RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 30097
تعداد بازدید : 1665

پدر

آداب ورود به جايگاه خصوصى پدر و مادر

اجازه گرفتن فرزندان در سه وقت برای رفتن پیش والدین در آیه 58 سوره نور

آداب ورود به جايگاه خصوصى پدر و مادر

النور : 58   يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ

 اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، بايد كسانى كه برده ملكى شمايند و كسانى از شما كه به حد بلوغ نرسيده‏اند (هنگام ورود به مسكن شخصى شما) سه بار (در سه وقت) اجازه بگيرند (و سر زده وارد نشوند)، قبل از نماز صبح و هنگام ظهر كه لباس‏هاى خود را وامى‏نهيد و پس از نماز عشا كه (اين اوقات) سه وقت خلوت شماست، گذشته از اين (سه وقت) بر شما و بر آنها گناهى نيست (كه بدون اجازه وارد شوند، زيرا) آنها پيوسته (بر حسب ضرورت معاشرت) به دور شما مى‏چرخند (يا شما با يكديگر كار و رفت و آمد داريد و طلبيدن اذن مشكل است). اين گونه خداوند آيات (احكام) را براى شما بيان مى‏كند و خداوند دانا و مصلحت‏دان است.

حفظ از آلودگی جنسی  

يكى از امورى كه با مساله   آلودگی جنسی  ارتباط دارد   مساله اذن گرفتن كودكان بالغ و نابالغ به هنگام ورود به اطاقهايى است كه مردان و همسرانشان ممكن است در آن خلوت كرده باشند.

نخست مى‏گويد:" اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد بايد مملوكهاى شما (بردگانتان) و همچنين كودكانتان كه به حد بلوغ نرسيده‏اند در سه وقت از شما اجازه بگيرند" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ).

" قبل از نماز فجر و در نيمروز هنگامى كه لباسهاى (معمولى) خود را بيرون مى‏آوريد، و بعد از نماز عشاء" (مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ).

" ظهيرة" چنان كه راغب در مفردات و فيروزآبادى در قاموس مى‏گويند:

به معنى نيمروز و حدود ظهر است كه مردم در اين موقع معمولا لباسهاى رويى خود را در مى‏آورند و گاه مرد و زن با هم خلوت مى‏كنند.

سه وقت، سه وقت پنهانى

" اين سه وقت، سه وقت پنهانى و خصوصى براى شما است" (ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ).

" عورة" در اصل از ماده" عار" به معنى" عيب" است و از آنجا كه آشكار شدن آلت جنسى مايه عيب و عار است در لغت عرب به آن عورت اطلاق شده.

 بديهى است اين دستور متوجه اولياى اطفال است كه آنها را وادار به انجام اين برنامه كنند، چرا كه آنها هنوز به حد بلوغ نرسيده‏اند تا مشمول تكاليف الهى باشند، و به همين دليل مخاطب در اينجا اولياء هستند.

ضمنا اطلاق آيه هم شامل كودكان پسر و هم كودكان دختر مى‏شود، و كلمه" الذين" كه براى جمع مذكر است مانع از عموميت مفهوم آيه نيست، زيرا در بسيارى از موارد اين تعبير به عنوان تغليب بر مجموع اطلاق مى‏گردد همانگونه كه در آيه وجوب روزه تعبير به" الذين" شده و منظور عموم مسلمانان است‏[1]

 



[1] - تفسير نمونه، ج‏11، ص: 401 بطور خلاصه


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    وَ رُوِيَ أَنَّ الرَّجُلَ يَكْذِبُ الْكَذِبَةَ فَيُحْرَمُ بِهَا صَلَاةَ اللَّيْلِ فَإِذَا حُرِمَ صَلَاةَ اللَّيْلِ حُرِمَ بِذَلِكَ الرِّزْق‏ إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏1 93 الباب الثاني و العشرون في فضل صلاة الليل

    روايت شده مردى كه دروغ بگويد از نماز شب محروم مى‏شود پس هر گاه از نماز شب محروم شد بدين جهت از روزى فراخ محروم مى‏شود

لينک هاي مفيد