Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 223414
تعداد مشاهدات : 130

ذکر برای درمان بخل (گناه خانمان سوز) و ذکر برای موفقیت در انفاق

ذکر برای درمان بخل (گناه خانمان سوز) و ذکر برای موفقیت در انفاق

ذکر برای درمان بخل (گناه خانمان سوز) و ذکر برای موفقیت در انفاق یا اللَّهُ یا هُو یا ْغَنِيُّ یا ْحَميدُ دلیل دوم برای ذکر فوق جهت از بین بردن بخل: ذکرهای قرآنی برای موفقیت در انفاق : یا اللَّهُ یا واسِعُ یا عَليمُ

ذکر برای درمان بخل (گناه خانمان سوز)

و ذکر برای موفقیت در انفاق

بخل گناهی هست که هم خودش رذیله اخلاقی است و هم منشاء بسیاری از رذایل اخلاقی است.

ذکر قرآنی :

ذکر زیر را زیاد بگوییم

یا اللَّهُ  یا هُو  یا ْغَنِيُّ یا ْحَميدُ

دلیل اول :

هر اسماء حسنایی که در آخر آیه می­آید ارتباط نزدیک با موضوع آیه دارد و موضوع آیه زیر در مورد بخل هست پس برای از بین بردن رذیله کثیف بخل به چهار اسم(یا اللَّهُ  یا هُوَ  یا ْغَنِيُّ یا ْحَميدُ)که در آخر آیه آمده است متمسک شویم:

سوره حديد آیه 24

 الَّذينَ يَبْخَلُونَ وَ يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميدُ

همانان كه همواره بخل مى‏ورزند و مردم را به بخل وامى‏دارند، و هركه [از انفاق‏] روى بگرداند [زيانى به خدا نمى‏رساند]؛ زيرا خدا بى‏نياز و ستوده است‏

 

(همه به او نيازمندند و او از همگان بى‏نياز است، چرا كه خزائن و منابع اصلى همه چيز نزد او است، و از آنجا كه جامع همه صفات كمال است شايسته هر حمد و ستايش نيز مى‏باشد.

گرچه" بخل" در آيه فوق بيشتر ناظر به بخل در انفاق مالى است، ولى اين واژه مفهوم گسترده‏اى دارد كه بخل در علم و اداى حقوق و مانند آن را نيز شامل مى‏شود.[1])

 

(" وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ"- يعنى كسانى از انفاق در راه خدا رو گردانند، و از مواعظ او پند نمى‏گيرند كه اطمينان قلبى برايشان حاصل نمى‏شود، كه صفت دنيا و نعمت بهشت همان است كه خدا بيان كرده، و همچنين باور ندارند كه تقدير امور به دست او است، چون او غنى است و احتياجى به انفاق آنان ندارد، و حميد هم هست، در آنچه مى‏كند محمود و ستوده است.

اين آيات سه‏گانه(آیات 22 و 23 و24 سوره حدید) كه از جمله‏" ما أَصابَ مِنْ مُصِيبَةٍ" شروع مى‏شود، و در جمله‏" الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ" ختم مى‏گردد، به طورى كه ملاحظه مى‏فرماييد مردم را به انفاق و مبارزه با بخل و امساك دعوت و تشويق مى‏كند، و مى‏خواهد تا مردم از اندوه بر آنچه از ايشان فوت مى‏شود و شادى به آنچه به ايشان مى‏رسد زهد بورزند، براى اينكه امور از ناحيه خدا مقدر است، و قضايش از ناحيه او رانده شده، و در كتابى نوشته شده، كتابى كه هر چيزى را قبل از قطعى شدنش نوشته است.[2])

دلیل دوم برای ذکر فوق جهت از بین بردن بخل:

در آیه زیر که در موضوع انفاق میباشد آخر آیه سه اسم  اللَّه و  غَنِيٌّ  و حَميدٌ آمده است (یعنی همان سه اسمی که در سوره )

البقرة : 267 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ لا تَيَمَّمُوا الْخَبيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَ لَسْتُمْ بِآخِذيهِ إِلاَّ أَنْ تُغْمِضُوا فيهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَميدٌ

اى اهل ايمان! از پاكيزه‏هاى آنچه [از راه داد و ستد] به دست آورده‏ايد، و آنچه [از گياهان و معادن‏] براى شما از زمين بيرون آورده‏ايم، انفاق كنيد و براى انفاق كردن دنبال مال ناپاك و بى‏ارزش و معيوب نرويد، در حالى كه اگر آن را به عنوان حقّ شما به خود شما مى‏دادند، جز [با] چشم پوشى [و دلسردى‏] نمى‏گرفتيد، و بدانيد كه خدا بى‏نياز و ستوده است‏

 


ذکرهای قرآنی برای موفقیت در انفاق :

یا اللَّهُ  یا واسِعُ  یا عَليمُ

دلیل: سور بقرة آیه 261

 مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في‏ كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ

مَثَل آنان كه اموالشان را در راه خدا انفاق مى‏كنند، مانند دانه‏اى است كه هفت خوشه بروياند، در هر خوشه صد دانه باشد؛ و خدا براى هر كه بخواهد چند برابر مى‏كند و خدا بسيار عطا كننده و داناست‏

یا اللَّهُ یا  غَفُورُ یا رَحيم

دلیل: سوره توبة آیه 99

وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ في‏ رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ

و گروهى از باديه نشينانِ [جزيرة العرب‏] كسانى هستند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و آنچه را انفاق مى‏كنند، مايه قرب به خدا و دعاهاى پيامبر مى‏دانند؛ آگاه باشيد! انفاقشان وسيله تقرّب براى آنان است، به زودى خدا آنان را در رحمتش در آورد؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.

یا اللَّهُ یا خَبير

دلیل: سوره حديد آیه 10

وَ ما لَكُمْ أَلاَّ تُنْفِقُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لِلَّهِ ميراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا يَسْتَوي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ

 

و شما را چه شده كه در راه خدا انفاق نمى‏كنيد؟ در حالى كه ميراث آسمان ها و زمين مخصوص خداست [و كسى مالك حقيقى چيزى نيست‏]. كسانى از شما كه پيش از فتح [مكه‏] انفاق كردند و جهاد نمودند [با ديگران‏] يكسان نيستند، آنان از جهت درجه از كسانى كه پس از فتح [مكه‏] انفاق كردند و جهاد نمودند بلندپايه‏ترند. و خدا به هريك وعده نيكو داده است و خدا به آنچه انجام مى‏دهيد، آگاه است‏

کلید واژه ها:

ذکر ,درمان ,بخل ,گناه ,موفقیت ,انفاق,غَنِيُّ , حَميدُ,دلیل ,ذکرهای ,قرآنی

 

 





[1] تفسير نمونه    ج‏23    369    

[2] - ترجمه تفسير الميزان    ج‏19    295    

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27

لينک هاي مفيد