اول

 

11 40=440


فیپا

 


 


فهرست کلی جلد اول

مقدمه

چهل حدیث­های یازده گانه امام رضا7

بخش اول : غرس نهال­های فکری

            فصل اول: چهل حدیث علم و عقل                

            فصل دوم:مسابقات چهل حدیث علم و عقل

 

بخش دوم:پایگاه امید

            فصل اول: چهل حدیث توحیدی

            فصل دوم: مسابقات چهل حدیث توحیدی

 

بخش سوم: نیک بخت­ترین مردم

            فصل اول: چهل حدیث ولایتی

            فصل دوم: مسابقات چهل حدیثولایتی

 

بخش چهارم: روزهای فنا و سرای بقا

            فصل اول: چهل حدیث معادباوری

            فصل دوم: مسابقات چهل حدیث معادباوری

 

بخش پنجم: قوی ترین دستاویزها و ظرف مؤمن

            فصل اول: چهل حدیث اخلاقی 1

            فصل دوم: مسابقات چهل حدیث اخلاقی 1

فصل سوم: چهل حدیث اخلاقی 2

فصل چهارم: مسابقات چهل حدیث اخلاقی 2

فهرست کلی جلد دوم

 

بخش ششم: بخت بلند انسان

            فصل اول: چهل حدیث عبادی

            فصل دوم: مسابقات چهل حدیث عبادی

 

بخش هفتم: قلعه خداوند

            فصل اول: چهل حدیث نماز

            فصل دوم: مسابقات چهل حدیث نماز

 

بخش هشتم: سلطنت پنهان در مرکب روح

            فصل اول: چهل حدیث طبّی و بهداشتی

            فصل دوم: مسابقات چهل حدیث طبّی و بهداشتی

 

بخش نهم: بزرگ ترین سرمایه و گنج عظیم

            فصل اول: چهل حدیث متفرقه 1

            فصل دوم: مسابقات چهل حدیث متفرقه 1

            فصل سوم: چهل حدیث متفرقه 2

            فصل چهارم: مسابقات چهل حدیث متفرقه 2

 

فهرست الفبایی دارای 4100 عنوان

منابع


مقدمه

احادیث نورانی معصومان که باید مثل جان شیرین آن را دوست داشته باشیم و در احیای آن بکوشیم، چشمه ای حیات بخش و روح فزاست و کلید احیای آن نیز صبر و تلاش است تا از درگاه الهی درهای دیگری به روی ما باز شود و از زندگی خود بهره های مادی و معنوی فراوان ببریم، مشکلات زندگی برطرف شود و دل به اندوه نسپریم و تسلیم ناامیدی نشویم. .شگفتا از این کلمات که پایان و کرانه ای ندارد و داروی هر بیماری است. پس باید از باده عشق آن بنوشیم تا از سیاهی و بدبختی به خوشبختی برسیم.

امام رضا7از جدشان رسول خداوند9 نقل فرموده اند:‏«مَنْ حَفِظَ عَلَى أُمَّتِي أَرْبَعِينَ حَدِيثاً يَنْتَفِعُونَ بِهَا بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقِيهاً عَالِماً»[1]؛ هر كس چهل حديث را براى امت من حفظ كند، تا ايشان از آنها بهره‏مند شوند، خداى تعالی او را در روز قيامت فقيه و عالم بر مى‏انگيزد.

حدیث شریف حفظ چهل حدیث به صورت متواتر از عامه و خاصه نقل شده است و حفظ آن در دفتر و نشر و چاپ آن، و در قلب و عمل و یا هدایت کردن امت محمدی9با آن چهل حدیث است که آگر برای خداوند تعالی و طلب روز قیامت باشد، هر کدام نسبت به مراتب خودشان آثار گران بهایی دارد که بخشی ازآنها را با توجه به روایات بسیار بیان می کنیم:

انسان در قیامت عالم و فقیه محشور می­شود.[2]

خداوند او را عذاب نمی­کند.[3]

پیامبر صلی الله علیه و آله در آن روز شفاعتش می­کنند.[4]

خداوند او را با انبیا، صدیقان، شهدا و صالحان و شایستگان محشور می کند.[5]

خداوند او را می­آمرزد.[6]

و در روز قیامت رفیق پیامبر اکرم9 می­شود.[7]


 

تذکرات :

1)         در ذکر منبع هر یک از احادیث، متون حدیثی گوناگونی آوردیم که مشخص شود یک حدیث می تواند در ابواب و عناوین مختلف ذکر شود. این برای فهم بیشتر حدیث و جایگاه آن مؤثر است و نیز مبلغان و مربیان و اساتید محترم حدیث را در ابواب و موضوعات مختلف بیان می کنند.

به علاوه مثلاً بعضی از منابعی که ذکر می شود منبع تفسیری است، از این رو خواننده به بعضی از آیاتی که مربوط به حدیث است، دست می یابدکه گفتن آن آیات در ضمن بیان حدیث شریف بسیار مناسب و جذاب است.مثلاً در حدیث دوم چهل حدیث دوم متفرقه در قسمت توضیح حدیث مقدار مهر السنه را که 500 درهم است،بیان کردیم. بعضی از منابع آن، منابع تفسیری است که اگر مبلغان و گویندگان منابع تفسیری ذیل آن مطلب را ببینند، به سوره نساء آيه 20 و سوره دخان، آیه 54 نائل می­شوند و صدها مثال دیگر که در ذکر منابع مختلف به چشم می­خورد.

یا بعضی از منابع از شروح است که می تواند به شرح مفصل آن حدیث مراجعه کند.

همچنین وقتی منابع گوناگونی را در اختیار داشته باشد، منبع دلخواهش را می بیند.

فایده دیگر این است که انسان با منابع مختلف آشنا می شود.

ترجمه منابعی را که در پاورقی آمده است، نیاوردیم. به خاطر اینکه ذکر منابع و تعدد آنها برای خواص است که برای آنها نیاز به ترجمه نیست.

 

2)         معمولاً تاجایی که امکان داشته است برای احادیث امام رضا7 آیاتی از قرآن را به عنوان توضیح حدیث و یا نکته برای حدیث ذکر کرده ایم. 

 

3)         تمام احادیثی که از چهل حدیث حضرت رضا7 است، داخل کادر آمده و همراه با علائم و ترجمه ارائه شده تا از توضیحات و یا تذکراتی که برای آن احادیث ذکر شده، جدا گردد.

 

4)         برای برگردان احادیث به فارسی از کتاب های ترجمه شده استفاده کردیم؛ مانندعيون أخبار الرضا7ترجمه غفارى و مستفيد، تحف العقول ترجمه جعفرى، صحيفة الإمام الرضا7ترجمه حجازى، طب الرضا7 ترجمه امير صادقى، اصول کافی ترجمه مصطفوی،خصال ترجمه جعفری و ترجمه های دیگر. اما چون همه ترجمه های به کار رفته ویراستاری شده و معمولاًتغییر یافته اند، نام همه آنها را در پاورقی ذکر نکرده ایم. نیز بیشتر آیات با ترجمه مرحومآیت الله مشکینی نوشته شده است. از خداوند متعال برای همه آنهایی که ما را در فهم احادیث و آیات یاری کردند، رضوان الهی خواستارم.

 

5)         بخشی از احادیث را آن حضرت از اجداد خود ذکر کرده اند. از این رو آن احادیث، روایات معصومان دیگر نیز هست. مثلاً اگر منبع حدیثی کتاب تفسیر امام حسن عسکری7 است، معنایش این است که این حدیث را امام حسن عسکری7 از اجدادشان و امام رضا7 نقل فرموده اند. یا مثلاً منبع حدیث کتاب «غرر و درر» است که کلمات گهربار امام علی7 می باشد. بدین معنا که امام رضا7 از اجدادشان و علی: روایت کرده اند.

 

6)         یازده گروه چهل حدیث در نُه موضوع تدوین شده است که با توجه به فهرست اول کتاب موضوعات کلی آنها مشخص می­باشد. البته در موضوع اخلاق و در باب متفرقه دو چهل حدیث تدوین شده است. از این رو یازده چهل تایی شده است.

 

7)         بعضی از احادیث آن حضرت که ذکر کرده ایم دارای مطالب گوناگونی هستند که هر کدام از آنها به طور کامل می­تواند یک حدیث باشد. از این رو در این کتاب از آن حضرت بیش از هزار حدیث ذکر شده است.

 

8)         برای بخشی از احادیث فقط توضیح و یا فقط نکته های جذاب آورده ایم و برای بخشی از آن، هم توضیح و هم نکات جذاب. هدف ما از این کار علاوه بر روشن شدن بعضی از مفاهیم حدیث جذاب سازی مطالب بوده که امیدواریم مورد استفاده عزیزان قرار گیرد. نیز اگر عزیزی خواست آن حدیث را در جایی ذکر کند، مطالب جذاب و مختلفی پیرامون آن حدیث داشته باشد. البته برای این هدف کار مهم دیگری شده که در شماره بعد ذکر می کنیم.

 

9)         برای استفاده بیشتر عزیزان از احادیث گهربار و نورانی آن حضرت فهرستی الفبایی تدوین کردیم برگرفته از بیش از سه هزار عنوان. چرا که هر حدیث را در جاهای مختلف و مربوط به آن ذکر کردیم تا عزیزان عنوان دلخواه خود را سریع از این فهرست پیدا کنند.

 

10)     این کتاب را به دو بخش تقسیم کردیم: بخش اول یازده چهل حدیث در نه موضوع و بخش دوم هفت نوع مسابقه برای استفاده بیشتر از کلمات نورانی آن حضرت. این مسابقات در اردوهای زیارتی آن حضرت در بین راه و مسکن مشهد مقدس قابل اجراست.

 

11)     تمام کلمات نورانی امام رضا7 با علائم ریاضی گفته شده که توضیح علائم بعداً ذکر خواهد شد. در عصر اینترنت این روش می­تواند برای بیان مفاهیم، روشی نو، کوتاه و دقیق باشد. می توان احادیث را با علائم و با ذکر منابع آن در سایت ها، وبلاگ ها،  شبکه های اجتماعی و در کلاس های درس مانند یک فرمول دقیق بیان کرد.

 

تذکرات لازم و ضروری در فصل های مسابقات:

برای هر چهل حدیث یک فصل برای مسابقات اختصاص داده ایم. مسابقاتی که به طرح های گوناگون آمده و تدوین این مسابقات برای جذاب سازی بیشتر احادیث وشوق آفرینی در یادگیری آنهاست.بنیاد عشق به این احادیث گهربار برمتین بودن متن روایات و تمایل و تقاضا و انتخاب و گزینش قرار دارد.

 برای استفاده از مسابقات ضروری است به نکات زیر توجه شود:

1)        فصل مسابقات در فهم بیشتر احادیث و جذب شدن به سوی خواندن آنها تأثیر چشمگیری دارد.

2)        همه مسابقات راهنمادارد و پاسخ آن را با کمک راهنمایی و رجوع به نشانی داده شده استخراج می کنید.

3)        همه راهنمایی ها زیر سؤالات قرار گرفته است.بنابر این ممکن است چند سؤال پی در پی مطرح شود و زیر همه انها یک راهنمایی وجود داشته باشد که باید به کمک آن راهنمایی سؤالات بالای آن را پاسخ دهید.

4)        مسابقات هر فصل را در طرح های متنوع تدوین کرده ایم؛ از قبیل طرح قرآنی، طرح جدول، طرح معما، طرح ریاضی، طرح عددی، طرح سؤال معمولی، طرح ترین ها، طرح تمثیل، طرح کلمات و طرح دو تابلوی متقابل.

5)        کانون های فرهنگی و علمی و کاروان های عازم بارگاه ملکوتی امام رضا7می توانند به کمک مسابقات، این سفر معنوی را با نشاط علمی همراه کنند و مروری بر احادیث گهربار آن امام همام داشته باشند.

6)        پدران و مادران گرامی می توانند به کمک این مسابقات فرزندان خود را با احادیث گهربار آشنا کنند و اوقات فراغت آنها را غنی و پر فایده سازند.

7)        با اینکه مسابقات در فصل چهل حدیث خود آن است، ولی در قسمت راهنمایی ها نام چهل حدیث را ذکر کرده ایم که اگر احیاناً مربیان و اساتیدبخواهند مسابقات را از چهل حدیث های مختلف گزینش کنند و چاپ بگیرند، مشخص باشد که مسابقات مربوط به کدام چهل حدیث است.

 

در پایان لازم است از همسر و کلیه افراد خانواده ام قدردانی و تشکر کنم که در این راه به انحاء مختلف با صبر و تحمل و قابلیت های گوناگون و کیمیای عشق این جانب را یاری کردند تا این کتاب به ثمر نشیند. برای همه آنها از حضرت ثامن الحجج7 آرزوی سلامتی کامل و خوشبختی دارم.

همچنین از سرکار خانم الهام زرگر زاده که همکاری های ایشان باعث تسریع در کار شد و با سوز و صدق دل و با نفحات روح بخش و معطر خود این جانب را یاری کردند. برای ایشان آرزوی موفقیت بیش از پیش در نویسندگی در موضوعات اجتماعی را خواهانم.

و نیز از معاونت پژوهش و تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان قدردانی می کنم که این جانب را در نشر و چاپ این اثر که از آثار پر نور ثامن الحجج7 و سرمایه ای ارزشمند است، سروری کردند.

و نیز از برادر ارجمند محقق و پژوهشگر جناب آقای مهدی ساغری زاده سپاسگزاری کنم که با دقت فراوان زحمت ویراستاری این مجموعه را عهده دار شدند و با چشم عاقل و عارف کلمات را رصد کردند و گامی موفقیت آمیز داشتند.

نیز از فرزند عزیزم حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقا محمدحسین تشکر فراوان دارم که زحمت صفحه آرایی و زحمات دیگر این کتاب را با تلاشی بی وقفه و نثار وقت خود داشتند و همچون مهر یار در دل و جانم نشسته. همیشه زحمات ایشان از روح بخشی حکایت دارد و همچنین فرزند دیگرم حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقا محمدمهدی که با تلاش در جان و مال خود این درخت آثار را به ثمر نشانید و همیشه روح بلند او جان تازه به این جانب می­بخشد و دل را رونق و صفا می­دهد. همیشه برای ایشان آرزوی موفقیت بیش از پیش را در حوزه عقل عملی و نظری خواهانم.

 


 

توضیح علائم و  بیانگر روایات گهربار

نکته­ای که قابل اهمیت است اینکه در عملیات ریاضی نویسه ها از چپ به راست نوشته می شوند، اما با توجه به اینکه متن این کتاب همه از حروف فارسی است، قرارداد می کنیم که عملیات تفریق و تقسیم که در آن جهت نگارش دارای اهمیت است، از راست به چپ نوشته و در نظر گرفته شود. چنان که آن را در جمله می خوانیم؛ مانند: سخندروغ (بخوانید: سخن منهای دروغ)

تفریق دروغ از سخن، یعنی سخنی که در آن دروغ نباشد. 

 

و اما توضیح علائم:

نتیجه: ←

این علامت وقتی به کار گرفته می شود که بخواهیم از یک مطلب و یا مجموعه ای از مطالب نتیجه گیری کنیم و معمولاً آین علامت در مورد آثار و تبعات چیزی به کار گرفته می شود.

 

پرانتز: ( )

نمایش یک مجموعه یا چند مجموعه از اضافه ها یا تفریق ها و یا علائم دیگر.

 

تفریق: –

این علامت هنگامی استفاده می شود که بخواهیم نبودن یک مورد یا چند مورد از یک مجموعه نسبت به یک موضوع را نمایش دهیم.

 

جمع: +

این علامت هنگامی استفاده می شود که بخواهیم مجموعه ای از مطالب را نسبت به یک موضوع با هم جمع کنیم. حتی در مواردی که ممکن است یکی از آنها کافی باشد، ولی اگر وجود همه موارد مجموعه لازم باشد، از علامت سیگما () استفاده می شود.

 

حاصل جمع مجموعه (سیگما):

اگر موضوعی دارای اجزا یا ارکان و یا ویژگی و یا شرایط مختلفی باشد، اعم از اینکه هر کدام زیر مجموعه داشته باشد یا نداشته باشد، ولی وجود همه آنها با هم لازم باشد، علامت سیگما به کار گرفته می شود. مراد ما از این علامت این است که با توجه به علامت های + در داخل پرانتز مجموع آنها با حیثیت «همه با هم بودن» لزوم دارد. برای فهم این علامت به یکی از موارد احادیث کتاب مراجعه کنید.

تقسیم: ÷

این علامت وقتی استفاده می شود که یک موضوع تقسیمات گوناگونی داشته باشد.

 

بزرگتر، کوچکتر: <>

این علامت وقتی استفاده می شود که دو موضوع با هم مقایسه می شوند که کدام کوچک تر یا کدام بزرگ تر است.

 

همانی (هم ارز):

این علامت وقتی استفاده می شود که دو موضوع از نظر ارزش و جایگاه با هم برابری کنند.

مثال: خواندن یک آیه در ماه مبارک رمضان ختم قرآن (یعنی تلاوت یک آیه در ماه مبارک برابر و هم ارز ختم قرآن می­باشد.)

 

تساوی: = 

این علامت وقتی استفاده می شود که دو چیز با هم از جهاتی برابر باشند. 

   

نامساوی: ≠

این علامت وقتی استفاده می شود که بین دو چیز تضاد باشد.

 

درصد: ٪

این علامت وقتی استفاده می شود که درصد بین دو چیز را بیان کنیم.

مثال:

٪ 9 سلام کردن(یعنی ثواب 9 درصد برای سلام کننده می­باشد.)

٪ 1 جواب سلام(یعنی ثواب 1 درصد برای جواب دهنده می­باشد.) 

 

تهی و خالی: Ø

از این علامت زمانی استفاده می­شود که خالی بودن چیزی را بیان کنیم.

Ø شکم سلامتی   (یعنی: خالی بودن شکم در نتیجه سلامتی)

 

کروشه: []

علامت هایی که در احادیث به کار گرفته نشده است:

ازعلائم زیر به خاطر سختی و رایج نبودن آن صرف نظر کردیم و تنها برای آشنایی بیشتر علاقه­مندان آن را با ذکر مثال بیان می کنیم تا خواننده خود روایات مربوط را با این علائم به کار گیرد.

 

جمع، تفریق: ±

این علامت وقتی استفاده می شود که یک موضوع همراه با یک امر یک نتیجه داشته باشد و با نبودن آن امر نتیجه دیگری داشته باشد ( در مثال زیر آن امر لباس پاک است )

مثال: نمازگزار± لباس پاک درست بودن نماز   

                                   درست نبودن نماز   

 

بزرگ تر مساوی و کوچک تر مساوی: ≤  ≥

این علامت وقتی استفاده می شود که یک موضوع در دو حالت با هم مقایسه شود که کدام بزرگ تر یا مساوی و کدام کوچک تر یا مساوی است.

مثال : انفاق 20000 تومان ≤  جبران انفاق با 20000 تومان یا بیشتر

      انفاق 20000 تومان ≥   جبران انفاق با 20000 تومان یا کمتر

علامت فوق ( ) ( ) مرکب از دو چیز است: یکی بزرگ تر و کوچک تر که علامت بالایی است (<>) و دیگر علامت مساوی که علامت پایینی است. ( )

 

اشتراک:

این علامت وقتی استفاده می شود که اشتراک دو مجموعه متفاوتدر یک زمینه یا چند زمینه را نشان دهد.

مثال: کافر {ترک کننده نماز ، خوش اخلاقی، نداشتن ایمان}

       مؤمن{اقامه نماز، خوش اخلاقی ، داشتن ایمان} خوش اخلاقی

 


 

اجتماع: 

این علامت در موردی استفاده می شود که قابلیت اجتماع در چند ویژگی را دارد. ولی یک مورد بخشی از ویژگی ها را دارد و مورد دوم بخش دیگری از ویژگی ها را. در این میان مورد سومی داریم که همه ویژگی ها در آن اجتماع کرده است که دارای نتیجه بهتر و کامل تر است.

مثال:

مؤمن {داشتن فرزند صالح ، داشتن همسر خوب ، داشتن رفیق خوب}

مؤمن {حریت، امنیت، سلامتی، وسعترزق} {داشتن فرزند صالح، داشتن همسر خوب، داشتن رفیق خوب،حریت، امنیت، سلامتی، وسعترزق} زندگی شاد و خردمندی

 

تقریب: ~

این علامت وقتی استقاده می شود که بین دو چیز تقریباً تساوی باشد؛ مثلاً9/9تقریباً برابر با ده است.

 

مجموع علامت ها:

(  )                    ←                                          +                      –                      ÷

<                      =                      >                      ≤  ≥                  ±                    ∑ ∩                   ~                      ≡                        ٪                      Ø                     []


 

مقدمه:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 



[1]- صحيفة الإمام الرضا7، ص: 65

[2]- الكافي، ج: ‏1 ، ص: 49 - باب النوادر

[3]- الأمالي(للصدوق)، ص: 306 - المجلس الخمسون

[4]- الخصال، ج: ‏2 ، ص: 542 - فيمن حفظ أربعين حديثا  

[5]- همان، ج‏: 2 ، ص: 543 - فيمن حفظ أربعين حديثا  

[6]- مكاتيب الأئمة:، ج: ‏5 ، ص: 13

[7]- همان


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    وَ قَالَ الصَّادِقُ ع لَا تُعْطُوا الْعَيْنَ حَظَّهَا مِنَ النَّوْمِ فَإِنَّهَا أَقَلُّ شَيْ‏ءٍ شُكْرا إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏1 92 الباب الثاني و العشرون في فضل صلاة الليل

    حضرت صادق عليه السّلام فرمود: چشمتان را زياد بخواب عادت ندهيد زيرا كه كمتر سپاسگزارى ميكند ( آنرا بیدار نگهدارید برای عبادت بیشتر و کارهای خیر )