Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 254567
تعداد بازدید : 86

عزت انسان در گرو قناعت‌پیشگی است/ قناعت؛ راه و چاره زندگی

عزت انسان در گرو قناعت پیشگی است/ قناعت؛ راه و چاره زندگی

عزت انسان در گرو قناعت پیشگی است/ قناعت؛ راه و چاره زندگی
عزت انسان در گرو قناعت پیشگی است/ قناعت؛ راه و چاره زندگی
گروه معارف- یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان هر چقدر قناعت پیشه کند، عزتش بیشتر می شود، یعنی میان قناعت و عزت تأثیر و تأثر وجود دارد، هم قناعت موجب عزت می شود و هم عزت مداری به وجود آورنده قناعت است.
به اشتراک بگذارید:
حجت الاسلام براتعلی حق شناس، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان، در گفت وگو با ایکنا از اصفهان درباره مفهوم قناعت در آیات و روایات اظهار کرد: اگر انسان بتواند زندگی آبرومندانه ای داشته باشد، باید به آن بسنده کند، یعنی زیاده خواهی و زیاده طلبی نکند و تلاش خود را در امور معنوی و علمی به کار گیرد. در واقع انسان باید در برابر امور مادی نه تفریط و نه افراط داشته باشد. اگر در کاری افراط کرد، خواه ناخواه در ده ها کار دیگر تفریط می کند که همه این ها گناه محسوب می شود. وی افزود: انسان باید توان مالی و اقتصادی خود را در نظر بگیرد و با توجه به آن برای هزینه های زندگی اش تلاش کند، اینجاست که خداوند در قرآن وعده داده او را بی نیاز می کند. مهم این است که شخص صاحب حرفه و تخصص باشد، چون پیامبر (ص) از جوانی که حرفه و تخصص ندارد تا یک زندگی ساده را اداره کند بیزار است و توجهی به او ندارد. اگر انسان صاحب حرفه و تخصص باشد و بتواند یک زندگی ساده را اداره کند، قطعاً در آینده زندگی اش توسعه و پیشرفت بیشتری یافته و خداوند نیز به او کمک می کند. خداوند بی نیازی را در قناعت قرار داده است این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فضایل و دستاوردهای قناعت گفت: خداوند به حضرت داود وحی کرد که غنا و بی نیازی را در قناعت قرار دادم، در حالی که مردم آن را در زیاد کردن مال جست وجو می کنند و هرگز به آن نمی رسند. مثل کسی که از آب شور می نوشد و تشنه تر می شود. اگر انسان به قناعت برسد، بی نیاز خواهد شد، ولی اگر به قناعت نرسد، همیشه خود را محتاج می بیند. امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه می فرمایند: «قناعت مالی است که هرگز پایان ندارد.» بنابراین اولین دستاورد قناعت توانگری است و انسان قانع بالاترین ثروت را دارد. حجت الاسلام حق شناس ادامه داد: دستاورد دوم قناعت حیات طیبه است. امیرالمؤمنین (ع) در تفسیر آیه 97 سوره نحل فرمودند که منظور از حیات طیبه در این آیه قناعت است. از طرف دیگر، انسان در اثر قناعت شکرگزار می شود. در روایات شاکرترین مردم قانع ترین آن ها معرفی شده اند. دستاورد چهارم قناعت سیر شدن از دنیاست. امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: «من چهار کتاب آسمانی زبور، تورات، انجیل و قرآن را خواندم و از هر کدام جمله ای را انتخاب کردم که راهکار رهایی از یک چیز است. آنچه از انجیل انتخاب کردم این است که هر کس قناعت ورزد سیر شود.» در نهایت می توان گفت که قناعت راه و چاره زندگی است. خداوند خطاب به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «برای هر چیزی راهکار و چاره ای هست و راهکار زندگی چهار خصلت است؛ قناعت، پیروی از حق، ترک کردن کینه و همنشینی با افراد خوب.» وی بیان کرد: اولین راهکار برای رسیدن به قناعت عزت مداری است. کسی که می خواهد عزیز باشد، باید قانع باشد، چون اگر قانع نباشد، مجبور است درخواست کند و بسیاری از افراط و تفریط ها را انجام دهد که باعث ذلت و خواری می شود. دومین راهکار خردورزی است. امیرالمؤمنین (ع) می فرماید: «کسی که عاقل است، قناعت پیشه می کند.» یکی از بهترین راه های بارور ساختن عقل خواندن سوره محمد است، یعنی اگر به مطالبی که در این سوره آمده پایبند باشیم و آن ها را انجام دهیم عقل بارور می شود. راهکار سوم برای به دست آوردن قناعت این است که انسان در امور دنیایی باید به زیردست خود نگاه کند تا شاکر شود، چون در این صورت داشته های خود را می بیند و شکر می کند و همین شکرگزاری باعث سعه وجودی در انسان می شود که بالاترین نعمت است. قناعت فرصتی برای خودسازی است کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان اضافه کرد: اگر انسان در امور دنیایی به بالادست خود نگاه کرد، نداشته های خود را می بیند و دچار غم و غصه می شود که این امر از پیشرفت زندگی اش جلوگیری می کند. راهکار بعدی همنشینی با فقرا است. اگر انسان همواره با اغنیا همنشین باشد، دچار غم و غصه می شود، چون نداشته های خود را می بیند. علاوه بر این، اگر انسان از آثار قناعت آگاه باشد، عامل مهمی در قناعت پیشگی خواهد بود. یکی از آثار قناعت این است که حساب قیامت سبک می شود. از طرف دیگر قناعت به خودسازی انسان کمک می کند، چون در این صورت دچار افراط و تفریط نشده و خیلی چیزها را از دست نمی دهد. سومین اثر قناعت این است که غم و غصه را دفع می کند، یعنی اجازه غم و غصه را به انسان نمی دهد و از آن جلوگیری می کند. وی افزود: انسان هر چقدر قناعت پیشه کند، عزتش بیشتر می شود، یعنی میان قناعت و عزت تأثیر و تأثر وجود دارد. هم قناعت موجب عزت می شود و هم عزت مداری به وجود آورنده قناعت است. اثر دیگر قناعت این است که باعث ایجاد شادی در زندگی و آسایش تن می شود، یعنی انسان به واسطه قناعت آرامش و آسایش دارد. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «هرکس به معاش و روزی اندک خداوند خرسند باشد، خداوند نیز به عمل اندک او خرسند می شود.» انتهای پیام


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    وَ قَالَ الصَّادِقُ ع لَا تُعْطُوا الْعَيْنَ حَظَّهَا مِنَ النَّوْمِ فَإِنَّهَا أَقَلُّ شَيْ‏ءٍ شُكْرا إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏1 92 الباب الثاني و العشرون في فضل صلاة الليل

    حضرت صادق عليه السّلام فرمود: چشمتان را زياد بخواب عادت ندهيد زيرا كه كمتر سپاسگزارى ميكند ( آنرا بیدار نگهدارید برای عبادت بیشتر و کارهای خیر )

لينک هاي مفيد