RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 211770
تعداد بازدید : 1153

شیطان و گمراه کردن شیطان و نشستن بر سر راه مستقیم فعالیت شیطان از پيش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ سد راه شیطان از بالا با دعا و از پایین باسجده

شیطان و گمراه کردن شیطان و نشستن بر سر راه مستقیم فعالیت شیطان از پيش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ سد راه شیطان از بالا با دعا و از پایین باسجده

شیطان و گمراه کردن شیطان و نشستن بر سر راه مستقیم فعالیت شیطان از پيش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ سد راه شیطان از بالا با دعا و از پایین باسجده

 

شیطان و گمراه کردن

شیطان و نشستن بر سر راه مستقیم

فعالیت شیطان از پيش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ

سد راه شیطان از بالا با دعا و از پایین باسجده

خداوند در سوره أعراف آیه 16 می فرماید : قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني‏ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ

یعنی : گفت: «اكنون كه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو، در برابر آنها كمين مى كنم‏

ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرين‏

سپس از پيش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان مى‏روم؛ و بيشتر آنها را شكرگزار نخواهى يافت!»

ما روي عن أبي جعفر (ع) قال‏ «ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ» معناه أهون عليهم أمر الآخرة «وَ مِنْ خَلْفِهِمْ» آمرهم بجمع الأموال و البخل بها عن الحقوق لتبقى لورثتهم‏ «وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ» أفسد عليهم أمر دينهم بتزيين الضلالة و تحسين الشبهة «وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ» بتحبيب اللذات إليهم و تغليب الشهوات على قلوبهم‏[1]

در روايتى كه از امام باقر ع نقل شده، تفسير عميقترى براى اين چهار جهت ديده مى‏شود، آنجا كه مى‏فرمايد:

1)      " منظور از آمدن شيطان به سراغ انسان از" پيش" رو اين است كه آخرت و جهانى را كه در پيش دارد در نظر او سبك و ساده جلوه مى‏دهد،

2)      و منظور از" پشت سر" اين است كه آنها را به گرد- آورى اموال و تجمع ثروت و بخل از پرداخت حقوق واجب به خاطر فرزندان و وارثان دعوت مى‏كند،

3)      و منظور از" طرف راست" اين است كه امور معنوى را به وسيله شبهات و ايجاد شك و ترديد، ضايع مى‏سازد،

4)      و منظور از" طرف چپ" اين است كه لذات مادى و شهوات را در نظر آنها جلوه مى‏دهد

 

سد راه شیطان از بالا با دعا و از پایین باسجده

سوالی که در اینجا مطرح هست این است که چرا خداوند در این آیه بالا و پایین را نیاورده تفسیر نمونه اینگونه جواب داده که :

و اينكه سمت بالا و پائين ذكر نشده به خاطر آن است كه انسان معمولا در چهار سمت، حركت و فعاليت دارد. [2]

ولی به نظر حقیر اگر روایت زیر را بخوانیم به یک جواب عمیقتری خواهیم رسید و آن این استکه با دو کار شیطان نمی تواند بر بالا و پایین تسلط پیدا کند:

در حديث مى‏خوانيم: آن هنگام كه شيطان سوگند خورد از چهار طرف در كمين انسان باشد تا او را منحرف يا متوقّف كند، فرشتگان از روى دلسوزى گفتند: پروردگارا! اين انسان چگونه رها خواهد شد؟ خداوند فرمود: «دو راه از بالاى سر و پايين باز است و هرگاه دست به دعا بر دارد، يا صورت بر خاك نهد، گناهان هفتاد ساله‏اش را مى‏بخشايم»

 

 فيروى‏ ان الشيطان لما قال هذا الكلام رقت قلوب الملائكة على البشر فقالوا: يا الهنا كيف يتخلص الإنسان من الشيطان مع كونه مستوليا عليه من هذه الجهات الأربع فأوحى اللّه تعالى إليهم انه بقي للإنسان جهتان: الفوق و التحت فإذا رفع يديه الى فوق في الدعاء على سبيل الخضوع او وضع جبهته على الأرض على سبيل الخشوع غفرت له ذنب سبعين سنة[3]

 

 

 



   - [1] البرهان فى تفسير القرآن / ج‏2 / 521 / [سورة الأعراف(7): الآيات 16 الى 18]

التبيان فى تفسير القرآن / ج‏4 / 365 / قوله تعالى:[سورة الأعراف(7): الآيات 16 الى 17]  
الفرقان فى تفسير القرآن بالقرآن و السنة / ج‏11 / 54 / [سورة الأعراف(7): الآيات 9 الى 26]
 
تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب / ج‏5 / 50 / [سورة الأعراف(7): الآيات 12 الى 18]
 
تفسير الصافى / ج‏2 / 184 / [سورة الأعراف(7): آية 17]
 
تفسير من وحى القرآن / ج‏10 / 49 / إبليس في إحاطته بالإنسان
 
الجديد فى تفسير القرآن المجيد / ج‏3 / 126 / [سورة الأعراف(7): الآيات 14 الى 18]
 
الجوهر الثمين في تفسير الكتاب المبين / ج‏2 / 350 / [سورة الأعراف(7): الآيات 12 الى 22]
 
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار / ج‏60 / 152 / باب 3 إبليس لعنه الله و قصصه و بدء خلقه و مكايده و مصايده و أحوال ذريته و الاحتراز عنهم أعاذنا الله من شرورهم
 
الوجيز في تفسير الكتاب العزيز (دخيل) / / 199 / سورة الأعراف مكية و آياتها ست و مائتان

-- مجمع البيان فى تفسير القرآن    ج‏4    623

 

[2] - تفسير نمونه    ج‏6    110    

 [3] - مفاتيح الغيب    ج‏14    215

التفسير الكبير (مفاتيح الغيب) / ج‏14 / 215 / [سورة الأعراف(7): الآيات 14 الى 17]  
مقتنيات الدرر و ملتقطات الثمر / ج‏4 / 316 / [سورة الأعراف(7): الآيات 14 الى 17]
 
تفسير غرائب القرآن و رغائب الفرقان / ج‏3 / 213 /
 
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار / ج‏60 / 155 / باب 3 إبليس لعنه الله و قصصه و بدء خلقه و مكايده و مصايده و أحوال ذريته و الاحتراز عنهم أعاذنا الله من شرورهم
 
مراح لبيد لكشف معنى القرآن المجيد / ج‏1 / 364 / [سورة الأعراف(7): الآيات 11 الى 20]
 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    وَ قَالَ الصَّادِقُ ع لَا تُعْطُوا الْعَيْنَ حَظَّهَا مِنَ النَّوْمِ فَإِنَّهَا أَقَلُّ شَيْ‏ءٍ شُكْرا إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏1 92 الباب الثاني و العشرون في فضل صلاة الليل

    حضرت صادق عليه السّلام فرمود: چشمتان را زياد بخواب عادت ندهيد زيرا كه كمتر سپاسگزارى ميكند ( آنرا بیدار نگهدارید برای عبادت بیشتر و کارهای خیر )

لينک هاي مفيد