Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 34527
تعداد مشاهدات : 2602

ذکرهایی که برای موفقیت در توبه موثر است

راهکار برای موفقیت توبه با ذکرهای قرآنی

راهکار برای موفقیت توبه با ذکرهای قرآنی
ذکرهایی که برای موفقیت در توبه موثر است بیان می کنیم و بعد آیاتی که ادله این ذکرها هستند ذکر می کنیم:
1) یا رَبِّ یا قَريبٌ یا مُجيبٌ
2) یا رَبِّ یا رَحيم یا وَدُود
3) یاغافِرِ الذَّنْبِ وَ یا قابِلِ التَّوْبِ
4) یا َغَفَّار
5) یا منور یا غفار و یا من عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ
6) یا اللَّه یا تَوَّاب یا حَكيم
7) یاهُوَ یا تَّوَّابُ یا رَّحيمُ
8) یا اللَّه یا تَوَّاب یا رَحيم
9) یا اللَّهُ یا عَليم یا حَكيم
10) یا اللَّه یا غَفُور یا رَحيم
11) یا رب یا غَفُور یا رَحيم

راهکار موثر برای موفقیت در توبه با ذکرهای قرآنی 

ذکرهایی که برای موفقیت در توبه موثر است بیان می کنیم و بعد آیاتی که ادله این ذکرها هستند  ذکر می کنیم:

1)      یا رَبِّ یا  قَريبٌ  یا مُجيبٌ

2)      یا رَبِّ یا رَحيم  یا وَدُود

3)      یاغافِرِ الذَّنْبِ وَ یا قابِلِ التَّوْبِ

4)      یا َغَفَّار

5)      یا منور یا غفار و یا من  عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ

6)      یا اللَّه یا تَوَّاب  یا حَكيم

7)      یاهُوَ یا تَّوَّابُ   یا رَّحيمُ

8)      یا اللَّه یا تَوَّاب یا  رَحيم

9)      یا  اللَّهُ  یا عَليم یا حَكيم

10)   یا اللَّه یا  غَفُور یا رَحيم

11)   یا رب یا  غَفُور یا رَحيم

و اما آیات و ادله این ذکرهای قرآنی

1)      یا رَبِّ یا  قَريبٌ  یامُجيبٌ

دلیل : هود : 61   وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فيها فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَريبٌ مُجيبٌ

و به سوى قوم ثمود برادر (نسبى يا قبيله‏اى) آنها صالح را (فرستاديم) گفت: اى قوم من، خداى يكتا را بپرستيد، كه شما را جز او خدايى نيست، اوست كه شما را از اين زمين آفريده (جدّ و جدّه اوّلتان را بلاواسطه و نسل آنها را باواسطه از خاك خلق نموده) و شما را در آن زندگانى داده و آباد كردن آن را از شما خواسته پس، از او (درباره گناهانتان) آمرزش بخواهيد آن گاه (با عمل‏هاى شايسته) به سوى او بازگرديد، به يقين پروردگار من (به بندگانش) نزديك و (دعاهايشان را) اجابت كننده است.

2)      یا رَبِّ یا رَحيم  یا وَدُود

دلیل : هود : 90   وَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحيمٌ وَدُودٌ

 و از پروردگارتان (درباره گذشته‏ها) آمرزش بخواهيد، سپس به سوى او (با عمل‏هاى صالح) بازگرديد، كه همانا پروردگار من مهربان و دوستدار (بندگان توبه‏كار) است.

3)      یاغافِرِ الذَّنْبِ وَ یا قابِلِ التَّوْبِ

دلیل : غافر : 3   غافِرِ الذَّنْبِ وَ قابِلِ التَّوْبِ شَديدِ الْعِقابِ ذِي الطَّوْلِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ إِلَيْهِ الْمَصيرُ

آمرزنده گناه و پذيرنده توبه، سخت كيفر، صاحب نعمت فراوان و پيوسته، معبودى جز او نيست بازگشت (همه كس و همه چيز) به سوى اوست.

 

4)      یا َغَفَّار

دلیل : طه : 82   وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‏

و حقّا كه من بسيار آمرزنده‏ام كسى را كه (از شرك و كفر) توبه كند و ايمان آورد و عمل‏هاى شايسته كند، سپس در هدايت استوار ماند (يا به مراحل كمال انسانيت هدايت يابد)، (زيرا كفر ايام عمر و گناهان آن و قضا و كفّاره‏هاى مربوطه و ساير حقوق الهى به محض اسلام آوردن ساقط مى‏گردد).

5)      یا منور یا غفار و یا من  عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ

دلیل : التحريم : 8   يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى‏ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يَوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى‏ بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ

 اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، به سوى خداوند توبه كنيد توبه‏اى خالصانه، اميد است پروردگارتان گناهان شما را بزدايد و شما را به بهشت‏ها و باغ‏هايى كه از زير (ساختمان و درختان) آنها جوى‏ها روان است درآورد در آن روزى كه خداوند، پيامبر و كسانى را كه با او (به خدا) ايمان آورده‏اند خوار نمى‏كند، نور آنها (از قبر كه محل بعث است تا مركز حساب) از پيشاپيش و از جانب راستشان در حركت است، مى‏گويند:

 

6)      یا اللَّه یا تَوَّاب  یا حَكيم

دلیل : النور : 10   وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ وَ أَنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ حَكيمٌ

و اگر فضل خداوند و رحمت او بر شما نبود و اينكه خدا توبه‏پذير و حكيم است (سخت به كيفر گناهانتان مبتلا مى‏شديد).

 

7)      یاهُوَ یا تَّوَّابُ   یا رَّحيمُ

دلیل : البقرة : 37   فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ

پس (از مدتى استقرار در زمين) آدم از جانب پروردگارش كلماتى را دريافت كرد (به او القاء توبه شد و يا در ضمن اسماء تعليم شده توبه به او الهام گرديد و توبه نمود) پس خدا هم بر او عطف توجه نمود و توبه او را پذيرفت كه او بسيار عطوف و توبه‏پذير و مهربان است.

دلیل : البقرة : 54   وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلى‏ بارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بارِئِكُمْ فَتابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ

و (به ياد آريد) هنگامى كه موسى به قوم خود گفت: اى قوم من، حقّا كه شما به خاطر پرستش گوساله به خودتان ستم كرديد پس به سوى آفريدگار خود توبه كنيد و خويشتن را بكشيد (به توبه و رياضت، هواى نفستان را بكشيد. و يا بى‏گناهان، پرستندگان گوساله را بكشند) كه اين عمل در نزد خالقتان براى شما بهتر است. پس (چون چنين كرديد) خدا به شما عطف توجه نمود و توبه شما را پذيرفت، كه او بسيار عطوف و توبه‏پذير و مهربان است.

دلیل : البقرة : 128   رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ

و پروردگارا، ما را تسليم (فرمان) خود قرار ده، و از فرزندان ما نيز امتى تسليم خود (پديد آر) و اعمال عبادى ما را (از حج و قربانى‏ها و جاهاى قربانى) به ما نشان ده و بر ما عطف توجه كن، كه تويى كه بسيار عطوف و توبه‏پذير و مهربانى.

دلیل : البقرة : 160   إِلاَّ الَّذينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحيمُ

 مگر كسانى كه توبه كردند و به اصلاح (تباهكارى‏هاى خود) پرداختند و (آنچه را كتمان كرده بودند) بيان نمودند، پس توبه آنها را مى‏پذيرم و البته منم كه بسيار عطوف و توبه‏پذير و مهربانم.

8)      یا اللَّه یا تَوَّاب یا  رَحيم

دلیل : النساء : 16   وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ تَوَّاباً رَحيماً

 و هر دو نفرى از شما (هر مرد و زن بدون همسر) كه آن عمل (زنا) را بجا مى‏آورند آنها را (اى حكّام اسلامى به وسيله اجراء حد الهى) بيازاريد، و اگر (قبل از ثبوت جرم نزد قاضى) توبه كردند و به اصلاح پرداختند از آنان صرف نظر نماييد كه همانا خداوند همواره توبه‏پذير و مهربان است.

دلیل : النساء : 64   وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً

 و ما هيچ رسولى را نفرستاديم مگر آنكه به يارى و توفيق خدا از وى اطاعت شود. و اگر آنها هنگامى كه به خويشتن ستم كردند نزد تو مى‏آمدند، آن گاه از خداوند آمرزش مى‏خواستند و رسول خدا نيز براى آنها طلب آمرزش مى‏كرد بى‏ترديد خدا را بسيار توبه‏پذير و مهربان مى‏يافتند.

دلیل : التوبة : 104   أَ لَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَأْخُذُ الصَّدَقاتِ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ

آيا ندانسته‏اند كه خداست كه توبه را از بندگانش مى‏پذيرد و صدقه‏ها را در واقع او خود مى‏گيرد (هر چند در ظاهر پيامبر يا مستحق مى‏گيرد) و خداست كه عطوف و بسيار توبه‏پذير و مهربان است؟!

دلیل : التوبة : 118   وَ عَلَى الثَّلاثَةِ الَّذينَ خُلِّفُوا حَتَّى إِذا ضاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ وَ ضاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ وَ ظَنُّوا أَنْ لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلاَّ إِلَيْهِ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ

و نيز بر آن سه نفرى كه (از همراهى با سپاه تبوك) واپس نهاده شدند (و به دستور پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله مردم با آنان قطع رابطه كردند) تا آن گاه كه روى زمين با همه پهناوريش بر آنها تنگ شد و دل‏هايشان از خودشان به تنگ آمد و دانستند كه هيچ پناهگاهى (در فرار) از خدا جز به سوى او نيست، سپس خدا بر آنها به رحمت خود بازگشت تا توبه كنند و بازگردند، كه همانا خدا خود بسيار عطوف و توبه‏پذير و مهربان است.

    

9)یا  اللَّهُ  یا عَليم یا حَكيم

دلیل : النساء : 26   يُريدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ

 خداوند مى‏خواهد (احكام و معارف دين را) براى شما روشن كند و شما را به سنّت‏هاى (دينى) كسانى كه پيش از شما بودند هدايت نمايد و بر شما عطف توجه كند و توبه شما را بپذيرد، و خداوند دانا و حكيم است.

دلیل : النساء : 17   إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَريبٍ فَأُولئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّهُ عَليماً حَكيماً

در حقيقت، (پذيرش) توبه كه (طبق وعده الهى) بر عهده خداوند است، براى كسانى است كه كار زشت را از روى نادانى انجام مى‏دهند، سپس به زودى (پيش از معاينه مرگ) توبه مى‏كنند، آنهايند كه خداوند توبه‏شان را مى‏پذيرد، و خدا همواره دانا و حكيم است.

 

 

دلیل : النساء : 92   وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إِلاَّ خَطَأً وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْريرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ دِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلى‏ أَهْلِهِ إِلاَّ أَنْ يَصَّدَّقُوا فَإِنْ كانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْريرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ إِنْ كانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ ميثاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلى‏ أَهْلِهِ وَ تَحْريرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ شَهْرَيْنِ مُتَتابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ وَ كانَ اللَّهُ عَليماً حَكيماً

 و هيچ مؤمنى را نسزد و عقلا و شرعا روا نباشد كه مؤمنى را بكشد مگر آنكه از روى اشتباه و خطا (خطاى محض يا شبيه عمد) باشد. و هر كس مؤمنى را به خطا كشت بر اوست آزاد كردن برده‏اى مؤمن (به عنوان كفاره قتل) و خونبهايى كه بايد تسليم خويشان مقتول شود، مگر آنكه آنها ببخشند. و اگر مقتول از گروهى باشد كه دشمن شمايند و خود او مؤمن است پس واجب است آزاد كردن برده‏اى مؤمن (به عنوان كفاره، و خونبها ندارد). و اگر از گروهى باشد كه ميان شما و آنان پيمانى (پيمان صلح يا ذمّه) برقرار است بايد خونبهاى او تسليم خويشانش شود و برده‏اى مؤمن آزاد نمايد، و كسى كه (برده) نيابد بايد دو ماه پياپى روزه بگيرد. توبه‏اى است از جانب خداوند، و خداوند همواره دانا و حكيم است.

 

دلیل : التوبة : 15   وَ يُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ وَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ

 و خشم دل‏هايشان را ببرد و خداوند بر هر كه بخواهد عطف توجه مى‏كند و توبه‏اش را مى‏پذيرد و خداوند دانا و با حكمت است.

 

دلیل : التوبة : 106   وَ آخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ

 و جمعى ديگر (از مستضعفان اهل كفرند كه) كارشان موقوف به فرمان خداست، يا آنها را عذاب مى‏كند (اگر بر كفرشان اصرار ورزند) و يا بر آنها عطف توجه مى‏كند (اگر به ايمان گرايند) و خداوند دانا و با حكمت است.

10)   یا اللَّه یا  غَفُور یا رَحيم

دلیل : المائدة : 34   إِلاَّ الَّذينَ تابُوا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ

مگر كسانى كه پيش از آنكه بر آنها دست يابيد توبه نمايند، پس بدانيد كه خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.

دلیل : المائدة : 39   فَمَنْ تابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَ أَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ

 و هر كه پس از ظلمش توبه كند و به اصلاح (عقيده و عمل) پردازد بى‏ترديد خداوند بر او عطف توجه مى‏كند و توبه‏اش را مى‏پذيرد، كه حقّا خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.

دلیل : المائدة : 74   أَ فَلا يَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَهُ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ

پس چرا آنها به سوى خدا باز نمى‏گردند و از او آمرزش نمى‏طلبند؟ در حالى كه خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.

دلیل : الأنعام : 54   وَ إِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ

 و چون كسانى كه به آيات ما ايمان مى‏آورند نزد تو آيند، بگو: سلام بر شما، پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر داشته، كه هر كس از شما به نادانى عمل بدى كند آن گاه بعد از آن توبه كند و به اصلاح (كار خود) پردازد بى‏ترديد خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.

دلیل : التوبة : 5   فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ فَخَلُّوا سَبيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ

 پس چون ماه‏هاى حرام (چهار ماه مهلت و حرمت تعرض) پايان يافت مشركان را هر جا كه يافتيد بكشيد (در داخل حرم و بيرون آن، در ماه‏هاى حرام و خارج آن) و آنها را دستگير نماييد و در محاصره قرار دهيد و برايشان در هر كمينگاهى بنشينيد، پس اگر توبه كردند و نماز را برپا داشتند و زكات دادند راهشان را بازگذاريد، كه همانا خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.

 

دلیل : آل‏عمران : 89   إِلاَّ الَّذينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ

مگر كسانى كه پس از آن توبه كردند و شايسته شدند و به اصلاح كار خود پرداختند كه خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است‏

دلیل : التوبة : 102   وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً عَسَى اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ

 و گروهى ديگر (از آنان) به گناهان خود اعتراف كرده، كارى نيك را با كار بد ديگرى در آميخته‏اند، اميد است كه خداوند بر آنها عطف توجه كند، كه همانا خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.

دلیل : النور : 5   إِلاَّ الَّذينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ

مگر كسانى كه پس از آن (تهمت، در باطن) توبه كنند و (خود را به تسليم در برابر حد قذف يا راضى كردن متهم) اصلاح نمايند، كه به يقين خداوند آمرزنده و مهربان است.

دلیل : الفرقان : 70   إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً

 مگر كسانى كه (از آنچه در آن بودند) توبه كنند و ايمان آورند و عمل شايسته نمايند، پس آنهايند كه خداوند گناهانشان را تبديل به نيكى‏ها مى‏كند (توفيق مى‏دهد در آينده به جاى آن گناهان عمل‏هاى نيك كنند، يا نسبت به گذشته گناهانشان را محو و به جايش حسنات مى‏نويسد) و همواره خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است.

 

 

11)   یا رب یا  غَفُور یا رَحيم

دلیل : الأعراف : 153   وَ الَّذينَ عَمِلُوا السَّيِّئاتِ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِها وَ آمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحيمٌ

 و كسانى كه گناهانى انجام دادند آن گاه بعد از آن توبه كردند و ايمان آوردند، همانا پروردگار تو پس از آن بسيار آمرزنده و مهربان است. (اين دو آيه جمله‏هاى معترضه است ميان داستان موسى.)

 

دلیل : النحل : 119   ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذينَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحيمٌ

 سپس مسلّما پروردگار تو نسبت به كسانى كه از روى نوعى نادانى (غفلت از عظمت حق و غلبه هواى نفس) مرتكب گناه گشته‏اند، آن گاه پس از وقوع آن توبه كرده و هم خود صالح شدند و هم (گذشته‏ها را) اصلاح نمودند، البته پروردگارت پس از آن بسيار آمرزنده و مهربان است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27

لينک هاي مفيد