Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 270604
تعداد بازدید : 196

سوال و شبهه: مگر باب توبه همیشه باز نیست پس چرا گفته شده اگر كسى در شب قدر بخشوده نشود تا شب قدر سال آينده بخشوده نمى‏شود مگر در روز عرفه

سوال و شبهه: مگر باب توبه همیشه باز نیست پس چرا گفته شده اگر كسى در شب قدر بخشوده نشود تا شب قدر سال آينده بخشوده نمى‏شود مگر در روز عرفه

سوال و شبهه: مگر باب توبه همیشه باز نیست پس چرا گفته شده اگر كسى در شب قدر بخشوده نشود تا شب قدر سال آينده بخشوده نمى‏شود مگر در روز عرفه

سوال و شبهه:

مگر باب توبه همیشه باز نیست پس چرا گفته شده اگر كسى در شب قدر بخشوده نشود تا شب قدر سال آينده بخشوده نمى‏شود مگر در روز عرفه

 

خداوند منان در جاى جاى قرآن كريم انسان‏ها را به توبه و بازگشت به درگاه ايزد منان توصيه كرده و حتى طبق فرمايش بزرگان يكى از دسيسه‏هاى شيطان تسويف ( و امروز و فردا کردن )توبه مى‏باشد و در روايات ديگر آمده كه اگر كسى در شب قدر بخشوده نشود تا شب قدر سال آينده بخشوده نمى‏شود مگر در روز عرفه در صحراى عرفات حاضر باشد. اين دو مطلب در ظاهر تناقض است. این تناقض چگونه جواب داده می شود؟

جواب:

نخست بايد دانست، روايات شب قدر و روز عرفه بيانگر شدت نزول رحمت و گشوده شدن باب توبه به طور گسترده است. به طورى كه اگر كسى نسبت به گناهانى كه قبل از شب قدر و يا قبل از روز عرفه انجام داده باشد و در شب قدر و روز عرفه توبه كند بخشيده مى شود. اما نسبت به گناهانى كه بعد از شب قدر و يا بعد از روز عرفه انجام گرفته راه توبه براى او باز است و تا شب قدر سال بعد اين فرصت به اوج خود مى رسد.

اما اگر كسى نسبت به گناهان گذشته اش از فرصت شب قدر كه اوج نزول رحمت است استفاده نكرده و آمرزيده نشد، معلوم مى شود داراى قساوت و شقاوت است و قابليت آمرزش به آسانى ندارد مگر اين كه تا سال بعد تلاش كند. البته برخى صاحب نظران اين گونه روايات را دليل بر سختى توبه دانسته اند نه بى اثر بودن توبه و يا محال بودن توبه كه براى توضيح بيشتر توجه شما را به مطالب زير جلب مى كنيم:

ماه مبارك رمضان، ماه مغفرت و نزول رحمت هاى خاص خداوند است. زمينه هاى اغواء و وسوسه هاى شيطان در ماه مبارك رمضان به كمترين ميزان خود مى رسد و به همين نكته در خطبه شعبانيه رسول خدا (ص) اشاره شده كه مى فرمايد: شياطين در اين ماه در غل و زنجير مى باشند. به همين دليل است كه درهاى بهشت در اين ماه باز و درهاى جهنم بسته است، پس نبايد كارى كرد كه درهاى جهنم باز و درهاى بهشت به رويمان بسته گردد [ر. ك: مفاتيح الجنان، اعمال ماه مبارك رمضان‏].

در روايت آمده است: در آخر هر روز از روزهاى ماه رمضان در وقت افطار، خداوند يك ميليون نفر را از آتش جهنم آزاد مى كند و چون شب جمعه و روز جمعه فرا رسد در هر ساعتى يك ميليون نفر را از آتش جهنم آزاد مى كند، آن هم كسانى كه استحقاق عذاب دارند و در شب و روز آخر ماه به عدد آنچه در تمام ماه آزاد كرده است، آزاد مى كند.

در روايت از حضرت صادق (ع) چنين آمده است: «انه من لم يغفر له فى شهر رمضان لم يغفرله الى قابل الا ان شهيد عرفه اگر كسى در ماه رمضان آمرزيده و بخشوده نگردد تا رمضان آينده آمرزيده نمى شود مگر اين كه روز عرفه (نهم ذى الحجه) را درك كند»(1)

از مجموعه روايات استفاده مى شود كه زمينه و شرايط آمرزش و بخشوده شدن در ماه رمضان از هر زما ن ديگر فراهم تر و آماده تر است و انسان مؤمن زيرك بايد كارى كند و برنامه اى در پيش گيرد كه از اين فرصت طلايى حداكثر بهره را ببرد. اگر انسانى به قدرى بى توجه و غافل باشد كه از اين سفره با بركت رمضان با انواع وا قسام غذاهاى معنوى و روحانى نتواند بهره مند گردد و باوجود موج زدن درياى رحمت و مغفرت الهى نتواند خود را در اين درياى رحمت و لطف حق رها سازد و شنا كند، بدون شك آمرزيده شدن و كسب صلاحيت بخشوده شدن در اوقات و ماه هاى ديگر بسيار دشوار و سخت است. بنابراين معناى اين گونه روايات اين نيست كه در رحمت حق و آمرزش الهى در ماه هاى ديگر بسته است و توبه و ندامت و بازگشت به خداوند در اين ماه ها بى اثر است بلكه هدف گوشزد كردن اين نكته است كه زمينه غفران و آمرزش در ماه رمضان، از هر ماه و فرصت ديگرى فراهم تر است و اگر قرار باشد كسى مورد رحمت و بخشش حق قرار گيرد بايد در اين ماه اين اتفاق رخ دهد و به طور طبيعى كسى كه با وجود فراهم بودن اين همه شرايط و زمينه براى آمرزش در ماه رمضان از اين فيض و عنايت بى بهره بماند، بعيد است كه در غير اين ماه چنين فرصتى برايش پيش آيد، پس بحث در مشكل بودن و بعيد بودن و دشوار بودن و وجود زمينه هاى كمتر در غير ماه رمضان براى آمرزش است نه منتفى بودن و امكان نداشتن آن.

 

سوال ,شبهه,توبه ,شب قدر ,روز عرفه,تسويف ,تناقض ,نزول ,رحمت ,فرصت ,گناهان ,آمرزش ,سختى توبه,شعبانيه شب جمعه ,رمضان ,غفران

 

(1) (مفاتيح، اعمال ماه رمضان) cd    پرسمان 3

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27

لينک هاي مفيد