آيا چشم زدن واقعيت دارد؟ (براى چشم زخم) (براى كسى كه چشم زخم خورده)
آيا چشم زدن واقعيت دارد؟ (براى چشم زخم) (براى كسى كه چشم زخم خورده)
آيا چشم زدن واقعيت دارد؟
(براى چشم زخم)
(براى كسى كه چشم زخم خورده)
آيا چشم زدن واقعيت دارد؟
بسيارى از مردم معتقدند در بعضى از چشمها اثر مخصوصى است كه وقتى از روى اعجاب به چيزى بنگرند ممكن است آن را از بين ببرد، يا درهم بشكند، و اگر انسان است بيمار يا ديوانه كند
اين مساله از نظر عقلى امر محالى نيست، چه اينكه بسيارى از دانشمندان امروز معتقدند در بعضى از چشمها نيروى مغناطيسى خاصى نهفته شده كه كارايى زيادى دارد، حتى با تمرين و ممارست مىتوان آن را پرورش داد، خواب مغناطيسى از طريق همين نيروى مغناطيسى چشمها است.
در دنيايى كه" اشعه ليزر" كه شعاعى است نامرئى مىتواند كارى كند كه از هيچ سلاح مخربى ساخته نيست پذيرش وجود نيرويى در بعضى از چشمها كه از طريق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چيز عجيبى نخواهد بود.
بسيارى نقل مىكنند كه با چشم خود افرادى را ديدهاند كه داراى اين نيروى مرموز چشم بودهاند، و افراد يا حيوانات يا اشيايى را از طريق چشم زدن از كار انداختهاند.
لذا نه تنها نبايد اصرارى در انكار اين امور داشت بايد امكان وجود آن را از نظر عقل و علم پذيرفت.
در روايات اسلامى نيز تعبيرات مختلفى ديده مىشود كه وجود چنين امرى را اجمالا تاييد مىكند.
در حديثى مىخوانيم كه" اسماء بنت عميس" خدمت پيامبر ص عرض كرد: گاه به فرزندان جعفر چشم مىزنند، آيا" رقيه" اى براى آنها بگيرم (منظور از" رقيه" دعاهايى است كه مىنويسند و افراد براى جلوگيرى از چشم زخم با خود نگهميدارند و آن را تعويذ نيز مىگويند).
پيامبر ص فرمود:
نعم، فلو كان شىء يسبق القدر لسبقه العين
" آرى، مانعى ندارد، اگر چيزى مىتوانست بر قضا و قدر پيشى گيرد چشم زدن بود"![1].
و در حديث ديگرى آمده است كه امير مؤمنان ع فرمود: پيامبر براى امام حسن و امام حسين" رقيه" گرفت، و اين دعا را خواند:
اعيذكما بكلمات التامة و اسماء اللَّه الحسنى كلها عامة، من شر السامة و الهامة، و من شر كل عين لامة، و من شر حاسد اذا حسد
:" شما را به تمام كلمات و اسماء حسناى خداوند از شر مرگ و حيوانات موذى، و هر چشم بد، و حسود آن گاه كه حسد ورزد مىسپارم، سپس پيامبر ص نگاهى به ما كرد و فرمود:" اينچنين حضرت ابراهيم براى اسماعيل و اسحاق تعويذ نمود"[2].
در نهج البلاغه نيز آمده است
العين حق و الرقى حق
:" چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است"[3].
ذكر اين نكته لازم است كه هيچ مانعى ندارد اين دعاها و توسلها به فرمان خداوند جلو تاثير نيروى مرموز مغناطيسى چشمها را بگيرد همانگونه كه دعاها در بسيارى از عوامل مخرب ديگر اثر مىگذارد و آنها را به فرمان خدا خنثى مىكند.
اين نيز لازم به يادآورى است كه قبول تاثير چشم زخم به طور اجمال به اين معنى نيست كه به كارهاى خرافى و اعمال عوامانه در اينگونه موارد پناه برده شود كه هم بر خلاف دستورات شرع است، و هم سبب شك و ترديد افراد ناآگاه در اصل موضوع است، همانگونه كه آلوده شدن بسيارى از حقايق با خرافات اين تاثير نامطلوب را در اذهان گذارده است. [4]
(براى چشم زخم)
معمّر بن خلاد گويد: در خراسان متصّدى مخارج و كارهاى حضرت رضا عليه السلام بودم. حضرت دستور داد برايش عطرى تهيه كنم، وقتى تهيّه كردم تعجب کرد و بآن نظر كرد و فرمود اى معمّر چشم زخم واقعيّت دارد، بر پارچهاى (حمد) و توحيد و سوره فلق و ناس و آية الكرسى را بنويس و آن را در جلد شيشه عطر قرار ده.
(و مانند آن)
از امام صادق (ع) روايت است كه چشم زخم واقعيّت دارد، از چشم ديگرى بر خود ايمن مباش و هم از چشم خود بر ديگرى و اگر از چشم زخم ترسيدى سه بار بگو:
(ما شاء الله لا حول و لا قوّة الا بالله العليّ العظيم)
و فرمود: چون يكى از شما با هيأت آراستهاى از خانه بيرون مىشود بهنگام خروج سوره فلق و ناس را بخوانيد: كه بفرمان حق آسيبى نبينيد ان شاء اللَّه تعالى.
و از آن حضرت (ع): هر كه چيزى از رفقايش او را شگفت آرد به او بارك الله گويد كه چشم زخم واقعيت دارد.
و نبى اكرم (ص) فرمود: چشم زخم مرد را به گور و شتر را به ديك ميفرستد.[5]
(براى كسى كه چشم زخم خورده)
سوره حمد را بخواند و بنويسد:
(بِسْمِ اللَّهِ أُعِيذُ فُلَانَ بْنَ فُلَانَةَ (اسم کسی که چشم خورده با اسم مادرش بنویسد) بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ وَ ذَرَأَ وَ بَرَأَ وَ مِنْ كُلِّ عَيْنٍ نَاظِرَةٍ وَ أُذُنٍ سَامِعَةٍ وَ لِسَانٍ نَاطِقٍ إِنَّ رَبِّي عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ وَ مِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ وَ عَمَلِ الشَّيْطَانِ وَ خَيْلِهِ وَ رَجِلِهِ وَ قالَ يا بَنِيَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوابٍ مُتَفَرِّقَةٍ.)[6]
کلید واژه ها
چشم ,زدن ,واقعيت ,مردم ,چشمها ,اثر ,عقلى ,مغناطيسى ,اشعه ,ليزر,رقيه,دعاها,خرافى ,عوامانه ,دستورات ,شرع ,ترس
[1] - " مجمع البيان" جلد 10 صفحه 341.
[2] -" نور الثقلين" جلد 5 صفحه 400.
[3] - نهج البلاغه" كلمات قصار جمله 400( اين حديث در صحيح بخارى جلد 7 صفحه 171 باب العين حق نيز به اين صورت نقل شده است العين حق) در" المعجم المفهرس لالفاظ الحديث النبوى" همين معنى از منابع مختلفى نقل شده است( جلد 4 صفحه 451).
[4] - تفسير نمونه ج24 426
[5] - مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى، ج2، ص: 261
[6] - مكارم الأخلاق / 415 / لمن تصيبه العين