Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 30486
تعداد مشاهدات : 1145

عوامل غفلت در موضوعات دوازده گانه

عوامل غفلت در موضوعات دوازده گانه

عوامل غفلت در موضوعات دوازده گانه در یک حدیث شریف ( دوازده تا پس برای چی ؟)

عوامل غفلت در موضوعات مختلف

موعظه امام  صادق  علیه السلام ( پس برای چیست )

عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ جَاءَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ عَلِّمْنِي مَوْعِظَةً فَقَالَ لَهُ ع:

1)     إِنْ كَانَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ تَكَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُكَ لِمَا ذَا

2)    وَ إِنْ كَانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَا ذَا

3)  وَ إِنْ كَانَ الْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَا ذَا

4)    وَ إِنْ كَانَ الْخَلَفُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقّاً فَالْبُخْلُ لِمَا ذَا

5)   وَ إِنْ كَانَتِ الْعُقُوبَةُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ النَّارَ فَالْمَعْصِيَةُ لِمَا ذَا

6)   وَ إِنْ كَانَ الْمَوْتُ حَقّاً فَالْفَرَحُ لِمَا ذَا

7)   وَ إِنْ كَانَ الْعَرْضُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقّاً فَالْمَكْرُ لِمَا ذَا

8)   وَ إِنْ كَانَ الشَّيْطَانُ عَدُوّاً فَالْغَفْلَةُ لِمَا ذَا

9)    وَ إِنْ كَانَ الْمَمَرُّ عَلَى الصِّرَاطِ حَقّاً فَالْعُجْبُ لِمَا ذَا

10)  وَ إِنْ كَانَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ قَدَرِهِ فَالْحُزْنُ لِمَا ذَا

11) وَ إِنْ كَانَتِ الدُّنْيَا فَانِيَةً فَالطُّمَأْنِينَةُ إِلَيْهَا لمَا ذَا

 

بحارالأنوار ج  75   ص 190    باب 23- مواعظ الصادق علیه السلام‏

 الأمالي‏للصدوق ص   7    المجلس الثاني  

 روضةالواعظين   ج  2  ص   441   

من‏لايحضره‏الفقيه ج : 4 ص : 393

 

از ابان بن احمر از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده كه مردى نزد آن حضرت آمد و عرض كرد: پدر و مادرم فداى تو باد اى فرزند رسول خدا، ياد ده مرا پند و اندرزى، فرمود:

1)    اگر خداى منزه و برتر از هر چيز بعهده گرفته روزى (مخلوق) را پس سعى و كوشش بسيار تو براى چيست؟

2)    و اگر روزى قسمت و معين شده پس حرص و آز براى چيست؟

3)     و اگر حساب روز قيامت حق و واقع است پس جمع كردن زائد از حاجت براى چه است؟

4)     و اگر اجر و پاداش از طرف خداوند (براى اعمال) حق است پس كسالت و خستگى براى چه است؟

5)     و اگر عوض و جانشين انفاق (چنانچه در قرآن كريم فرموده است) از طرف خداوند با عزت و جلال حق و واقع است پس بخل‏ورزيدن براى چه است؟

6)    و اگر عقاب نافرمانى از طرف خداوند آتش جهنم است پس نافرمانى و معصيت براى چه است؟

 و اگر مردن و رفتن از دنيا حق است پس خوشحالى (نسبت به پيش آمدهاى دنيوى) براى چه است؟

7)     و اگر اعمال در محضر خداوندى عرض كرده و نشان داده مى‏شود پس مكر و حيله‏گرى (در حق مؤمنين) براى چه است؟

8)     و اگر دشمن انسان شيطان است (كه حضرت آدم ابو البشر را فريب داد) پس غفلت از او براى چه است؟

9)                     و اگر گذشتن از صراط حق است پس عجب و بخود باليدن براى چيست؟ (صراط مستقيم عبارت از حد وسط ميان افراط و تفريط است و البته كسى كه در حد وسط كليه امور دنيوى و اخروى واقع باشد بايد علائق خود را از آنچه غير مرضى عند اللَّه ميباشد يعنى از آنچه رضا و خوشنودى خداوند در آن نيست قطع نمايد، پس صراط مستقيم از مو باريكتر و از شمشير برنده‏تر است)

10)                     و اگر هر پيش آمدى بقضا و قدر است (قضا مرتبه حكم و فرمان الهى، و قدر عالم اندازه‏گيرى مقدرات است) پس‏  حزن و اندوه براى چيست؟

11)                      و اگر دنيا از بين رفتنى است پس سكون و آرامش (در آن) براى چيست؟

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    وَ قَالَ الصَّادِقُ ع ثَلَاثَةٌ لَا يَضُرُّ مَعَهُمْ شَيْ‏ءٌ الدُّعَاءُ عِنْدَ الْكُرُبَاتِ وَ الِاسْتِغْفَارُ عِنْدَ الذَّنْبِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعْمَة إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏1 84 الباب الحادي و العشرون في الذكر و المحافظة عليه

    حضرت صادق عليه السّلام فرمود: سه چيز است كه با آنها چيزى زيان نميرساند دعا در گرفتاريها و غمها استغفار هنگام گناه كردن و شكر هنگام نعمت‏