Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 246147
تعداد بازدید : 62

ابوبکر به منزله گوش پیامبر است عمر به منزله چشم پیامبر است عثمان به منزله قلب پیامبر است

ابوبکر به منزله گوش پیامبر است عمر به منزله چشم پیامبر است عثمان به منزله قلب پیامبر است

ابوبکر به منزله گوش پیامبر است عمر به منزله چشم پیامبر است عثمان به منزله قلب پیامبر است ترجمه توضیح

 ابوبکر به منزله گوش پیامبر است

عمر به منزله چشم پیامبر است

عثمان به منزله قلب پیامبر است 

عيون أخبار الرضا عليه السلام الدَّقَّاقُ عَنِ الْأَسَدِيِّ عَنْ سَهْلٍ عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ الْحَسَنِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ عَنْ آبَائِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله :

إِنَّ أَبَا بَكْرٍ مِنِّي لَبِمَنْزِلَةِ[1] السَّمْعِ‏

وَ إِنَّ عُمَرَ مِنِّي لَبِمَنْزِلَةِ الْبَصَرِ

وَ إِنَّ عُثْمَانَ مِنِّي لَبِمَنْزِلَةِ الْفُؤَادِ

 فَلَمَّا[2] كَانَ مِنَ الْغَدِ دَخَلْتُ إِلَيْهِ وَ عِنْدَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ وَ عُثْمَانُ فَقُلْتُ لَهُ يَا أَبَتِ سَمِعْتُكَ تَقُولُ فِي أَصْحَابِكَ هَؤُلَاءِ قَوْلًا فَمَا هُوَ فَقَالَ صلی الله علیه و آله  نَعَمْ ثُمَّ أَشَارَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ هُمُ السَّمْعُ وَ الْبَصَرُ وَ الْفُؤَادُ وَ سَيُسْأَلُوَن عَنْ وَصِيِّي هَذَا وَ أَشَارَ إِلَى عَلِيٍّ ع ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا[3] ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّةِ رَبِّي إِنَّ جَمِيعَ أُمَّتِي لَمُوقَفُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَسْئُولُونَ عَنْ وَلَايَتِهِ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ‏[4].

ترجمه:

امام حسین علیه السلام فرمود که پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمود:

همانا ابوبکر به منزله گوش من است

و عمر به منزله چشم من است .

و عثمان به منزله دل من است.

امام حسین علیه السلا می فرماید وقتی فردا خدمت رسول گرامی صلی الله علیه و آله داخل شدم نزد آن حضرت علی علیه السلام و ابوبکر و عمر و عثمان بود . امام حسین علیه السلام به آن حضرت عرض کرد یا رسول الله شما درمورد اصحاب خود (یعنی  ابوبکر و عمر و عثمان) این حرف را زده اید ؟ مرادتان از این حرف چیست؟ حضرت فرمود بله این سخن را در مورد اینها گفتم . سپس اشاره کرد به این سه نفر و فرمود آنها گوش و چشم و دل هستند که از آنها در مورد وصی و جانشین من سوال می شود و اشاره کرد به علی علیه السلام سپس حضرت آیه 36 سوره اسراء را خواندن وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا یعنی و از چيزى كه بدان علم ندارى (در مرحله اعتقاد و گفتار و عمل) پيروى مكن، زيرا گوش و چشم و دل، هر يك مورد سؤال قرار خواهند گرفت (از انسان درباره كارهاى آنها و از آنها درباره كارهاى خودشان مى‏پرسند).

توضیح:

تاویل و باطن السَّمْعَ ابوبکر است

و تاویل الْبَصَرَ عمر است

و تاویل الْفُؤادَ عثمان است .

و این سه نفر بخاطر همراه بودن با پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله، هم از راه گوش و هم از راه چشم و از راه دل و قلب حقانیت علی علیه السلام و خلافت و جانشین بودن او را دریافت کرده بودند و لذا حجت بر آنها تمامتر شده تا نسلهای بعدی که همراه با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نبوده اند و فقط از راه قرآن و روایات جانشینی علی علیه السلام را دریافت کرده اند. و الا همه امت در برابر ولایت علی علیه السلام مسؤل هستند(ولی این سه نفر که بیشتر از همه حجت بر آنها تمام بود از این امتحان الهی مردود شدند )

کلید واژه ها:

 ابوبکر,گوش ,پیامبر ,عمر ,چشم ,عثمان,قلب ,حسین ,حقانیت ,خلافت ,جانشین ,امت

 

 

 

 



[1] في المصدر و( د):« بمنزلة» فى المواضع.

[2] في المصدر: قال: فلما.

[3] بني إسرائيل: 36.

[4] عيون أخبار الرضا: 174.- البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 593

بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏36، ص: 77

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    وَ رُوِيَ أَنَّ الرَّجُلَ يَكْذِبُ الْكَذِبَةَ فَيُحْرَمُ بِهَا صَلَاةَ اللَّيْلِ فَإِذَا حُرِمَ صَلَاةَ اللَّيْلِ حُرِمَ بِذَلِكَ الرِّزْق‏ إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏1 93 الباب الثاني و العشرون في فضل صلاة الليل

    روايت شده مردى كه دروغ بگويد از نماز شب محروم مى‏شود پس هر گاه از نماز شب محروم شد بدين جهت از روزى فراخ محروم مى‏شود

لينک هاي مفيد