Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 208356
تعداد مشاهدات : 436

نگاه شهوت آلود حكم روابط نامحرمان‏ از دیدگاه قرآن کریم بخشی از آیات محرم و نامحرم

نگاه شهوت آلود حكم روابط نامحرمان‏ از دیدگاه قرآن کریم بخشی از آیات محرم و نامحرم

نگاه شهوت آلود حكم روابط نامحرمان‏ از دیدگاه قرآن کریم بخشی از آیات محرم و نامحرم 1) شايسته بودن اجتناب زنان، از اختلاط با مردان نامحرم: 2) حرمت نگاههای شهوت آلود 3) وجوب حفظ فروج 4) حرمت آشکار کردن زینت و آرایش 5) وجوب پوشش و مقنعه 6) حرمت رفتار تحريك‏آميز و جلب كننده نامحرمان، بر زنان 7) ممنوعيّت سخن گفتن طنازانه و تحريك‏آميز جنسى براى زنان: 8) ممنوع بودن آرايش و خودآرايى زنان (حتّى در سالخوردگى) در برابر نامحرمان: 9) جواز گفتگوى زن و مرد نامحرم: 10) جواز گفت و گوى مردان با زنان نامحرم، با هدف خير خواهانه: 11) جواز ستايش زنان از مردان نامحرم: 12) جواز حضور زنان در جلسه مردان نامحرم و پذيرايى از ايشان: 13) مطلوب بودن اجتناب از رويارويى مستقيم زنان و مردان نامحرم:


نگاه شهوت آلود

حكم روابط نامحرمان‏ از دیدگاه قرآن کریم

بخشی از آیات محرم و نامحرم

1)     شايسته بودن اجتناب زنان، از اختلاط با مردان نامحرم:

وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ‏ يَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودانِ قالَ ما خَطْبُكُما قالَتا لا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعاءُ .... قصص (28) 23

چون به آب مدين رسيد، گروهى از مردم را ديد كه چارپايان خود را آب مى‏دهند و پشت سرشان دو زن را ديد كه گوسفندان خود را باز مى‏رانند. گفت: شما چه مى‏كنيد؟ گفتند: ما آب نمى‏دهيم تا آن گاه كه چوپانان باز گردند، كه پدر ما پيرى بزرگوار است‏

 

 

2)     حرمت نگاههای شهوت آلود

3)     وجوب حفظ فروج

4)     حرمت آشکار کردن زینت و آرایش

5)     وجوب پوشش و مقنعه

6)     حرمت رفتار تحريك‏آميز و جلب كننده نامحرمان، بر زنان

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَ‏ ....نور (24) 31

 

و به زنان مؤمن بگو كه چشمان خويش فروگيرند و شرمگاه خود نگه دارند و زينتهاى خود را جز آن مقدار كه پيداست آشكار نكنند و مقنعه‏هاى خود را تا گريبان فروگذارند و زينتهاى خود را آشكار نكنند، جز براى شوهر خود يا پدر خود يا پدر شوهر خود يا پسر خود يا پسر شوهر خود يا برادر خود يا پسر برادر خود، يا پسر خواهر خود يا زنان همكيش خود، يا بندگان خود، يا مردان خدمتگزار خود كه رغبت به آن ندارند، يا كودكانى كه از شرمگاه زنان بى‏خبرند. و نيز چنان پاى بر زمين نزنند تا آن زينت كه پنهان كرده‏اند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه كنيد، باشد كه رستگار گرديد

 

 

7)     ممنوعيّت سخن گفتن طنازانه و تحريك‏آميز جنسى براى زنان:

يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً. احزاب (33) 32

اى زنان پيامبر، شما همانند ديگر زنان نيستيد، اگر از خدا بترسيد. پس به نرمى سخن مگوييد تا آن مردى كه در قلب او مرضى هست به طمع افتد. و سخن پسنديده بگوييد

 

 

8)     ممنوع بودن آرايش و خودآرايى زنان (حتّى در سالخوردگى) در برابر نامحرمان:

وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ. نور (24) 60

پير زنان كه ديگر اميد شوى‏كردنشان نيست، بى‏آنكه زينتهاى خود را آشكار كنند، اگر چادر خويش بنهند مرتكب گناهى نشده‏اند. و خوددارى‏كردن برايشان بهتر است و خدا شنوا و داناست.

 

 


 

9)     جواز گفتگوى زن و مرد نامحرم:

فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً وَ كَفَّلَها زَكَرِيَّا كُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَكَرِيَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ يا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ. آل‏عمران (3) 37

پس پروردگارش آن دختر را به نيكى از او بپذيرفت. و به وجهى پسنديده پرورشش داد و زكريا را به سرپرستى او گماشت. و هر وقت كه زكريا به محراب نزد او مى‏رفت، پيش او خوردنى مى‏يافت. مى گفت: اى مريم، اينها براى تو از كجا مى‏رسد؟ مريم مى‏گفت: از جانب خدا؛ زيرا او هر كس را كه بخواهد بى‏حساب روزى مى‏دهد

 

 

فَكُلِي وَ اشْرَبِي وَ قَرِّي عَيْناً فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا

 فَأَشارَتْ إِلَيْهِ قالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا.مريم (19) 26 و 29

پس اى زن، بخور و بياشام و شادمان باش و اگر از آدميان كسى را ديدى بگوى: براى خداى رحمان روزه نذر كرده‏ام و امروز با هيچ بشرى سخن نمى‏گويم.

 

به فرزند اشاره كرد. گفتند: چگونه با كودكى كه در گهواره است سخن بگوييم‏

 

 

وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودانِ قالَ ما خَطْبُكُما قالَتا لا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعاءُ وَ أَبُونا شَيْخٌ كَبِيرٌ. قصص (28) 23

چون به آب مدين رسيد، گروهى از مردم را ديد كه چارپايان خود را آب مى‏دهند و پشت سرشان دو زن را ديد كه گوسفندان خود را باز مى‏رانند. گفت: شما چه مى‏كنيد؟ گفتند: ما آب نمى‏دهيم تا آن گاه كه چوپانان باز گردند، كه پدر ما پيرى بزرگوار است.

 

 

يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً. احزاب (33) 32

اى زنان پيامبر، شما همانند ديگر زنان نيستيد، اگر از خدا بترسيد. پس به نرمى سخن مگوييد تا آن مردى كه در قلب او مرضى هست به طمع افتد. و سخن پسنديده بگوييد

 

10) جواز گفت و گوى مردان با زنان نامحرم، با هدف خير خواهانه:

... وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودانِ قالَ ما خَطْبُكُما قالَتا لا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعاءُ وَ أَبُونا شَيْخٌ كَبِيرٌ. قصص (28) 23

چون به آب مدين رسيد، گروهى از مردم را ديد كه چارپايان خود را آب مى‏دهند و پشت سرشان دو زن را ديد كه گوسفندان خود را باز مى‏رانند. گفت: شما چه مى‏كنيد؟ گفتند: ما آب نمى‏دهيم تا آن گاه كه چوپانان باز گردند، كه پدر ما پيرى بزرگوار است‏

 

 

11) جواز ستايش زنان از مردان نامحرم:

قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ. قصص (28) 26

يكى از آن دو گفت: اى پدر، اجيرش كن، كه اگر چنين كنى بهترين مرد نيرومند امينى است كه اجير كرده‏اى‏

 

 

 

 

12) جواز حضور زنان در جلسه مردان نامحرم و پذيرايى از ايشان:

وَ لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُنا إِبْراهِيمَ بِالْبُشْرى‏ قالُوا سَلاماً قالَ سَلامٌ فَما لَبِثَ أَنْ جاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ فَلَمَّا رَأى‏ أَيْدِيَهُمْ لا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ‏ وَ أَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً قالُوا لا تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنا إِلى‏ قَوْمِ لُوطٍ

وَ امْرَأَتُهُ قائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْناها ... هود (11) 69-/ 71

به تحقيق رسولان ما براى ابراهيم مژده آوردند. گفتند: سلام. گفت: سلام. و لحظه‏اى بعد گوساله‏اى بريان حاضر آورد.

زنش كه ايستاده بود، خنديد. او را به اسحاق بشارت داديم و پس از اسحاق به يعقوب‏

 

13) مطلوب بودن اجتناب از رويارويى مستقيم زنان و مردان نامحرم:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلى‏ طَعامٍ غَيْرَ ناظِرِينَ إِناهُ‏ ...

وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَ‏ ....احزاب (33) 53 [1]

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، به خانه‏هاى پيامبر داخل مشويد مگر شما را به خوردن طعامى فراخوانند، بى‏آنكه منتظر بنشينيد تا طعام حاضر شود. اگر شما را فراخواندند داخل شويد و چون طعام خورديد پراكنده گرديد. نه آنكه براى سرگرمى سخن آغاز كنيد. هر آينه اين كارها پيامبر را آزار مى‏دهد و او از شما شرم مى‏دارد. ولى خدا از گفتن حق شرم نمى‏دارد. و اگر از زنان پيامبر چيزى خواستيد، از پشت پرده بخواهيد. اين كار، هم براى دلهاى شما و هم براى دلهاى آنها پاك دارنده‏تر است. شما را نرسد كه پيامبر خدا را بيازاريد، و نه آنكه زنهايش را بعد از وى هرگز به زنى گيريد. اين كارها در نزد خدا گناهى بزرگ است.

روابط ,نامحرمان,قرآن ,آیات ,محرم ,نامحرم,اجتناب ,اختلاط ,مردان ,نگاههای ,شهوت ,فروج,زینت

آرایش,پوشش,مقنعه,تحريك,جلب ,طنازانه ,تحريك,جنسى ,زنان,خودآرايى ,سالخوردگى,گفتگوى ,هدف ,خير ,ستايش ,حضور ,جلسه ,پذيرايى ,اجتناب ,رويارويى

 

 

 



[1] - فرهنگ قرآن    ج‏11    409   - با اضافه کردن ترجمه انصاریان 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قال علی علیه السلام : وَ الشُّبْهَةُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: إِعْجَابٍ بِالزِّينَةِ وَ تَسْوِيلِ النَّفْسِ وَ تَأْوِيلِ الْعِوَج‏ وَ لَبْسِ الْحَقِّ بِالْبَاطِلِ.

    شبهه(که از ارکان کفر است ) بر چهار شعبه است: اعجاب و خوش آمدن از زينت، و فريب دادن نفس، و توجيه كجروى‏ها، و پوشاندن حق به باطل

    كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص951

لينک هاي مفيد