Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 43221
تعداد بازدید : 1260

فضایل شهر مقدس قم و اهل آن

فضایل شهر مقدس قم و اهل آن

فضایل شهر مقدس قم و اهل آن
فضایل شهر مقدس قم و اهل آن
پناه بردن به شهر مقدس قم
فضیلت شهر مقدس قم و حرم همه اهل بیت عصمت و طهارت
وجه نامگذاری شهر مقدس قم
وجه نامگذاری دوم شهر مقدس قم
قم و حجت بودن اهل قم برای خلایق
قم و یکی ار هشت در بهشت
مرحبا به برادران قمى ما

صفات و نشانه های قم و اهل آن 

فضایل شهر مقدس  قم و اهل آن  

پناه بردن  به شهر مقدس قم

امام صادق علیه السلام فرمود :  وقتى كه فتنه و بلا عمومى شد و همه جا را گرفت، به قم و اطراف قم برويد، زيرا از قم بلاها برداشته شده است.

سفينة البحار ج 2 صفحه 442

          اندر خبر بود كه در آخر زمان بريد             گاه ظهور جور و فتن التجا بقم‏

          زيرا كه مهد امن و امان است درگهش             آرى كه خفته ملجا اهل ولا بقم‏[1]

 

فضیلت شهر مقدس قم و حرم همه اهل بیت عصمت و طهارت

قال ابو الحسن الاول عليه السّلام: قم عشّ آل محمّد و مأوى شيعتهم ... الخبر. سفينة البحار 2/ 446

موسى بن جعفر (علیه السلام ) فرمود: قم آشيانه خاندان محمّد و جايگاه شيعيان آنان است  

الحسن بن محمّد القمي باسناده عن الصادق عليه السّلام قال: إنّ للَّه حرما و هو مكّة و لرسوله حرما و هو المدينة و لأمير المؤمنين حرما و هو الكوفة و لنا حرما و هو قم، و ستدفن فيه امرأة من ولدي تسمّى فاطمة من زارها وجبت له الجنّة.

 (تاريخ قم) البحار 102/ 267

حسن بن محمّد قمى به اسناد خود از امام صادق (علیه السلام) نقل كرده‏  كه آن حضرت فرمود:   

1)      خداوند حرمى دارد و آن مكّه است

2)      و پيامبرش حرمى دارد و آن مدينه است

3)      و امير المؤمنين (ع) حرمى دارد و آن كوفه است

4)      و ما حرمى داريم و آن قم است

5)      و به زودى بانوئى از فرزندان من به نام فاطمه در آن سرزمين به خاك سپرده مى‏شود، هر كه او را زيارت كند بهشت بر او واجب مى‏گردد.  

وجه نامگذاری شهر مقدس قم

قال الصادق عليه السّلام: إنّما سمّي قم لأنّ أهلها يجتمعون مع قائم آل محمّد و يقومون معه و يستقيمون عليه و ينصرونه.

سفينة البحار 2/ 446

امام صادق (علیه السلام) فرمود: قم را بدان جهت قم ناميده‏اند كه مردم آن با قائم آل محمّد (ص) گرد مى‏آيند و با او قيام مى‏كنند و بر محور او درستى را مى‏جويند و او را يارى مى‏كنند.  

 

 

وجه نامگذاری دوم  شهر مقدس قم

قم و شب معراج پیامبر اکرم و ابلیس

و في رواية سمّي قم لأنّ رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله في ليلة المعراج رأى إبليس باركا بهذه البقعة يريد أن يغوي شيعة عليّ عليه السّلام و يمنعهم عن ولايته و محبّته و يحرّضهم على الفجور فقال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله: قم يا ملعون فليس لك عليهم من سلطان و من ذلك سمّيت بقمّ.

شجرة طوبى 1/ 22

در روايتى آمده است كه قم را بدان جهت قم ناميده‏اند كه پيامبر خدا (ص) در شب معراج ديد شيطان در اين سرزمين اقامت نموده و مى‏خواهد شيعيان على (علیه السلام) را گمراه نمايد و آنان را از ولايت و محبّت على باز دارد و بر گناه ترغيب نمايد.

 پيامبر (ص) به او خطاب كرد: «قم يا ملعون» اى ملعون! برخيز كه تو بر آنان سلطه‏اى نخواهى داشت. بدين جهت اين شهر را قم ناميدند.  

قم و حجت بودن اهل قم  برای خلایق

في حديث قال ابو عبد اللَّه عليه السّلام: و سيأتي زمان تكون بلدة قم و أهلها حجّة على الخلائق و ذلك في زمان غيبة قائمنا عليه السّلام ... الخبر.

سفينة البحار 2/ 445

در حديثى امام صادق (ع) فرمود: زمانى خواهد آمد كه شهر قم و مردم آن براى تمام خلايق حجّتند، و اين در دوران غيبت قائم ماست  

 

قم و یکی ار هشت در بهشت

عن ابي الحسن الرضا عليه السّلام قال: إنّ للجنّة ثمانية أبواب و لأهل قم واحد منها فطوبى لهم ثمّ طوبى لهم ثمّ طوبى لهم.

سفينة البحار 2/ 446

از امام رضا (ع) نقل شده كه فرمود: بهشت هشت در دارد كه يكى از آنها اختصاص به مردم قم دارد. خوشا به حال آنان، خوشا به حال آنان، باز هم خوشا به حال آنان!  

مرحبا به برادران قمى ما

في رواية عن ابي عبد اللَّه عليه السّلام قال: مرحبا بإخواننا من أهل قم ... الخبر.

شجرة طوبى 1/ 22 سفينة البحار 2/ 446

در روايتى از امام صادق (ع) نقل شده كه فرمود: مرحبا به برادران قمى ما ...[2]



[1] - گنج حكمت يا احاديث منظوم         292    به قم و اطراف آن پناه بريد   
[2] - الحكم الزاهرة با ترجمه انصارى         335    93 فضل بلدة قم و أهلها فضيلت شهر قم و مردم آن   


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قال علی علیه السلام : وَ الشُّبْهَةُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: إِعْجَابٍ بِالزِّينَةِ وَ تَسْوِيلِ النَّفْسِ وَ تَأْوِيلِ الْعِوَج‏ وَ لَبْسِ الْحَقِّ بِالْبَاطِلِ.

    شبهه(که از ارکان کفر است ) بر چهار شعبه است: اعجاب و خوش آمدن از زينت، و فريب دادن نفس، و توجيه كجروى‏ها، و پوشاندن حق به باطل

    كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص951

لينک هاي مفيد