Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 30046
تعداد مشاهدات : 1428

نامه

آداب نامه نگاری

lمطالب مهم نامه نگاری

آداب نامه‏نگارى‏

آنچه در آيات   نامه سليمان به مردم سبا آمده الگويى است براى طرز نامه‏نگارى كه گاه از مسائل مهم و سرنوشت‏ساز است، با نام خداوند رحمان و رحيم شروع مى‏شود و با دو جمله حساب شده جان سخن را بيان مى‏كند.

از تواريخ اسلامى و روايات به خوبى بر مى‏آيد كه پيشوايان بزرگ ما هميشه اصرار داشتند نامه‏ها را فشرده و مختصر، خالى از حشو و زوائد و كاملا حساب شده بنگارند.

امير مؤمنان على ع به كارمندان و نمايندگانش در يك بخشنامه چنين نوشت:                

عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع كَتَبَ إِلَى عُمَّالِهِ أَدِقُّوا أَقْلَامَكُمْ- وَ قَارِبُوا بَيْنَ سُطُورِكُمْ- وَ احْذِفُوا عَنِّي فُضُولَكُمْ وَ اقْصِدُوا قَصْدَ الْمَعَانِي- وَ إِيَّاكُمْ وَ الْإِكْثَارَ- فَإِنَّ أَمْوَالَ الْمُسْلِمِينَ لَا تَحْتَمِلُ الْإِضْرَار[1]

" نوك قلمها را تيز كنيد، و سطرها را به هم نزديك سازيد، و مطالب زائد و اضافى را از نامه‏هايتان براى من حذف كنيد، بيشتر به معنى توجه كنيد، و از پر گويى بپرهيزيد كه اموال مسلمانان توانايى اين هزينه و ضرر را ندارد"  

تيز كردن نوك قلمها كه سبب مى‏شود كلمات را كوچكتر بنويسند و نزديك ساختن سطور به يكديگر و حذف تشريفات و اضافات، نه تنها صرفه‏جويى در اموال بيت المال يا اموال خصوصى است كه صرفه‏جويى در وقت نويسنده و خواننده نيز هست و حتى گاه سبب مى‏شود كه هدف اساسى نامه در لابلاى جمله بنديهاى تشريفاتى از بين برود و نويسنده و خواننده به هدف خود نرسند.


 

نامه پيام آور و رسول انسان

اصولا نامه انسان دليل بر چگونگى شخصيت او است همانگونه كه پيام آور و رسول انسان چنين است، چنان كه در نهج البلاغه از على ع مى‏خوانيم:رسولك ترجمان عقلك و كتابك ابلغ من ينطق عنك:" فرستاده توبازگو كننده عقل تو است و نامه‏ات گوياترين چيزى است كه از تو سخن مى‏گويدامام صادق ع مى‏فرمايد:يستدل بكتاب الرجل على عقله، و موضع بصيرته، و برسوله على فهمه و فطنته:

" نامه انسان دليلى است بر ميزان عقل او و مقدار بصيرت او و فرستاده او نشانه‏اى است از مقدار فهم و ذكاوت او"

لزوم جواب نامه :  

ذكر اين نكته نيز لازم است كه از روايات اسلامى استفاده مى‏شود كه پاسخ نامه لازم است همانگونه كه پاسخ سلام.در حديثى از امام صادق ع مى‏خوانيم كه فرمود:رد جواب الكتاب واجب كوجوب رد السلام:" پاسخ نامه واجب است همانگونه كه پاسخ سلام واجب مى‏باشد".

و از آنجا كه هر نامه‏اى معمولا با تحيتى همراه است بعيد نيست مشمول آيه شريفه إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها:" هنگامى كه به شما تحيتى گفته شود پاسخ آن را به صورت بهتر يا همانند آن بدهيد" (سوره نساء آيه 86) بوده باشد[2]

 



[1] - بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار    ج‏73    49    باب 102  

 

[2] -  تفسير نمونه، ج‏15، ص: 456 بطور خلاصه

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    وَ رُوِيَ أَنَّ الرَّجُلَ يَكْذِبُ الْكَذِبَةَ فَيُحْرَمُ بِهَا صَلَاةَ اللَّيْلِ فَإِذَا حُرِمَ صَلَاةَ اللَّيْلِ حُرِمَ بِذَلِكَ الرِّزْق‏ إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏1 93 الباب الثاني و العشرون في فضل صلاة الليل

    روايت شده مردى كه دروغ بگويد از نماز شب محروم مى‏شود پس هر گاه از نماز شب محروم شد بدين جهت از روزى فراخ محروم مى‏شود